Min bild, på min bil, i en företagsannons på Ebay.

Master_J Stålmannen
8 mars 2014 · 465 Inlägg

God kväll!
Satt nyss och bläddrade lite på ebay.com. Helt plötsligt så dyker annons upp:


https://www1.garaget.org/gallery/images/23/22149/22149-981923e806fb82b11d86f1f1e53fb020.jpg
Länk: http://www.ebay.com/itm/96-01-Audi-A4-B … mp;vxp=mtr

Där är min bild, på min bil! Nog för att jag lagt upp bilden för att ni ska få se hur min kärra ser ut. Men det betyder väl inte att det är fritt fram för företag att använda den i deras annonser?
Hade jag fått ett mejl där dom bad om tillåtelse, så hade dom väl fått använda den om de vill det. Men sättet att bara sno en bild i syfte om att sälja deras produkter, det gillar jag inte.

Sen att dom skriver "ACTUAL CAR SHOWN ON PICTURE", stämmer ju inte riktigt. Sen så det är en OEM-splitter på min bil, har originalnumret uppskrivet någonstans.

Så, nu har jag avreagerat mig lite.

Audi A4 Avant 1,8ts Quattro "Quattro gmbh" (2000)
xXSammy
8 mars 2014 · 6 572 Inlägg

Har du kontaktat säljaren/Ebay om det?

De/Dem
pim_pim
8 mars 2014 ·

Ha. Fan vad najs o hitta sin bild där. big_smile

Master_J Stålmannen
8 mars 2014 · 465 Inlägg

Malheus skrev:
Har du kontaktat säljaren/Ebay om det?

Yes, har precis dragit iväg ett mejl. Får se när man får svar.

pim_pim skrev:
Ha. Fan vad najs o hitta sin bild där. big_smile

Jovisst, det tar jag som en komplimang. smile Men det är syftet och utförandet jag inte gillar.

Audi A4 Avant 1,8ts Quattro "Quattro gmbh" (2000)
Hamilton
8 mars 2014 · 8 864 Inlägg

Eftersom det är du som äger upphovsrätten till bilden så har du i mina ögon 2 val.
1 låta det vara
2 Kräva ersättning

Ska du välja allternativ 2 så lägg dig på en rimlig nivå och var saklig och vänlig vid kontakten med företaget.


Rätt märkligt fenomen det här med just bilder på garaget, det snos bilder hejvillt och läggs upp här på garaget men drabbas man själv ja då ska man ha betalt...

Senast redigerat av Hamilton (8 mars 2014)

Fotograf på tierpidag.se
Master_J Stålmannen
8 mars 2014 · 465 Inlägg

Hamilton skrev:
Eftersom det är du som äger upphovsrätten till bilden så har du i mina ögon 2 val.
1 låta det vara
2 Kräva ersättning

Ska du välja allternativ 2 så lägg dig på en rimlig nivå och var saklig och vänlig vid kontakten med företaget.

Det kommer nog bli alt. 1, det handlar inte om ersättning för min del. Jag har mer eller mindre bara skrivit till dom och sagt att det är min bild och bil. Sen får vi se vad/om dom svarar.

Audi A4 Avant 1,8ts Quattro "Quattro gmbh" (2000)
LeafBox Lat Perfektionist
8 mars 2014 · 6 359 Inlägg

Trevligt att se förnuftigt folk och inte bara en massa "huff puff, hur kan jag kräva dom på pengar?"

Hände mej en gång att någon sålde min bil på blocket, det var lite intressant, men jag bara anmälde det till blocket och så röck dom annonsen på typ 1h smile

Senast redigerat av LeafBox (8 mars 2014)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Master_J Stålmannen
12 mars 2014 · 465 Inlägg

Tänkte bara uppdatera om läget.

Har nu fått ett mejl tillbaka där dom bad om ursäkt för att dom inte frågade först, och sedan erbjöd dom mig $30 för att få använda bilden.
Jag tackade nej till pengarna, och sa att jag uppskattade erbjudandet och faktumet att dom inte ignorerade mitt mejl. Sedan gav jag dom min tillåtelse att använda bilden.

Så så slutade den historien.

Case closed. smile

Audi A4 Avant 1,8ts Quattro "Quattro gmbh" (2000)
TomBjorklund VAGIS Car Club
12 mars 2014 · 1 093 Inlägg

Ovanligt generöst av dem, men bra att du är nöjd.
När det gäller just att sno bilder så kan man absolut diskutera huruvida bilder ska snos till och från forum, men det blir en helt annan sak om man gör det i syfte att tjäna pengar!

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
UhrJr Nordic Tuning i Norrköping
12 mars 2014 · 839 Inlägg

Kapar tråden, om det är okej, med en liknande fråga.

En youtubeanvändare har snott ett klipp från mig, lagt upp det i eget namn och har dessutom inkomstgenerering på det. Han tjänar pengar på varje klick. Filmen är uppe i snart 50.000 visningar.
Kan tillägga att SAMMA KLIPP ligger uppe på min kanal. Alltså orginalklippet.
Är detta okej?

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.
Saab 90 "Nordic Extreme RWD" (1987)
TomBjorklund VAGIS Car Club
12 mars 2014 · 1 093 Inlägg

UhrJr skrev:
Kapar tråden, om det är okej, med en liknande fråga.

En youtubeanvändare har snott ett klipp från mig, lagt upp det i eget namn och har dessutom inkomstgenerering på det. Han tjänar pengar på varje klick. Filmen är uppe i snart 50.000 visningar.
Kan tillägga att SAMMA KLIPP ligger uppe på min kanal. Alltså orginalklippet.
Är detta okej?

Anmäl klippet på hans sida till YouTube, de kommer troligen helt ta bort hans klipp just pga att om han har ett avtal som gör att han tjänar pengar på andras material utan rättigheterna så är de det som blir ansvariga smile

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
Dirtymike
12 mars 2014 · 1 532 Inlägg

Det gäller samma saker för videoklipp som för bilder inom lagen. Kan du uppvisa klippet taget av dig och upplagt av dig är du upphovsmannen till det och ingen annan får använda eller tjäna några pengar på ditt videoklipp utan din tillåtelse.
Skriv till den personen eller anmäl honom.

Jeep J20 (1978)
Escargot
15 mars 2014 · 33 Inlägg

Master_J skrev:
Tänkte bara uppdatera om läget.

Har nu fått ett mejl tillbaka där dom bad om ursäkt för att dom inte frågade först, och sedan erbjöd dom mig $30 för att få använda bilden.
Jag tackade nej till pengarna, och sa att jag uppskattade erbjudandet och faktumet att dom inte ignorerade mitt mejl. Sedan gav jag dom min tillåtelse att använda bilden.

Så så slutade den historien.

Case closed. smile

30 pesos mannen! Det är ju nästan en tredjedelen av fraktkostnaden. De måste sälja bra för att kunna ge dig ett sådant generöst bud!

Ford E-150 "V8 Econoline" (1994)
Hamilton
15 mars 2014 · 8 864 Inlägg

Ni som skriver att 30$ är generöst skulle bara veta vad det kan kosta....
Tycker trådskaparen hanterat det här bra och det samma gäller företaget i fråga.

Stöld är alltid stöld oavsett om det är en privatperson eller ett företag som "lånar" bilden eller filmen.

Fotograf på tierpidag.se
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang