Läcker kylarvätska men vet ej vart? volvo 745

Ludwigk
8 februari 2014 · 200 Inlägg

Hejsan och tack att du kikar in!smile

Bil: volvo 745 gl -88
Motor: b230f

Har inte inte för så längesedan köpt denna volvo och märkte nu efter bilköpet att kylarvätskan börja tömmas ur sakta men säkert. Har säker kört ca 10 mil och expansionskärlet är snart uttömt med kylarvätska då det låg på max från början. Enda jag kan konstatera är att kylarvätska har runnit under vänstra delen av motorn och har samlats under motorkåpan. Är det så att vattenpumpen felar eller kan det vara något allvarligare?

Tack för alla svar då jag inte kan något om volvo! big_smile

Mvh Ludwig

mange_240
8 februari 2014 · 1 562 Inlägg

Provtryck så ser du var de kryper fram.

Evildan
8 februari 2014 ·

Alternativ starta och varmkör motorn, ta en ficklampa och då kanske du kan se var det läcker, samma felsökning oavsett bilmärke
(så länge den har en vätskekyld motor förstås)
eller modell.

Ludwigk
8 februari 2014 · 200 Inlägg

Okej tack så mycket! big_smile Ska ta och kolla det imorgon så fort jag vaknar och kommer med besked vart det läcker ifrån. Kommer ladda upp lite bilder samtidigt. Hoppas jag kan ta mig till Biltema(5 km) och köpa en dunk kylarvätska då expansionskärlet snart är tomt roll

Edit: skulle kunna provtrycka om jag nu kunde. Men jag får göra så att jag startar motorn och se om det läcker. Problemet är om det läcker så lite att man inte märker. Har hunnit köra en bra bit innan jag har ens märkt något

Senast redigerat av Ludwigk (8 februari 2014)

Evildan
8 februari 2014 ·

Ta en trasa och försök att torka där det ser blött ut, då kanske du kan se var det kryper fram.
Värmepaketets vattenanslutningar genom torpedväggen är en tänkbar kandidat likaså övriga slangar.

Ludwigk
8 februari 2014 · 200 Inlägg

Måste tillägga att värmepaketet har krånglat förut så så ny kylare och kylarvätska är bytt. Men tack för tipset så ska jag försöka lokalisera vart det kommer ifrån. Tackar alla som har svarat i tråden så återkommer jag imorgon big_smile

mange_240
9 februari 2014 · 1 562 Inlägg

Fungerar utmärkt att provtrycka med vanlig tryckluft, MEN STÄLL NER TRYCKET PÅ KOMPRESSORN FÖRST 1-1,5bar bör inget gå sönder. Rekommenderar att du pluggar den lilla slangen mellan expansionskärlet och kylaren och ansluter där. Har du sett glykolvatten i motorrummet lär de väl knappast vara värmepaket, men denna årstid kan de ju vara vanligt smältvatten.

Arly165 Bakhjulsdriven
9 februari 2014 · 335 Inlägg

Kolla noga alla anslutningar vid vattenpumpen, vanligt att det läker där. Speciellt om vattenpumpen är bytt av tidigare brukare så kan det va krångligt att få det tätt

Volvo 704-862 "760 Turbo" (1984)
Volvo 744-892 GLT 16 VALVE "Magnum opus" (1989)
Chevrolet Impala SS "Grocery Getter" (1996)
Ludwigk
9 februari 2014 · 200 Inlägg

Har inte tillgång till garage just nu utan det blir om 3 veckor och under den tiden hoppas jag ha identifierat själva problemet smile Har kollat noga att det inte är smältvatten utan det är grönfärgad vatten som jag antar är kylarvätskan med tanke på att det fattas ca 1L i expansionskärlet. Sen har jag märkt att glykolen samlas under motorn. Antar att det inte är något allvarligt utan att det är vattenpumpen eller att några slangar som måste spännas åt.

Är påväg ut nu till bilen för att se hur det står till när motorn är igång. Hoppas jag hinner till Biltema innan kylarvätskan sjunker mer än vad det är just nu..

Fortsättning följer! big_smile

Senast redigerat av Ludwigk (9 februari 2014)

mange_240
9 februari 2014 · 1 562 Inlägg

Du kan ju kika vid termostathuset också.

Ludwigk
9 februari 2014 · 200 Inlägg

Hejsan igen!smile

Startade bilen innan jag skulle avfärda till Biltema och lät det gå på tomgång. Torkade av allt blött som jag kunde och var lite fiffig och la en tidning under vattenpumpen för att se tydligare. Efter att ha kört motorn några minuter märker jag inte några direkta fel hmm Ser att det har kommit 1-2 droppar på tidningen under vattenpumpen, så jag antar att den är boven i dramat.
Kollar du på bilden så är det lite blött då o-ringen sprack där man fyller på oljan så det kom lite olja varstans på motorn. Så en ny packning är nu på plats och nu läcker det inget. MEN man kan se tydligt att det finns en liten vattenpöl under.
bild:-->  snag.gy/KElOw.jpg

Det kan ha varit så att den har läkt under en längre period och fått med sig kylarvätska tillräckligt för att skapa en lite pöl under. Men att det kommer 1 droppe då och då känns inte så dramatiskt. Det gör att jag hinner nog vänta 3 veckor då jag kommer hem till mitt garage:D

NOTIS! En annan sak som jag märkte men vet inte om det har något samband eller annan yttre påverkan. När jag startar motorn kommer ingen vit rök utifrån ändröret. Men så fort bilen gått 1minut så börjar det komma vit rök. Detta håller i sig fortfarande efter att ha varit hos Biltema och tillbaka(1mil). Är som sagt okunnig men har hört att det kan ha med kylarvätska att göra om det får kontakt med förbränningen. Röken ser klen ut passar på att fråga..

Bilder på händelsen--> http://snag.gy/qIYzn.jpg
                                  http://snag.gy/tbEu7.jpg

Tack för alla svar! big_smile

Senast redigerat av Ludwigk (9 februari 2014)

Ludwigk
12 februari 2014 · 200 Inlägg

Åkte in till verkstaden och de luktade på kylarvätskan, luktade bränsle! jaha, då är det bara att byta topplockspackningen hmm

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang