2439
Sök

Få ur olja ur kylsystemet på bästa sätt?

3 259 Inlägg
3 februari 2010
Trådstartare
#1
Ja som bilden visar så är det "lite" olja i kylsystemet på en bil jag håller på o ska laga... Hur i helskotta ska jag få ur allt detta ur cellerna i värmepaketet o alla småkanaler? Körde avfettning i en lite billigare bil med samma fel men vet inte om jag törs i denna.. Nån som har nåt tips? Diesel lär väl inte packboxar i vattenpump o gummipackningar gilla...

Som ni ser på nedersta bilden så är ju inte smeten lättflytande direkt.. inte rinnande över huvudtaget! Man kan ta en klump som en snusdosa o kleta fast på handen och sedan hålla den upp och ner utan att det droppar eller ramlar ner..

Edit: det grövsta är kört med tryckluft(var precis så det gick i värmepaketet) men det är ju omöjligt att få ut allt på så sätt...

Så alla kluriga tips mottages tacksamt!smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/81359/852134_ur89kn.jpg
hmm




https://www1.garaget.org/gallery/archive/81359/852137_x27n5z.jpg
hmm
Senast redigerat av JonR (3 februari 2010)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Bilskadeentusiast
291 Inlägg
3 februari 2010
#2
oo fy fan. Det ser inte roligt ut big_smile Hehe "lite" var det ja tongue

Inte mycket att göra. Spola med vatten, för att vara säker så får man nog plocka lös kylaren och värmepacketet och tvätta det löst.
Men spola ur så mycket som går sedan skruva ihopp skiten. Sen får man då byta vatten efter några körningar sen igen efter en månad kanske. Bara titta hur vattnet ser ut.

blacken
3 februari 2010
#3
Varmt vatten och avfettning, i mängder och länge...

1 327 Inlägg
3 februari 2010
#4
Kanske diskmedel och vatten kan vara bättre än avfettning om du är rädd att använda avfettning. Är tveksam till att det går med diskmedel men det är ju ett tips iaf. Vet inte hur bra e85 är på att rengöra. Det är ju rätt så billigt iaf att använda och rengöra med.


3 259 Inlägg
3 februari 2010
Trådstartare
#5
Ja det är "lite" att få bort! Var kanske 1-2liter kylvatten kvar, resten var oljegägga...smile

Det där med att köra varm, skölja ur, köra varm, tömma ur tar ju evigheter!sad

Ja varför inte etanol? Det borde väl vara hyffsat snällt mot allt gumma/plast som det kommer i kontakt med i kylsystemet? eller vad tror ni? Snällare än diesel åtminstone..

Diskmedel löddrar ju som satan men annars är det ju det bästa att tvätta bort olja med...
Senast redigerat av JonR (3 februari 2010)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

1 380 Inlägg
3 februari 2010
#6
spridar rensning kanske. lite dyrt kanske men kan kanske funka tongue


1 327 Inlägg
3 februari 2010
#7
joelimmo skrev:
spridar rensning kanske. lite dyrt kanske men kan kanske funka tongue

Det blir nog rätt så dyrt. Kostar 312kr/litern om man ska använda stp smile


1 380 Inlägg
3 februari 2010
#8
Aero T16 skrev:
joelimmo skrev:
spridar rensning kanske. lite dyrt kanske men kan kanske funka tongue

Det blir nog rätt så dyrt. Kostar 312kr/litern om man ska använda stp smile

hehe jo sant. men kanske spä ut det med nått e85 kanske tongue


1 327 Inlägg
3 februari 2010
#9
Jag har använt något liknande med detta i en crossare som hade olja i kylaren. Det är rätt så effektivt.

http://www.elektroverkstaden.com/servle … 1=08901087


blacken
3 februari 2010
#10
JonR skrev:
Ja det är "lite" att få bort! Var kanske 1-2liter kylvatten kvar, resten var oljegägga...smile

Det där med att köra varm, skölja ur, köra varm, tömma ur tar ju evigheter!sad

Ja varför inte etanol? Det borde väl vara hyffsat snällt mot allt gumma/plast som det kommer i kontakt med i kylsystemet? eller vad tror ni? Snällare än diesel åtminstone..

Diskmedel löddrar ju som satan men annars är det ju det bästa att tvätta bort olja med...

Njaa, man behöver inte "köra, tömma, köra tömma" bort med kylaren, den gör du ren bredvid så att säga. plocka bort termostaten,  plugga nedre kylslang/ utlopp med lämplig attiralj, fyll på med avfettning, E85, Yes eller liknande bra fettlösliga medel fullt i blocket, vänta ett par timmar, ta en slang  (varmt/hett vatten) tota ihop den med ingående slang på värmepaketet ( se till att värmekranen är öppen) och skölj rejält. Vid behov upprepa, skölj sedan med enbart vatten länge, plocka bort pluppen vid nedre utlopp på motorn skölj igen noga..

1 339 Inlägg
3 februari 2010
#11
Hur i?? Är detta olja? Ser ut som om ngn hällt gägga i mängder eller ngt.

Men iallfall såhär kan du nog skölja ur värmepaketet: http://www.svenskavolvo7900klubben.se/p … mp;t=60539


Vad är det för bil föressten? tongue
Senast redigerat av Volvo740an (3 februari 2010)


Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
4 februari 2010
#12
JonR skrev:
Ja det är "lite" att få bort! Var kanske 1-2liter kylvatten kvar, resten var oljegägga...smile

Det där med att köra varm, skölja ur, köra varm, tömma ur tar ju evigheter!sad

Ja varför inte etanol? Det borde väl vara hyffsat snällt mot allt gumma/plast som det kommer i kontakt med i kylsystemet? eller vad tror ni? Snällare än diesel åtminstone..

Diskmedel löddrar ju som satan men annars är det ju det bästa att tvätta bort olja med...

Använd maskindiskmedel.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

Biltokig
310 Inlägg
4 februari 2010
#13
rengör en del i taget, te,x koppla bort värmepaketet och koppla på en slang med varmvatten, spola hyffsat hårt tills det kommer vatten, sen likadant med motorn, kylaren, expantionskärlet och därefter kanske fylla på vatten och köra en runda??

så hadde nog jag gjort

Harè bra

Sir
291 Inlägg
4 februari 2010
#14
hotrodder skrev:
JonR skrev:
Ja det är "lite" att få bort! Var kanske 1-2liter kylvatten kvar, resten var oljegägga...smile

Det där med att köra varm, skölja ur, köra varm, tömma ur tar ju evigheter!sad

Ja varför inte etanol? Det borde väl vara hyffsat snällt mot allt gumma/plast som det kommer i kontakt med i kylsystemet? eller vad tror ni? Snällare än diesel åtminstone..

Diskmedel löddrar ju som satan men annars är det ju det bästa att tvätta bort olja med...

Använd maskindiskmedel.

Maskindiskmedel är frätande och skadar aluminium som topplock med mera.

Dale - Toyota Celica GT-Four ST205 BPU & Carina CS (GTi) ST191
www.toyotaclubsweden.com

469 Inlägg
4 februari 2010
#15
cilitbang? vannish? dem är ju grymt fettlösande och metallvänliga hehe! fyll systemet med det och vänta lite sen skölja ur! har du pump så du kan spola eller måste du hälla och fylla? annars gör som i volvotråden och spola med varmt vatten + cilitbang.

"tänk på att även världens starkaste man får ta i när han skiter!"

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
4 februari 2010
#16
Dale skrev:
hotrodder skrev:
JonR skrev:
Ja det är "lite" att få bort! Var kanske 1-2liter kylvatten kvar, resten var oljegägga...smile

Det där med att köra varm, skölja ur, köra varm, tömma ur tar ju evigheter!sad

Ja varför inte etanol? Det borde väl vara hyffsat snällt mot allt gumma/plast som det kommer i kontakt med i kylsystemet? eller vad tror ni? Snällare än diesel åtminstone..

Diskmedel löddrar ju som satan men annars är det ju det bästa att tvätta bort olja med...

Använd maskindiskmedel.

Maskindiskmedel är frätande och skadar aluminium som topplock med mera.

Inga problem att använda maskindiskmedel det ska inte vara i systemet i månader heller och skulle det vara så aggresivt som du påstår skulle ju en aluminiumkastrull mm. förstöras oxå. Maskindiskmedel är ett oövertäffat medel att lösa föroreningar i kylsystem och detta är ett trick som jag lärt mej från Berners här i Östersund som säljer och skruvar både Scania och VAG bilar.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

Sir
291 Inlägg
4 februari 2010
#17
hotrodder skrev:
Dale skrev:
hotrodder skrev:

Använd maskindiskmedel.

Maskindiskmedel är frätande och skadar aluminium som topplock med mera.

Inga problem att använda maskindiskmedel det ska inte vara i systemet i månader heller och skulle det vara så aggresivt som du påstår skulle ju en aluminiumkastrull mm. förstöras oxå. Maskindiskmedel är ett oövertäffat medel att lösa föroreningar i kylsystem och detta är ett trick som jag lärt mej från Berners här i Östersund som säljer och skruvar både Scania och VAG bilar.

Möjligt men man lär spola ur ordentligt efter. Jag har dåliga erfarenheter iaf med aluminium och maskindiskmedel. Cellpaketet inne i kupen började läcka och termostaten gick sönder. Hört även att vattenpumpen kan ta skada. Lär kanske vara nått lite här å där som kan ställa till det. Undviker det och därav jag reagerade. Kör med avfettning nu förtiden även om det inte är lika effektivt som maskindiskmedel men känns säkrare. Går ju inte ens bland olika glykoler hur som helst.

Dale - Toyota Celica GT-Four ST205 BPU & Carina CS (GTi) ST191
www.toyotaclubsweden.com

4 586 Inlägg
12 februari 2010
#18
varmt vatten, vinäger samt bakpulver löser allt och borde vara rätt snällt mot packningarna


154 Inlägg
25 augusti 2013
#19
spola med vatten antar ja är det man får göra. ja skit i min 740 glt kylsystemen men långt ifrån vad du har. så ta bort kylaren och spola ur systemet. sen får man typ köpa nåt medel som är gjort för kylar rengöring.

ska prata med kylarspecialisten om min bil imorgon. annars lycka till smile

edit: varmt vatten eller spola med högtyck, hoppas det löser sig för dig smile
Senast redigerat av volvo_740b (26 augusti 2013)



Sök