Volvo 855 T5 -96 [Får ej i backen & 5:an]

J850
22 november 2013 · 4 Inlägg

Tjena!

Köpte en Volvo 855:a T5, från -96 i slutet av oktober som går hur fint som helst i motor och låda, förrän nu.
Har inte fyllt körkort än, så därmed står bilen stilla i veckorna och nu senaste veckan har det varit kallgrader.

Nu till problemet:

Bilen startar som vanligt, men jag får bara i 1:an, 2:an, 3:an och 4:an. När man för växelspaken längst till höger för att få i 5:an och backen så är det tvärstumt. Har provat med viss våld att försöka få i växlarna men utan resultat. Vill inte heller ta i för mycket så någonting går sönder. Jag lät han stå ett tag för att bli varm, men icke!roll

Är det någon av er som har haft samma symptom? Har läst runt i forum och sett att folk har något överensstämmande problem, dock är det 1:an och backen som är bråkiga att få i. Med bilen avstängd får jag inte heller i växlarna. Att splinsen behöver smörjas är då uteslutet. Eller? Det märkliga är att allting fungerade som det skulle för en vecka sedan, men då det var någorlunda varmt ute.

Är väldigt tacksam för all hjälp jag kan få. smile

MVH// J850

Volkswagen Caddy 1,6 "Cameleont" (1999)
Drunk A.Sörman
22 november 2013 · 1 299 Inlägg

Hände en liknande grej för mig bänder isär panelen då hade en krona hamnat i kläm.kom från facket mellan stolarna saknades en liten lucka där. Vet även fler som detta har hänt för smile

Mack Forum- och sitemoderator
22 november 2013 · 26 178 Inlägg

Dålig olja i lådan?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
J850
22 november 2013 · 4 Inlägg

Drunk skrev:
Hände en liknande grej för mig bänder isär panelen då hade en krona hamnat i kläm.kom från facket mellan stolarna saknades en liten lucka där. Vet även fler som detta har hänt för smile

Det är inte omöjligt! Hittade enkronor tammefan överallt i bilen när jag städade den, skadar inte att kolla! wink

Volkswagen Caddy 1,6 "Cameleont" (1999)
J850
22 november 2013 · 4 Inlägg

Mack skrev:
Dålig olja i lådan?

Vet ej när den är bytt, om nu någonsin. Men borde den inte gå trögt på alla växlar då? roll

Volkswagen Caddy 1,6 "Cameleont" (1999)
Kooza
22 november 2013 · 234 Inlägg

J850 skrev:

Drunk skrev:
Hände en liknande grej för mig bänder isär panelen då hade en krona hamnat i kläm.kom från facket mellan stolarna saknades en liten lucka där. Vet även fler som detta har hänt för smile

Det är inte omöjligt! Hittade enkronor tammefan överallt i bilen när jag städade den, skadar inte att kolla! wink

Om det inte skulle vara det så kan du ju kolla vajrarna och (växelarmar? kommer inte ihåg vad man kallar dom, är trött som ...). Dom sitter ovanpå växellådan och du kommer åt dom rätt lätt om du plockar bort luftburken, om det nu sitter en där.

Mvh// Mattias
Honda Civic "Mb6 VTI" (1998)
Volvo 855 AWD "Halna stuket" (1997)
J850
23 november 2013 · 4 Inlägg

Kooza skrev:

J850 skrev:

Drunk skrev:
Hände en liknande grej för mig bänder isär panelen då hade en krona hamnat i kläm.kom från facket mellan stolarna saknades en liten lucka där. Vet även fler som detta har hänt för smile

Det är inte omöjligt! Hittade enkronor tammefan överallt i bilen när jag städade den, skadar inte att kolla! wink

Om det inte skulle vara det så kan du ju kolla vajrarna och (växelarmar? kommer inte ihåg vad man kallar dom, är trött som ...). Dom sitter ovanpå växellådan och du kommer åt dom rätt lätt om du plockar bort luftburken, om det nu sitter en där.

Skall ses över. Tack! smile

Volkswagen Caddy 1,6 "Cameleont" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang