Andromeda
Rumpmas
2 december 2013
· 3 860 Inlägg
habomaster skrev:
jetta16v skrev:
habomaster skrev:
Nu blir jag nyfiken! Vad har BMW för elfunktioner som inte finns i franska bilar?
Jag är lite insnöad på Renault och kan inte BMW's utbud. Jag är genuint nyfiken och inte ute efter att trasha något.
Har du hört talas om utrustningsnivå?
Tror inte ens Renaults dyraste modell klår BMW's mest snikna modell på den punkten.
Sen är det mer avancerad elektonik i en BMW än i en Renault generellt sett.
Jämför en BMW 5-serie med en Renault Laguna från 2005 till exempel..
Självklart vet jag att det finns olika utrustningsnivåer. Jag tror du skulle bli väldigt förvånad om du visste hur mycket utrustning du får som standard i en Renault. Franska bilar har generellt väldigt mycket "gadgets".
Du får väldigt gärna utveckla det där. Har alla BMW (även snikmodeller) liknande utrsutning som detta (taget från Laguna 2005):
Navi
Keyless go med handsfree låsning/upplåsning
Elstolar med minne (kopplat till nyckelkortet)
Parkeringsradar
Eluppvärmd vindruta
Farthållare/fartbegränsare
BiXenon
Två-zons ECC
Säkerhetssystem som ABS, antispinn, antisladd mm.
Däcktrycksövervakning
Elektrisk handbroms
Ljusautomatik (går från dagsljusbelysning till kväll/nattbelysning automatiskt)
Regnsensor
Automatiskt avbländande innerbackspegel
Elhissar runt om
Dimljus
CD-växlare
Nu är självklart inte allt standard på instegsmodellen utan en del är tillval eller standard på de dyrare varianterna.
Med detta menar jag inte att Renault är bäst på allt, utan jag är som sagt nyfiken på exempel av utrustning som BMW har som inte finns hos t.ex. Renault
På vilket sätt skulle elektroniken vara mer avancerad i en BMW än någon annan? Alla kör med liknande CANBUS-system och OBDII-system. Självklart olika ECUer och undersystem, men komplexiteten skulle jag vilja hävda är likvärdig.
För att svara på _XenoX_ fråga: Nej. Så lite funktioner som möjligt och gärna gamla beprövade komponenter så långt som möjligt för att slippa problem.
Inte för att vara sån, jag gillar inte ens BMW särskilt mycket, men extrautrustningen till en sådan är typ en 20-sidig katalog i textstorlek 12, så att dra upp all extra utrustning som fanns till en Laguna kommer man inte långt med.
Vi får se om Rquired kontrar med att lägga upp 530 -05's tillbehörslista
Sades det inte att det fanns 50 km elkabel i en Volvo Amazon eller något liknande? Undrar hur den siffran ser ut på en modern bil?
Nej. Så lite funktioner som möjligt och gärna gamla beprövade komponenter så långt som möjligt för att slippa problem.
Visst vore det önskvärt. Problemet är att sådana bilar inte säljer särskilt bra. Det var ju mycket tjat om att og9-5 var en gammal bil med utdaterad utrustning, och det var det kanske gentemot tyskarna, men det pratet började redan när modellen var 5-6 år gammal. Så ser bilmarknaden ut tyvärr. Nya elektriska finesser hinner ofta inte testas fullt ut, utan hugade kunder får bli testpanel. Så fort en bilmodell börjar bli kurerad från barnsjukdomar är det dags att komma ut med nästa modell med fler finesser föra tt inte bli omsprungen av konkurrenterna och ratad av bilköparna.
Själv skulle jag inte vilja vara utan antisladd, rövgrill, farthållare, elstyrda stolar och fönsterhissar, men det kan väl anses vara gammal beprövad teknik. Andra vill inte vara utan full kontroll över alla bilens funktioner i navi-displayen, HUD, ställbar nivåreglering, farthållare med radar, panikbromsassistans osv. Och nu börjar ju automatiskt avbländande helljus komma.
Senast redigerat av Andromeda (2 december 2013)