Laddtrycksbortfall 850 t5

Beaverus
14 oktober 2013 · 257 Inlägg

Hejsan. Har en 855 t5 2.0 -94. Har märkt ett tag att min laddtrycksmätare inte rört sig riktigt lika mycket som när jag köpte bilen så skaffade en annan mätare. Såg då att trycket låg på ca 0.4 bar. Detta tyckte jag lät lite väl klent så klämde dit ett t-kors och bilen laddade strax över 0.5 iaf. Kört så ett tag och den har gått så fint så men nu påväg hem så skulle jag köra om en liten bilkö så tryckte till på gasen och drog ur växlarna ordentligt då laddtrycksmätaren helt plötsligt hamnafe på noll. Släppte gasen och den visade samma undertryck som den brukar men jag får inget laddteyck. Den går riktigt rent och fint i motorn fast betydligt tröttare och ingen rök eeller missljud. Fina avgasvärden idag på bilprovningen så kan inte riktigt komma på vart jag ska börja leta. Vet att det finns många trådar om laddtryck på 850 här men hittat ingen som haft mitt symptom.

En katt ska man ha i knät och inte under bilen.
Wallander
14 oktober 2013 · 117 Inlägg

Låter spontant som någon av vakuumslangarna till/från turbon lossnat eller spruckit.

JimBo__
14 oktober 2013 · 1 804 Inlägg

Japp, kolla alla slangar till och från turbon. Prova spraya lite startgas på dom så ser du om det är något hål smile

Meguiars_sverige
Volvo V60 Polestar "Nr 708" (2018)
Beaverus
14 oktober 2013 · 257 Inlägg

Ska kolla upp det imorgon. Vart trycksätter man systemet för att leta efter läckage?

En katt ska man ha i knät och inte under bilen.
SLG
14 oktober 2013 · 498 Inlägg

Inlopp från turbo och plugga vid sedan vid insuget. Använd dig av en reduceringsventil så du inte skickar på för mycket tryck så något går sönder.

Annars starta bilen och spruta startgas på alla ställen bara.

Jag är född i en seriekrock. i en rondell, en kväll, me öppna spjäll.
Mack Forum- och sitemoderator
14 oktober 2013 · 26 160 Inlägg

För övrigt så fungerar väl inte pysventiler till dessa då laddtrycket styrs elektroniskt via magnetventil..?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
simlar
14 oktober 2013 · 5 528 Inlägg

Mack skrev:
För övrigt så fungerar väl inte pysventiler till dessa då laddtrycket styrs elektroniskt via magnetventil..?

Helt rätt där.
Att pysa upp laddtrycket gör inte ett skit, såvida man inte pyser bort så pass mycket så att wastegaten inte kan öppna, då får man skenladd och rasar motorn istället wink

Mest troligt någon tryckslang som spruckit eller lossnat eller om något tryckrör spruckit.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Beaverus
15 oktober 2013 · 257 Inlägg

simlar skrev:

Mack skrev:
För övrigt så fungerar väl inte pysventiler till dessa då laddtrycket styrs elektroniskt via magnetventil..?

Helt rätt där.
Att pysa upp laddtrycket gör inte ett skit, såvida man inte pyser bort så pass mycket så att wastegaten inte kan öppna, då får man skenladd och rasar motorn istället wink

Mest troligt någon tryckslang som spruckit eller lossnat eller om något tryckrör spruckit.

Förklarar varför jag inte märkte någon större skillnad. Det som kunde märkas var att laddtrycket kom lite mer direkt. Har kollar alla anslutningar på tryckslarna och dom siitter. Inte sett nån spricka och hör ingen läcka heller. Verkar precis som om turbon är "avstängd". Men borde den inte få totalt fel bränsle/luftblandning om det är en läcka? Den går ju rent i motorn så verkar ju få rätt blandning. Och hade den hamnat i linka hem så ska väl motorfelslampan lysa? Ska kolla lite mer imorgon ifall wg rör sig med mera men även om den skulle fastnat i öppet läge så skulle väl ändå turbon snurra på lite iaf. Gjorde den på min saab där wg hängde sig efter carje ordentligt gaspådrag.

Men om det vore turboras så skulle det väl ryka ganska rejält? Har det gjort dom andra gångerna man rasat några men har aldrig hrasat en volvoturbo så hur är det med dom här?

En katt ska man ha i knät och inte under bilen.
simlar
15 oktober 2013 · 5 528 Inlägg

Beaverus skrev:

simlar skrev:

Mack skrev:
För övrigt så fungerar väl inte pysventiler till dessa då laddtrycket styrs elektroniskt via magnetventil..?

Helt rätt där.
Att pysa upp laddtrycket gör inte ett skit, såvida man inte pyser bort så pass mycket så att wastegaten inte kan öppna, då får man skenladd och rasar motorn istället wink

Mest troligt någon tryckslang som spruckit eller lossnat eller om något tryckrör spruckit.

Förklarar varför jag inte märkte någon större skillnad. Det som kunde märkas var att laddtrycket kom lite mer direkt. Har kollar alla anslutningar på tryckslarna och dom siitter. Inte sett nån spricka och hör ingen läcka heller. Verkar precis som om turbon är "avstängd". Men borde den inte få totalt fel bränsle/luftblandning om det är en läcka? Den går ju rent i motorn så verkar ju få rätt blandning. Och hade den hamnat i linka hem så ska väl motorfelslampan lysa? Ska kolla lite mer imorgon ifall wg rör sig med mera men även om den skulle fastnat i öppet läge så skulle väl ändå turbon snurra på lite iaf. Gjorde den på min saab där wg hängde sig efter carje ordentligt gaspådrag.

Men om det vore turboras så skulle det väl ryka ganska rejält? Har det gjort dom andra gångerna man rasat några men har aldrig hrasat en volvoturbo så hur är det med dom här?

Kollat så inte pinnen på wastegaten hoppat av från wastegate-armen eller fastnat i öppet läge? För då får du inget ladd fastän tryckrören är täta.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Beaverus
15 oktober 2013 · 257 Inlägg

Det var vg-axeln som lossnat

En katt ska man ha i knät och inte under bilen.
JimBo__
15 oktober 2013 · 1 804 Inlägg

Beaverus skrev:
Det var vg-axeln som lossnat

Skönt att det löste sig smile

Senast redigerat av JimBo__ (15 oktober 2013)

Meguiars_sverige
Volvo V60 Polestar "Nr 708" (2018)
Beaverus
15 oktober 2013 · 257 Inlägg

Jo. Nån som vet hur den ska sitta fast? Hittar varken nåt spår för låsring eller nåt hål för pinne så har bara hakat på den igen.

En katt ska man ha i knät och inte under bilen.
Marlboroman
15 oktober 2013 · 8 233 Inlägg

Det ska finnas ett litet hål för en låspinne/sprint.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Beaverus
15 oktober 2013 · 257 Inlägg

Möjligt att gamla pinnen sitter kvar. Får kolla lite närmare när jag har tid. Just nu får man haka på den nån gång ibland bara men bilen går ju köra iaf. Tack för alla svar smile

En katt ska man ha i knät och inte under bilen.
turbodeath
15 oktober 2013 · 2 452 Inlägg

du kan ju alltid sätta lite ståltråd så att den inte lossnar från axeln,blir ju lite säkrare...

döden kommer tillbaka
Maxw
15 oktober 2013 · 88 Inlägg

Jag hade ett liknande problem en gång, kolla slangen mellan tryckrör och tomgångs motorn, kan vilja spricka i böjen. Kolla även alla tryckrör också! smile

Kolla in projekttråden om mitt nybygge av en 461 Big block kompressor motor
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=281759
Chevrolet Nova "The Great White" (1971)
Volvo XC70 D5 AWD Ocean Race "Diesel Doris" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang