Ultimata jappsbilen?

uncleacke
12 maj 2014 ·

Tja, har länge gått och velat mellan olika japanska bilar och vet inte vad jag ska välja, letar för och nackdelar men det slutar alltid i att jag blir skeptisk och osäker, alltifrån att en supra håller för mkt effekt men istället börjar bli några år till att en nyare Subaru har klena stakar i 2,5 block osv, vill gärna ha nåt som står pall för åtminstone 350hk utan stora problem, självklart måste man ju skruva med alla bilar men det finns alltid nån som är bättre. så min fråga är: vilken är den ultimata japanska bilen, sett till kvalitet, effekt och kostnad, årsmodell och körglädje, från 150k kr och nedåt, ser gärna att den som svarar talar av egen erfarenhet och som har haft lite olika bilar, är trött på att skruva med gamla T5:or och sån skit, tacksam för alla svar dock mvh smile

Senast redigerat av uncleacke (12 maj 2014)

Thullen
12 maj 2014 · 1 653 Inlägg

Skyline R33 GTS-t.
Stryktålig maskin, potent chassie och stor tillgång till eftermarknads-/reservdelar och kunnigt folk.

Kör själv R32 GTS-t och vill gärna rekommendera den, men lilla RB20 är inte lika stryktålig och trimvänlig som storebror RB25 som sitter i R33.

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T
uncleacke
12 maj 2014 ·

Okej tackar! Ska kolla dom, dock lite gamla bilar men det är ju en viss charm också smile

SportPilot Ubåtsingenjör
12 maj 2014 · 7 232 Inlägg

hade också sagt skyline r33 fast en gtr istället med rb26

eller så är ju faktiskt supran kanon även om den börjar bli gammal, den har inte blivit sämre för det smile

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Carlson
12 maj 2014 · 3 Inlägg

Den ultimata japsmotorn är helt klart supra 2jzgte.

MKarlsson Tunnelmaster
12 maj 2014 · 348 Inlägg

Vad har du tänkt att använda bilen till? Drifting? Bankörning? Eller bara glida med stil?

Marcus Karlsson - Katrineholm
Ford Focus RS TimeAttack Projekt ---> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=310771
uncleacke
13 maj 2014 ·

Glida med stil men vill ju kunna ta några varv på bana också smile

SportPilot Ubåtsingenjör
13 maj 2014 · 7 232 Inlägg

uncleacke skrev:
Glida med stil men vill ju kunna ta några varv på bana också smile

hade du helt klart kollat på en r33 gtr ! greppet man får i starterna med 4wd är grymt smile

Sen är motorn en stabil pjäs

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
MKarlsson Tunnelmaster
13 maj 2014 · 348 Inlägg

Då tycker jag du ska kika på en Evo 5 och nyare.

Marcus Karlsson - Katrineholm
Ford Focus RS TimeAttack Projekt ---> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=310771
wessmen
13 maj 2014 · 21 Inlägg

Hur är det att trimma Skyline?

Läste någonstans (har jag för mig) att man måste öppna motorn och byta en massa delar redan vid 350-400hk?
Med Supran är det enda man behöver tänka på kopplingen om man inte ska över 600hk?

Janneutanb
13 maj 2014 · 7 271 Inlägg

wessmen skrev:
Hur är det att trimma Skyline?

Läste någonstans (har jag för mig) att man måste öppna motorn och byta en massa delar redan vid 350-400hk?
Med Supran är det enda man behöver tänka på kopplingen om man inte ska över 600hk?

Gtr modellerna klarar sig en bra bit ovanför 400hk. Går säkert att köra en 500-600 men det är inte helt ovanligt att man blåser ringlandet.
Sen om man ska köra bana med riktiga däck så bör man verkligen göra iordning tråget med skvalpplåtar för annars riskrerar oljepumpen att suga torrt.

370z är annars jävligt snygga bilar, däremot vet jag inte så mycket om dom...

AnAxx
13 maj 2014 · 20 Inlägg

Nu är jag inte mycket för mekande men utseéndemässigt tycker jag Mitsubishi 3000 GT VR4 (gen 1) är väldigt fin. Tidlös på något sätt.
Sedan så är det alltid kul med dubbelturbo, fyrhjulsdrift, fyrhjulsstyrning även om man kanske inte använder det fullt ut.

Utan att vara den som är sådan så är min till salu.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang