Knarr från rattstång

calle_d
22 augusti 2006 · 8 Inlägg

När jag vrider ratten åt höger ger rattstången ifrån sig ett knarr när ratten är mellan tio över och tjugo över. Endast när jag vrider den åt höger och likadant på det 2:a varvet.

Verkstaden där jag servade bilen tryckte in en massa silikon där de kom åt men det verkar kvarstå.

Den lokala VAG-verkstaden sa att de aldrig hört talas om problemet och att man förmodligen var tvungen att byta hela rattstången vilket skulle kosta cirkus 6000 + arbete = omotiverad utgift.

Har någon här hört talas om detta och om det finns något bra sätt att smörja bort oljudet?

VW Passat Variant 1.8T -03
precision
22 augusti 2006 · 2 652 Inlägg

jag har ibland samma problem , de konstiga är att ljudet försvinner varje gång jag motortvättar -
fast min knarrar när jag svänger vänster i låg hastighet .

precision
22 augusti 2006 · 2 652 Inlägg

vad är det för bil?

calle_d
23 augusti 2006 · 8 Inlägg

Det knarrar från rattstången mellan ratten och pedalstället, alltså inne i kupén.

Vad jag har för bil? Står längst nere som min signatur smile

VW Passat 1.8T Variant från -03
Gått 4600 mil

VW Passat Variant 1.8T -03
precision
23 augusti 2006 · 2 652 Inlägg

calle_d skrev:
Det knarrar från rattstången mellan ratten och pedalstället, alltså inne i kupén.

Vad jag har för bil? Står längst nere som min signatur smile

VW Passat 1.8T Variant från -03
Gått 4600 mil

oj jag missa de det - brukar stå under ens namn i vanliga fall .

jag har samma problem \fel

calle_d
23 augusti 2006 · 8 Inlägg

Okej. Då måste vi hitta någon här på forumet som kan hjälpa oss. Har du provat att smörja rattstången?

Eller kanske ringt och pratat med verkstad om det?

VW Passat Variant 1.8T -03
precision
23 augusti 2006 · 2 652 Inlägg

calle_d skrev:
Okej. Då måste vi hitta någon här på forumet som kan hjälpa oss. Har du provat att smörja rattstången?

Eller kanske ringt och pratat med verkstad om det?

ne jag har inte gjort de , har heller inte pratat med verkstad . jag återkommer när jag vet något

calle_d
20 september 2006 · 8 Inlägg

Skulle bara väcka tråden till liv igen. Någon som har hört något om detta???

VW Passat Variant 1.8T -03
Hejhoppet
20 september 2006 · 337 Inlägg

Jag uppfattade att det knarrade i min ratt, men det visades senare att det var en styrled som var kass. Kolla det!!

LÄNGE LEVE POLISMAKTEN
Ford_Green
22 september 2006 · 62 Inlägg

Reggin skrev:
Jag uppfattade att det knarrade i min ratt, men det visades senare att det var en styrled som var kass. Kolla det!!

Låter ju inte som en styrled eftersom det knarrar på samma ställe även på varv två.
Det är rätt jobbigt att smörja rattstången på vissa bilar, så mekanikerna kanske inte har gjort det ordentligt... Jag skulle försöka smörja, blir det inge bättre så är det bara att riva rattstången och försöka smörja varenada liten pryl.
Lycka till /Simon

Senast redigerat av Ford_Green (22 september 2006)

Hejhoppet
22 september 2006 · 337 Inlägg

Ford_Green skrev:

Reggin skrev:
Jag uppfattade att det knarrade i min ratt, men det visades senare att det var en styrled som var kass. Kolla det!!

Låter ju inte som en styrled eftersom det knarrar på samma ställe även på varv två.
Det är rätt jobbigt att smörja rattstången på vissa bilar, så mekanikerna kanske inte har gjort det ordentligt... Jag skulle försöka smörja, blir det inge bättre så är det bara att riva rattstången och försöka smörja varenada liten pryl.
Lycka till /Simon

Det knarrade även på varv två på min bil!!!

LÄNGE LEVE POLISMAKTEN
Ford_Green
22 september 2006 · 62 Inlägg

Reggin skrev:

Ford_Green skrev:

Reggin skrev:
Jag uppfattade att det knarrade i min ratt, men det visades senare att det var en styrled som var kass. Kolla det!!

Låter ju inte som en styrled eftersom det knarrar på samma ställe även på varv två.
Det är rätt jobbigt att smörja rattstången på vissa bilar, så mekanikerna kanske inte har gjort det ordentligt... Jag skulle försöka smörja, blir det inge bättre så är det bara att riva rattstången och försöka smörja varenada liten pryl.
Lycka till /Simon

Det knarrade även på varv två på min bil!!!

Okey, skumt, på samma ställe oxå? Låter lite olågiskt... men bilar brukar ju kunna vara lite skumma tongue

calle_d
24 september 2006 · 8 Inlägg

Alla styrleder är kollade och hela. Får väl bli att plocka ner och smörja upp då...

VW Passat Variant 1.8T -03
drmugg
8 maj 2007 · 4 Inlägg

Jag har en Passat -03 med exakt samma problem. Får ett spel varje gång jag glömt vrida på radion för att överrösta skiten.

Min kollega med en -04 säger att hans också låter.

Låter som ett generalfel, men VW lär ju inte laga något gratis...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang