Byta b230 e mot b230 et på volvo 740

940martin
6 maj 2014 · 24 Inlägg

Vet någon om det är lätt att byta en b230 e motor mot en b230 et (turbo) dvs om te x elsystemet, datastyrningar m.m passar ? hmm

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
6 maj 2014 · 3 730 Inlägg

940martin skrev:
Vet någon om det är lätt att byta en b230 e motor mot en b230 et (turbo) dvs om te x elsystemet, datastyrningar m.m passar ? hmm

Det kan nog va lite pyssel. Googla så finner du nog svar

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Catoxxo
6 maj 2014 · 324 Inlägg

På en B230E har du ju mekaniskt insprut och därmed ingen styrbox för det, så det kan nog bli en hel del pyssel.

940martin
6 maj 2014 · 24 Inlägg

Men et - motorn har ju också mekaniskt och googlat har jag gjort tyvärr hittade jag inget bra.

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
7 maj 2014 · 3 730 Inlägg

940martin skrev:
Men et - motorn har ju också mekaniskt och googlat har jag gjort tyvärr hittade jag inget bra.

Nej... B21et har k-jet. Däremot b230et har motronic elektroniskt sprut. Satsa på en b230ft/fk lh2.4 med kabelstam från 240 88b eller senare. Det finns guider på nätet hur det ska kopplas. Jag har gjort det på flera bilar, busenkelt

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
940martin
7 maj 2014 · 24 Inlägg

Men har inte b230ft elektroniskt insprut precis som på 940in för min motor som jag tänkte byta ut har ju mekaniskt och det har ju den et motorn med men det kanske är 2 olika utföranden ändå fastän det är mekaniskt.
(är lite osäker så det är därför jag frågar mycket)

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
7 maj 2014 · 3 730 Inlägg

940martin skrev:
Men har inte b230ft elektroniskt insprut precis som på 940in för min motor som jag tänkte byta ut har ju mekaniskt och det har ju den et motorn med men det kanske är 2 olika utföranden ändå fastän det är mekaniskt.
(är lite osäker så det är därför jag frågar mycket)

Är det en b21et du ska sätta i? Från en 240 turbo? Du kommer inte kunna regga. Satsa på en b230ft från 940 med motorelen från en 240. Googla så hittar du precis hur du ska göra

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
940martin
7 maj 2014 · 24 Inlägg

Men et - motorn har ju också mekaniskt och googlat har jag gjort tyvärr hittade jag inget bra.

simlar
7 maj 2014 · 5 535 Inlägg

B230ET har elektroniskt sprut, sprutet heter Motronic.

B230E har mekaniskt sprut, sprutet heter K-jetronic.

B21ET har mekaniskt sprut, sprutet heter K-jetronic

B230FT har elektroniskst sprut, sprutet heter LH-Jetronic 2.4 (vanligast kallat LH2.4)

B230FK har elektroniskst sprut, sprutet heter LH-Jetronic 2.4 (vanligast kallat LH2.4)

Du kan endast få motorbytet reggat med B230FT och B230FK eftersom man måste använda en motor som har katalysator original, man får inte katalysatorkonvertera en motor.

Du kan slippa katalysatorkravet genom att regga in med E85, då går det att regga in med motor som ej har katalysator original.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
940martin
8 maj 2014 · 24 Inlägg

Jaha är det så det ligger till så b21et borde passa rätt in, för katalysator behövs inte då det är min sons a-traktor .  smile

Volvo_Mannen Volvoskadad
8 maj 2014 · 6 017 Inlägg

940martin skrev:
Jaha är det så det ligger till så b21et borde passa rätt in, för katalysator behövs inte då det är min sons a-traktor .  smile

Varför hålla på med stenåldersteknik när man kan köra elektronisk insprutning väldigt enkelt?

Jonas
940martin
8 maj 2014 · 24 Inlägg

det är mekaniskt från början så det känns lite omständigt att dra fram databoxar och allt sen missar man väl något och får den inte att gå men jag har funderat på det.
wink

simlar
8 maj 2014 · 5 535 Inlägg

Vill du slippa elektronik så bygg förgasarturbo istället smile

För till B21ET måste du även ha K-jetet från B21ET för att det ska ge tillräckligt med bränsle.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
8 maj 2014 · 3 730 Inlägg

940martin skrev:
det är mekaniskt från början så det känns lite omständigt att dra fram databoxar och allt sen missar man väl något och får den inte att gå men jag har funderat på det.
wink

Använder du motorelen från en 240 88b eller nyare så är det så enklelt att en gorilla kan koppla in det. Finns guider i ämnet. Bara att googla

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 maj 2014 · 17 534 Inlägg

"Diskussioner rörande mopeder, epa-traktorer och annat som normalt brukas av personer under 18 år är inte tillåtna."

Stänger tråd. Men önskar lycka till med motorbytet!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang