Får inte av hjulbultarna, hjälp snabbt!

john_petrucci
25 november 2013 · 171 Inlägg

Glesmark skrev:
Erbjöd mig i pm, men fick aldrig svar.
Ger mig fan på att dom hade lossnat med ett 6meters 50mm 3mm rör smile

Sorry aa jag såg det, men tyvärr är Kungälv lite för långt att åka då jag bor utanför Göteborg fast åt andra hållet tongue
Men tack ändå!


I alla fall, var hos Euromaster idag, och dom hade en tid. Alla andra däckfirmor var fullbokade, men dom satt där helt ensamma men tog samma pris som alla andra.

Ja, dom satt fan åt hårt ändå.
- "Lämnade du in bilen när du bytte till sommardäck?"
- "Nä, vadådå?"
- "Undrar vad det är för amatör som har dragit åt bultarna."
- "Nä men det var ju faktiskt jag, men jag hade ingen kompressor eller nånting speciellt, bara det enkla verktyget som ligger i bakluckan"
- "Jaså, då måste du verkligen ha tagit i för kung och fosterland."

Han fick i alla fall av dem, han var en stor biffig kille på 2 meter och han behövde en lång hävarm som han fick ta i rejält med. Det sjuka är ju att jag har ju fan inte dragit åt dom så hårt, bara använt en sån här: http://www.mekonomen.se/bil/tillbehor/d … pa281441sv och inte tagit i hårt alls...

Senast redigerat av john_petrucci (25 november 2013)

Andromeda Rumpmas
25 november 2013 · 3 860 Inlägg

Dra åt med handtaget infällt, lossa med handtaget utfällt är en bra tumregel smile

De ~110 nm du bör dra med motsvarar bara 40 kg's tryck på 30 cm hävarm, och det fixar du med att bara luta dig över dragskaftet om du väger 80 pannor. Tar du i rejält med skaftet utfällt kan du utan vidare prestera 300-400 nm utan att ens tänka på det, och är det sedan lite damm och smuts på hjulbultarna, lite fukt så att det rostar osv så sitter de sen.

Senast redigerat av Andromeda (25 november 2013)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
FordRSC Los geht's, Schumacher
25 november 2013 · 1 510 Inlägg

Förr så sparkade farsan på fälgkorset så all metall skrek, då han drog åt. Samma procedur då de skulle av.... tongue

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE
Saab 900 SE Coupé 2.0T "The Fox" (1997)
Bike
26 november 2013 ·

Var det ingen smörja på hjulmuttern ? Då biter dom sig duktigt  så säger koppar pasta
Tunt lager bäst o säga med.
Nu kommer flera kritisera mitt val här men det fungerar för mig.

simlar
26 november 2013 · 5 525 Inlägg

Bike skrev:
Var det ingen smörja på hjulmuttern ? Då biter dom sig duktigt  så säger koppar pasta
Tunt lager bäst o säga med.
Nu kommer flera kritisera mitt val här men det fungerar för mig.

Själv använder jag aluminiumpasta på bultarna/muttrarna, fungerar på min bil, brorsans bil och farsans bilar.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
mb_pucken
26 november 2013 · 5 087 Inlägg

simlar skrev:

Bike skrev:
Var det ingen smörja på hjulmuttern ? Då biter dom sig duktigt  så säger koppar pasta
Tunt lager bäst o säga med.
Nu kommer flera kritisera mitt val här men det fungerar för mig.

Själv använder jag aluminiumpasta på bultarna/muttrarna, fungerar på min bil, brorsans bil och farsans bilar.

Själv kör jag gängtapp till navet och putsade hjulskruvar, inge smörja och dragna med 120nm momentstav och dras sen till 130mm med kalibrerad momentnyckel smile funkar det med smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
KHRacing
26 november 2013 ·

simlar skrev:

Bike skrev:
Var det ingen smörja på hjulmuttern ? Då biter dom sig duktigt  så säger koppar pasta
Tunt lager bäst o säga med.
Nu kommer flera kritisera mitt val här men det fungerar för mig.

Själv använder jag aluminiumpasta på bultarna/muttrarna, fungerar på min bil, brorsans bil och farsans bilar.

Tanken är god o självklart smörjer det smile men alu-pasta på stål mot stål. är helt enkelt fel.

En sak man aldrig skall ha dock är kopparpasta mellan alu-fälg & navet. det kan fastna så jiddrans hårt.

simlar
26 november 2013 · 5 525 Inlägg

KHRacing skrev:

simlar skrev:

Bike skrev:
Var det ingen smörja på hjulmuttern ? Då biter dom sig duktigt  så säger koppar pasta
Tunt lager bäst o säga med.
Nu kommer flera kritisera mitt val här men det fungerar för mig.

Själv använder jag aluminiumpasta på bultarna/muttrarna, fungerar på min bil, brorsans bil och farsans bilar.

Tanken är god o självklart smörjer det smile men alu-pasta på stål mot stål. är helt enkelt fel.

En sak man aldrig skall ha dock är kopparpasta mellan alu-fälg & navet. det kan fastna så jiddrans hårt.

Varför är det fel? Har själv inte gjort några efterforskningar utan det är min farsa som rekommenderade att köra med det, använder ändå hans garage, verktyg och produkter vid däckbyte.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
KHRacing
26 november 2013 ·

simlar skrev:
Varför är det fel? Har själv inte gjort några efterforskningar utan det är min farsa som rekommenderade att köra med det, använder ändå hans garage, verktyg och produkter vid däckbyte.

Pga att materialen kan reagera med varandra. (som jag fått det förklarat för mig utav en däcksnisse)

simlar
26 november 2013 · 5 525 Inlägg

KHRacing skrev:

simlar skrev:
Varför är det fel? Har själv inte gjort några efterforskningar utan det är min farsa som rekommenderade att köra med det, använder ändå hans garage, verktyg och produkter vid däckbyte.

Pga att materialen kan reagera med varandra. (som jag fått det förklarat för mig utav en däcksnisse)

Ok, inget jag märkt av iaf. Men är ju inte säkert då det kan reagera enligt däcknissen, det betyder ju inte att det kommer reagera.
Får göra lite efterforskningar.

Edit:
Efter lite efterforskningar verkar de flesta rekommendera aluminiumpasta eller bara vanligt fett.

Några av länkarna jag hittade:
http://www.motormannen.se/radgivning/ko … -dack.html
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic … p;p=183923
http://www.lars-ove.se/hjulbyte.htm
http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic.php?t=10888

Kopparpasta däremot kan orsaka att aluminiumfälgar korroderar. Inte bra alls, aldrig kopparpasta om man har alufälgar.

Senast redigerat av simlar (26 november 2013)

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
FLindgren
26 november 2013 · 5 089 Inlägg

Hur mycket kopparpasta/alupasta/ pasta gratäng finns det kvar på gängorna när man dragit åt med 110 nm? Och hur mycket finns det kvar 6 månader senare när bultarna ska loss igen?
Personligen kör jag bara med olja för att det ska dra i lättare.
Aldrig märkt någon större skillnad om det är kopparspasta eller ej.

\Lindgren
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
pim_pim
26 november 2013 ·

Har så jävla mycket hjullagerfett, så det brukar bli det eller olja. : D

Nickeboii
26 november 2013 · 762 Inlägg

simlar skrev:
Ok, inget jag märkt av iaf. Men är ju inte säkert då det kan reagera enligt däcknissen, det betyder ju inte att det kommer reagera.
Får göra lite efterforskningar.

Edit:
Efter lite efterforskningar verkar de flesta rekommendera aluminiumpasta eller bara vanligt fett.

Några av länkarna jag hittade:
http://www.motormannen.se/radgivning/ko … -dack.html
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic … p;p=183923
http://www.lars-ove.se/hjulbyte.htm
http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic.php?t=10888

Kopparpasta däremot kan orsaka att aluminiumfälgar korroderar. Inte bra alls, aldrig kopparpasta om man har alufälgar.

Att man inte ska använda sig av olika metaller har att göra med den elektrokemiska spänningsserien att göra. Kortfattat kan man beskriva det som att alla metaller har olika ädelhet, och de ädla metallerna tar material från den mindre ädla metallen för att stoppa sin egen korrosion.

Men för att det ska börja korrodera krävs det en ledare av något slag, (exepelvis vatten), så att elektronerna ska kunna flytta på sig från det oädla ämnet till det ädlare. smile

(Ett vanligt batteri fungerar på detta sättet också, ifall det är intressant)

Koppar är en ädlare metall än aluminium, och därför bör man inte ha kopparpasta till Aluminiumfälgar smile

Senast redigerat av Garagemuppen (26 november 2013)

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
simlar
26 november 2013 · 5 525 Inlägg

Garagemuppen skrev:

simlar skrev:
Ok, inget jag märkt av iaf. Men är ju inte säkert då det kan reagera enligt däcknissen, det betyder ju inte att det kommer reagera.
Får göra lite efterforskningar.

Edit:
Efter lite efterforskningar verkar de flesta rekommendera aluminiumpasta eller bara vanligt fett.

Några av länkarna jag hittade:
http://www.motormannen.se/radgivning/ko … -dack.html
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic … p;p=183923
http://www.lars-ove.se/hjulbyte.htm
http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic.php?t=10888

Kopparpasta däremot kan orsaka att aluminiumfälgar korroderar. Inte bra alls, aldrig kopparpasta om man har alufälgar.

Att man inte ska använda sig av olika metaller har att göra med den elektrokemiska spänningsserien att göra. Kortfattat kan man beskriva det som att alla metaller har olika ädelhet, och de ädla metallerna tar material från den mindre ädla metallen för att stoppa sin egen korrosion.

Men för att det ska börja korrodera krävs det en ledare av något slag, (exepelvis vatten), så att elektronerna ska kunna flytta på sig från det oädla ämnet till det ädlare. smile

(Ett vanligt batteri fungerar på detta sättet också, ifall det är intressant)

Koppar är en ädlare metall än aluminium, och därför bör man inte ha kopparpasta till Aluminiumfälgar smile

Jo det kan jag lite om, fast det var några år sedan jag läste kemi A så kan ju inte säga att jag minns allt.

Det är t.ex därför man har offeranoder i zink till båtarna för då äts zinken upp istället för båten. Vatten leder ganska bra, speciellt saltvatten även därför bilarna rostar så jävligt om man kör mycket på saltade vägar på vintern.

Att man inte ska ha kopparpasta till alufälgar vet jag om, det har jag vetat i många år. Första gången jag fick veta det var för många år sedan när jag fortfarande var en liten pojk och bosse bildoktorn gick på tv.

Men nu var det varför man inte ska ha aluminiumpasta till bultarna/muttrarna som KHRacing påpekat jag inte riktigt förstår.
Det är väl i så fall att bultarna/muttrarna skulle börja rosta bort ifall det kommer in fukt. Men det borde ju hända samma sak med kopparpasta då även det är ädlare än stål, så varför skulle ju aluminiumpasta vara värre vid stål mot stål förbindelser?

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Nickeboii
26 november 2013 · 762 Inlägg

simlar skrev:

Garagemuppen skrev:

simlar skrev:
Ok, inget jag märkt av iaf. Men är ju inte säkert då det kan reagera enligt däcknissen, det betyder ju inte att det kommer reagera.
Får göra lite efterforskningar.

Edit:
Efter lite efterforskningar verkar de flesta rekommendera aluminiumpasta eller bara vanligt fett.

Några av länkarna jag hittade:
http://www.motormannen.se/radgivning/ko … -dack.html
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic … p;p=183923
http://www.lars-ove.se/hjulbyte.htm
http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic.php?t=10888

Kopparpasta däremot kan orsaka att aluminiumfälgar korroderar. Inte bra alls, aldrig kopparpasta om man har alufälgar.

Att man inte ska använda sig av olika metaller har att göra med den elektrokemiska spänningsserien att göra. Kortfattat kan man beskriva det som att alla metaller har olika ädelhet, och de ädla metallerna tar material från den mindre ädla metallen för att stoppa sin egen korrosion.

Men för att det ska börja korrodera krävs det en ledare av något slag, (exepelvis vatten), så att elektronerna ska kunna flytta på sig från det oädla ämnet till det ädlare. smile

(Ett vanligt batteri fungerar på detta sättet också, ifall det är intressant)

Koppar är en ädlare metall än aluminium, och därför bör man inte ha kopparpasta till Aluminiumfälgar smile

Jo det kan jag lite om, fast det var några år sedan jag läste kemi A så kan ju inte säga att jag minns allt.

Det är t.ex därför man har offeranoder i zink till båtarna för då äts zinken upp istället för båten. Vatten leder ganska bra, speciellt saltvatten även därför bilarna rostar så jävligt om man kör mycket på saltade vägar på vintern.

Att man inte ska ha kopparpasta till alufälgar vet jag om, det har jag vetat i många år. Första gången jag fick veta det var för många år sedan när jag fortfarande var en liten pojk och bosse bildoktorn gick på tv.

Men nu var det varför man inte ska ha aluminiumpasta till bultarna/muttrarna som KHRacing påpekat jag inte riktigt förstår.
Det är väl i så fall att bultarna/muttrarna skulle börja rosta bort ifall det kommer in fukt. Men det borde ju hända samma sak med kopparpasta då även det är ädlare än stål, så varför skulle ju aluminiumpasta vara värre vid stål mot stål förbindelser?

Jag tror att det kan ha med att göra med att stålet i bultarna tar upp elektroner från aluminiumpastan, och då kanske det byggs upp mer material på bultarna och då kan man inte lossa dem? Men jag inte säker på det.. smile

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
simlar
26 november 2013 · 5 525 Inlägg

Garagemuppen skrev:
Jag tror att det kan ha med att göra med att stålet i bultarna tar upp elektroner från aluminiumpastan, och då kanske det byggs upp mer material på bultarna och då kan man inte lossa dem? Men jag inte säker på det.. smile

Jadu kanske det är något sådant. Inget jag märkt av iaf, och då sitter fälgarna på bilarna den normala tidsperioden på ca 5-7månader som längst innan dem lossas för hjulbyte.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Drönirettab
26 november 2013 · 21 761 Inlägg

Har vanliga plåtfälgar på min 240 och sätter alltid någon droppe olja på gängorna innan jag drar åt. Förut drog jag "lagom hårt" med fälgkorset och sedan ett par år tillbaka använder jag en momentnyckel inställd på ca 120 NM. Det har så vitt jag kommer ihåg aldrig varit problem att lossa muttrarna med vanligt fälgkors, inte heller har de gängat upp sig vid körning. smile

Cupra_
26 november 2013 ·

simlar skrev:

Garagemuppen skrev:

simlar skrev:
Ok, inget jag märkt av iaf. Men är ju inte säkert då det kan reagera enligt däcknissen, det betyder ju inte att det kommer reagera.
Får göra lite efterforskningar.

Edit:
Efter lite efterforskningar verkar de flesta rekommendera aluminiumpasta eller bara vanligt fett.

Några av länkarna jag hittade:
http://www.motormannen.se/radgivning/ko … -dack.html
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic … p;p=183923
http://www.lars-ove.se/hjulbyte.htm
http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic.php?t=10888

Kopparpasta däremot kan orsaka att aluminiumfälgar korroderar. Inte bra alls, aldrig kopparpasta om man har alufälgar.

Att man inte ska använda sig av olika metaller har att göra med den elektrokemiska spänningsserien att göra. Kortfattat kan man beskriva det som att alla metaller har olika ädelhet, och de ädla metallerna tar material från den mindre ädla metallen för att stoppa sin egen korrosion.

Men för att det ska börja korrodera krävs det en ledare av något slag, (exepelvis vatten), så att elektronerna ska kunna flytta på sig från det oädla ämnet till det ädlare. smile

(Ett vanligt batteri fungerar på detta sättet också, ifall det är intressant)

Koppar är en ädlare metall än aluminium, och därför bör man inte ha kopparpasta till Aluminiumfälgar smile

Jo det kan jag lite om, fast det var några år sedan jag läste kemi A så kan ju inte säga att jag minns allt.

Det är t.ex därför man har offeranoder i zink till båtarna för då äts zinken upp istället för båten. Vatten leder ganska bra, speciellt saltvatten även därför bilarna rostar så jävligt om man kör mycket på saltade vägar på vintern.

Att man inte ska ha kopparpasta till alufälgar vet jag om, det har jag vetat i många år. Första gången jag fick veta det var för många år sedan när jag fortfarande var en liten pojk och bosse bildoktorn gick på tv.

Men nu var det varför man inte ska ha aluminiumpasta till bultarna/muttrarna som KHRacing påpekat jag inte riktigt förstår.
Det är väl i så fall att bultarna/muttrarna skulle börja rosta bort ifall det kommer in fukt. Men det borde ju hända samma sak med kopparpasta då även det är ädlare än stål, så varför skulle ju aluminiumpasta vara värre vid stål mot stål förbindelser?

En tanke som slog som iof är lite OT, men teoretiskt borde det funka med offeranoder även på bilkarosser?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang