Ny koppling tar inte

Laxen81
22 november 2013 · 13 Inlägg

Har precis bytt koppling på min SAAB 900 2,3 -94 och köpte en http://shop.speedparts.se/sv/prod/900-9 … 14004.html har haft en bilmekaniker som gjort det mesta åt/med mej på kvällarna, fick lite problem med att svänghjulet var lite skadat av nitarna på lamellerna men kunde svarva det så det blev bra och i övrigt var det inga stora problem, bara tungt, trångt och jävligt...

Satte idag dit det sista och reagerade först på att hjulen snurrar så lätt trots växel i, startade sen med bilen upphissad och släpper jag kopplingen snurrar hjulen bara lite ibland, den hugger inte fast hela tiden om man säger så, har ännu inte hissat ner bilen och provat men detta känns inte helt rätt...

Behöver hjälp med råd och tips!!!


Med vänlig hälsning
Johan

meatos
22 november 2013 · 424 Inlägg

Felmonterat eller fel grejer låter det som, har du inte en inspektionslucka att kika genom så du ser hur det ser ut?
Om du har en mekaniker som gjort det borde inte han komma med råd?
Lamellen är inte vänd åt fel håll?

Laxen81
22 november 2013 · 13 Inlägg

Jag satte själv inte dit lamellen så jag vet inte hur den sitter men går det verkligen få den fel och om jag fått fel lamell hur vet jag då vilken jag ska ha istället? Står ju att denna ska passa min. Antar att det bara är att börja riva allt imorgon då?
Kan vajern påverka på något sätt? Hade lite trassel att få den rätt.

Nico-the-kid
22 november 2013 · 509 Inlägg

Hur mycket svarvade du svänghjulet?

Laxen81
22 november 2013 · 13 Inlägg

Vet inte exakt hur mycket, han som svarvade åt mej har svarvat svänghjul förr så jag antar att han har koll på hur mycket man för ta bort. Hur mycket kan man svarva utan att få problem?

Laxen81
23 november 2013 · 13 Inlägg

Gick ganska ok att köra hem bilen ca 3 km, gick jättebra i stadstrafik, kopplingen är verkligen precis i botten. Men det funkar och kändes fint även i branta backar.

Väl på parkeringen märker jag att tvåan blivit seg att få i, det var den inte utanför garaget, ettan fick jag inte alls i, brukade inte särskilt mycket våld, när jag skulle lägga i backen hoppade hela bilen till så något är lite off. Ska testa att justera växelförare imorgon, kan det vara problemet? Har hela paketet satt sej lite under trippen hem så det måste justeras?

meatos
24 november 2013 · 424 Inlägg

Verkar som den inte kopplar ur om det är svårt att få i växlarna. Du får nog se över så allt sitter som det ska som vajern osv

Laxen81
24 november 2013 · 13 Inlägg

Håller med, växlarna går superlätt med motorn avstängd men med den igång går det inte bra, vet att vi var osäkra på hur vajern skulle fästas upp clipset innanför hjulet där den vita plasten sitter, känns som det är vajern som spökar på något sätt, den glappar framme vid armen så den nästan skulle kunna hoppa ur där, skulle vilja sträcka upp vajern hela vägen för den känns för lång, läge att byta vajer kanske? varit tokförkyld så det har inte blivit många minuter vid bilen idag.

UhrJr Nordic Tuning i Norrköping
24 november 2013 · 839 Inlägg

Dom där wirearna är värdelösa och ställer alltid till problem.
Byt och ta det därifrån.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.
Saab 90 "Nordic Extreme RWD" (1987)
Laxen81
24 november 2013 · 13 Inlägg

UhrJr skrev:
Dom där wirearna är värdelösa och ställer alltid till problem.
Byt och ta det därifrån.

Där har vi morgondagens plan!

Laxen81
26 november 2013 · 13 Inlägg

Bytt kopplingsvajer och först går det bra att växla men efter en stund är det samma skit igen, aset frikopplar inte helt, vet inte om det är nån ide att fortsätta med den här bilen, kanske är tändsticka det bästa alternativet... Vad mer än vajern kan påverka att den inte frikopplar helt?

ronja
26 november 2013 · 23 Inlägg

Urtrampnings lager:(

Dodge Challenger "Min U.S Car" (2017)
Bjacke
26 november 2013 · 149 Inlägg

inget nål lager i centrum på svänghjulet då ?, på vissa bilar går ju axeln från lådan in en liten bit i centrum på svänghjulen/vevaxeln, där sitter det ett lager , om det är kasst så kan det nypa o göra så att bilen inte kopplar ur.. ?

rätta mig gärna om jag har fel. //Bjacke

#SwedenRing
BMW E39 523i "Swedenring" (1999)
Laxen81
26 november 2013 · 13 Inlägg

Har haft svårt att få vajern att sitta kvar där den vill, sitter ett metallbleck innanför styrarmen man ska klämma fast vajerhöljet i och den ville lossna därifrån men nu tror jag det ska sitta kvar. Bilen går riktigt bra nu bara när jag kom hem som backen var jävlig att få i, har aldrig haft minsta problem att få,i den förr.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang