simlar skrev:
Vad menar du med förtändning? Att det spikar eller?
Förtändning måste du ju ha på alla cylindrar för annars borde motorn vara löjligt slö.
Jag skulle säga att den gått för snålt på den cylindern så det blivit för varmt och därför smält elektroden på stiftet, för jag antar alla stiften är samma märke och modell med samma värmetal.
Kan också vara att den inte tänt på det stiften för även då kan det bli för varmt.
Ja, men alldeles för mycket förtändning, att bränsle/luftblandningen antänds i kompressionstakten. Antagligen av för mycket värme och/eller tändstiftet blir ett glödstift. Jag har absolut inte hört en enda spikning, inte några missljud alls utan den började helt enkelt bara hacka vid acc.
Tänt på alla cylindrar har den gjort, och det är inte heller alltför länge sedan den fick genomgångna spridare osv.
Besiktningen i augusti visade bra avgasvärden också. Den gick som sagt helt klockrent tills några längre fullgasrepor, vilket också tyder på överhettning.
Resten av stiften ser ju helt OK ut, och eftersom bränslesystemet inkl spridare är genomgånget för knappt 100mil sedan och det är ett CIS system i den så antar jag att även det trasiga stiftet haft samma blandning. Kanske fel att anta det men så verkar det iaf.
Om vi går tillbaka till det jag nämnde i mitt första inlägg, att jag fått en felkod på knacksensorn i samband med detta så skrivs det såhär om vad ECU'n gör om knacksensorn är trasig.
"The ECU will retard the timing by 7.8 degrees or more if it thinks the knock sensor isn't working. This can make the car stumble or hesitate on acceleration".
Kan den ha ändrat tändningen såpass att stiftet pajat? Och varför isåfall bara ett stift?
Mvh Tommy