8 januari 2014
Trådstartare
Märkte idag att min civic går lite ryckigt, köpte den nyligen och där e lite småmissar i motorn som jag stör mig på. Den verkar gå in i vtec som vanligt man känner att bilen får extra flås.
Saker jag har kollat:
Tändstift - sitter ngk stift, lite brun aktiga (inte blöta, mer brända)
Tändkablar - ser gamla ut, rost bruna längst ner vid stiftet
Rotor och fördelarlock - tog av och pillade på kontaktpunkterna och det verkar vara oxiderat och sneslitet, lossnade vita klumpar när jag rörde vid dom. Rotorn: halva biten är rostbrunaktig och halva vit oxiderat pillar man så smulas det liksom.
Symtom när man kör: Håller jämn hastighet och bilen rycker till och blir orkeslös så får man gasa lite till för att orka hålla farten, sen kan den ibland få ryck att den blir pigg (så som den borde vara?) Accelererar direkt känns att där e vrid. Har inbillat mig att det e när bilen är varm, gasar inte mycket när bilen är kall men känns bra mycket piggare då.
T.ex. idag när jag höll 90 och det kom en liten liten lutning så orkade bilen inte hålla hastigheten och då fick jag nog och började felsöka olika saker. Vet sen innan när jag hade en d15 civic att det blev betydligt bättre men nya tänddelar men man vill ju inte lägga pengar i onödan.
Bilen känns ungefär lika pigg som en hyundai 1.1 liters.
Senast redigerat av marven (8 januari 2014)
You can't B serious, oh K