Missljud 5ans växel Volvo 940

Oceanmist Emelie Hallberg
9 januari 2014 · 829 Inlägg

Hejsan, det började för ett tag sen på 5ans växel. det skrapar lite (inte nå högt ljud)
men rör man lite på spaken framåt så slutar ljudet.. vad sjutton kan de vara? "/ låter som spaken tar emot nått  Mvh Emelie

Svana Svarvare/Fräsare/CNC-operatör
9 januari 2014 · 205 Inlägg

Oceanmist skrev:
Hejsan, det började för ett tag sen på 5ans växel. det skrapar lite (inte nå högt ljud)
men rör man lite på spaken framåt så slutar ljudet.. vad sjutton kan de vara? "/ låter som spaken tar emot nått  Mvh Emelie

Som du skriver, låter som den ligger och skakar mot något..
Kryp under och kolla länkage mm först innan vi dömmer ut lådan hehe neutral

It's nice to be important. But it's more important to be nice.
Volvo 440 "Flygande Holländaren" (1990)
Strmberg
9 januari 2014 · 165 Inlägg

Om nått slår så skulle ja kolla motorkuddarna samt växellådskudde! Är dom dåliga så kan lådan hamna i konstigt läge och ligga och slå! Låter de som nått som roterar med motorn eller själva rullningen av bilen att de ökar vid acceleration skulle jag först kolla oljan i lådan, alternativt byta oljan! I värsta fall kan den är sliten på femmans växel men kan tänka mig att olja är dålig eller låg nivå!

Oceanmist Emelie Hallberg
9 januari 2014 · 829 Inlägg

TeamVolvoVGL skrev:
Om nått slår så skulle ja kolla motorkuddarna samt växellådskudde! Är dom dåliga så kan lådan hamna i konstigt läge och ligga och slå! Låter de som nått som roterar med motorn eller själva rullningen av bilen att de ökar vid acceleration skulle jag först kolla oljan i lådan, alternativt byta oljan! I värsta fall kan den är sliten på femmans växel men kan tänka mig att olja är dålig eller låg nivå!

jag vet faktiskt inte, låter mer som spaken tar i nått mer än nått "allvarligt" låste nått om att motorkuddarna kan va dålig så motorn hamnar i annat läge så det kan skrapa...

Meaganeowner
9 januari 2014 · 2 250 Inlägg

Hade en 740 en gång som riktigt det riktigt susade om.... Riktigt hörde hör det följde bilens hastighet. Lät allt mer vid ökande belastning... men bara på 5:an.

En råtta hade gnagt hål på den nedersta av damaskerna runt själva växelspaken. När jag la i 5:an, så blev hålet som störst... Jädrans vad det felsöktes ,även av de mest drivna Volvotekniker.

Oavsett rekommenderas oljebyte i växellådor för ett långt liv. Det far omkring en hel del metallspån i oljan efter några tusen mil. Ingen som tror mig? Häll upp lite avtappad olja i ett glas och håll upp motsolen eller en kradftig lampa.
Kul va?

Senast redigerat av Meaganeowner (9 januari 2014)

Oceanmist Emelie Hallberg
28 januari 2014 · 829 Inlägg

måste försöka ta tag i detta men inte lätt när man inte kan med sånt "/
de är ju spaken som tar i för rör man den lite slutar ju ljudet (låter bara när man belastar inte när man släpper gasen)
men låter även lite på 4an växel nu...

kyngas Varvstopparn
28 januari 2014 · 460 Inlägg

Har hänt för mig att spaken hra tagit i hardyskivan,dock har de vart när man haft kortade lägen

Redline for some good time
gasar till de rasar
It's completely safe! My emergency lights are on while drifting!
Volvo 740 gle "Dieseldoris" (1984)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang