Vad händer om man blir stannad med olagligt trimmad bil?

MarcusGronberg Lowlife
9 oktober 2012 · 809 Inlägg

Dave_C70 skrev:

MarcusGronberg skrev:

Dave_C70 skrev:

E-märkningen anger att lyktan är godkänd i EU, finns alltid en siffra efter E:et beroende på vilket land som har godkänt lyktan. E1 = Tyskland, E4 = Holland, E9 = Spanien och E11 = Storbritannien. Lyktorna är godkända i enligt samma reglemente men utfärdat i olika länder. Alla lyktor har dessutom olika koder instansade beroende på vad för sorts lykta det handlar om:

- B Fog lamp
- C Low (dip) beam headlamp, tungsten filament
- R High (main) beam headlamp or driving lamp, tungsten filament
- CR Low/high (dip/main) beam headlamp, tungsten filament
- HC Low (dip) beam headlamp, halogen
- HR High (main) beam headlamp or driving lamp, halogen
- HCR Low/high (dip/main) beam headlamp, halogen
- DC Low (dip) beam headlamp, gas discharge (HID Xenon)
- DR High (main) beam headlamp or driving lamp, gas discharge (HID Xenon)
- DCR Low/high (dip/main) beam headlamp, gas discharge (HID Xenon)
- A Front position lamp ("parking lamp", "city light", "sidelight")
- RL Daytime Running Lamp ("DRL")
- PL Plastic lens (may occur with any of above markings)

En lykta märket RL E9 är alltså en DRL-lampa som är har ett godkännande enligt EU-reglementet som är utfärdat i Holland/Nederländerna.

Enkelt svar, en EU-märkt lykta är tillåten, givetvis under de premisser att den ej är modifierad från sitt ursprungsskick.

med tanke på att du får endast ha två ljuskällor fram gällande parkeringsljus, (vars en på var sida av bilen) och då du har te.x e-märkta angel eyes som har 4 ljuskällor. = olagligt..

plus alla dessa devil eyes som har typ tio lampor. och angel eyes som är e-märkte är inte lagliga.

Kan meddela att regeln om endast fyra ljuspunkter framåt inte längre gäller. Du får således ha hur många p-ljus som helst framåt så länge de finns inom en viss höjd från marken samt inom en viss bredd från fordonets kant sett. Kommer inte ihåg de där exakta måtten i huvudet nu men kan ta fram dem om du vill. smile

Då har jag missat det ! Sorry ! Den nya reglen  om att det inte gäller kan inte vara spec gammal !

Marcus Grönberg.
Impala '63 black Dog
BMW E39 528IA Touring "Slammed Wagon" (2000)
Chevrolet Impala "Black Squad" (1963)
P-K Everyday´s my birthday, cause bitches love cake.
31 maj 2014 · 501 Inlägg

Okej smile lite uppdatering på detta då.

kört min bil sen i april nu. inte ens blivit stannad av snuten ens för att blåsa eller något.

jag kör lägt med tonade framlampor och hela faderullan. har ju coilovers såklart.

så just nu så bryr dem sig inte allt för mycket, och jag höjer väl om turbo kommer i.


Nu är det ju så dock att jag har en 318is. motorn börjar gå sämre och sämre och jag tycker den blir slöare och slöare. så kan vara lägligt att ilallafall byta till en 325.

så.. jag köper en gammal sleten 325 och flyttar över allt under huven och drivlina, bromsar osv.

om jag nu bygger turbo i den så småningom. bara att ha en ordentlig ljuddämpare så det inte låter sjutton antar jag? smile den lär väl inte låta allt för mycket vid vardagskörning om man tänker på turboljud osv?

men det jag funderar mest på är körkortet. hyar ju fortfaradne ett tag kvar på prövotuiden och är inte sugen alls på att bli av med kortet.

vad händer vid en regbesiktning om en 318is har en 325 turbo med låt säga 350-400hk?


jag kör väldigt lungt vanligtvis och gasar inte allt för mycket, så åker väl inte runt och dumpar överallt om jag säger så wink men vill som sagt inte få allt för stora konsikvenser förutom motorbyte om man blir stannad..

Stil>Funktion
Mankan87
1 juni 2014 · 112 Inlägg

använd google. funkar för så måmga andra.

P-K Everyday´s my birthday, cause bitches love cake.
1 juni 2014 · 501 Inlägg

Mankan87 skrev:
använd google. funkar för så måmga andra.

Ja, nu är det ju så att jag gjorde det och det som kom upp var min gamla tråd här helt enkelt. Så det där med att använda google som skrivs i varenda jävla tråd har jag tröttnat på serru (Y)

Är det ingen som har svar istället?

Stil>Funktion
peter_1976 JDM
1 juni 2014 · 2 201 Inlägg

Du blir inte av med kortet, tror jag inte. Med däremot kommer du att få återställa det till original om polisen stoppar dig, alternativt att regga om den.
Hör med besiktningen.

Eller så köper du en 325. Turbo är dock inte godkänt.
Då råder jag dig att köpa en bil med turbo original  smile

Senast redigerat av peter_1976 (1 juni 2014)

KHRacing
1 juni 2014 ·

varför inte regga den med 325 motor o turbo istället ?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
1 juni 2014 · 14 060 Inlägg

Är det inte så att om man får reg-besiktning på vissa bilar så kan det sluta med att dessa blir reservdelsbilar i slutänden?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
myran Foto/Bilnörd
1 juni 2014 · 1 541 Inlägg

Vettemannen skrev:
Är det inte så att om man får reg-besiktning på vissa bilar så kan det sluta med att dessa blir reservdelsbilar i slutänden?

/Benny

Beror lite på hur griniga dom är. Oftast skriver dom "motor ändrad återställes till original eller registrerings besiktning krävs." eller vad som dom tycker är ändrat. Då räcker det oftast med återställa så det ser original ut. 

Händer dok att dom kräver att en Komponentkontroll/intyg från tillverkare krävs. Dvs att Tillverkaren av bilen intygar att bilen är i det utförandet den lämnade fabriken. Kan bli ruskigt dyrt då det blir många arbetstimmar på auktoriserad verkstad.  Dessa bilar brukar skrotas ner.


Tror inte jag hört någon som åkt på fullständig komponentkontroll på flera år.

Senast redigerat av myran (1 juni 2014)

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
myran Foto/Bilnörd
1 juni 2014 · 1 541 Inlägg

I övrigt har jag blev jag stoppad 8-10 gånger med miatan med "sidepipe" utblås och bara en bakre dämpare. Högljudt turbovin vid minsta gaspådrag ur en bil som inte ens ska ha turbo. Pisslåg,Rally stol och halvbur och lite knasigare mätare som syns tydligt.

Dom sa aldrig ett ord förutom blåsa och körkort.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
1 juni 2014 · 14 060 Inlägg

myran skrev:
I övrigt har jag blev jag stoppad 8-10 gånger med miatan med "sidepipe" utblås och bara en bakre dämpare. Högljudt turbovin vid minsta gaspådrag ur en bil som inte ens ska ha turbo. Pisslåg,Rally stol och halvbur och lite knasigare mätare som syns tydligt.

Dom sa aldrig ett ord förutom blåsa och körkort.

Det beror nog på hur griniga och jävliga Harry Haffa är!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Saffranskalle Palfinger tekniker
1 juni 2014 · 1 248 Inlägg

peter_1976 skrev:
Du blir inte av med kortet, tror jag inte. Med däremot kommer du att få återställa det till original om polisen stoppar dig, alternativt att regga om den.
Hör med besiktningen.

Eller så köper du en 325. Turbo är dock inte godkänt.
Då råder jag dig att köpa en bil med turbo original  smile

Hörde av en som bygger bil att man får regga om en bil med turbo konvertering och nytt stursystem för att kunna köra på miljöbränsle wink det borde stå mer i den i sfros bygg handbok wink

Volvo Xc70 (2001)
myran Foto/Bilnörd
2 juni 2014 · 1 541 Inlägg

VKN_940 skrev:

peter_1976 skrev:
Du blir inte av med kortet, tror jag inte. Med däremot kommer du att få återställa det till original om polisen stoppar dig, alternativt att regga om den.
Hör med besiktningen.

Eller så köper du en 325. Turbo är dock inte godkänt.
Då råder jag dig att köpa en bil med turbo original  smile

Hörde av en som bygger bil att man får regga om en bil med turbo konvertering och nytt stursystem för att kunna köra på miljöbränsle wink det borde stå mer i den i sfros bygg handbok wink

Detta gäller om du registrerar om som ombyggt fordon och kräver även att man byter drivlina eller bromsar också.

borde i detta fallet gå lösa smidigt med t.ex m3 bromsar och drivlina. Mesta är ju bolt on imellan.  Sen kör man 325 motorn och turbo och etanol.

Sen finns det ju gränser på hur stor turbo osv. 15kw/100kg bil brukar använda här men borde gå få igenom samma effekt som en original m3 3.2 utan större problem.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
Putteliten
2 juni 2014 · 9 079 Inlägg

Eftersom att TS har en 318, så kan han plocka motor, låda, fram och bakvagn från en 325. Turbokonvertera maskin med eftermarknadssprut och E85 för att kunna regbesikta som ombyggt fordon?

Om du sen köper E märkta lyktor som är mörktonade, och inte kör med konstig belysning (typ röda angeleyes) så lär dom nog inte bry sig om ratten heller sen. Finns motstånd att köpa som man kan sätta dit när man plockar bort airbagen, så slipper du lampan och felkoden.

Sen så får du ha hur mycket lampor och skit tänt på bilen bara den står parkerad, men när du ska ut och åka så måste allt sånt vara släkt.

AD_ Biltokig ingenjör
2 juni 2014 · 1 159 Inlägg

Jag har för mig att man även måste byta till en motor som inte finns i samma kaross-serie för att kunna regga med turbo och E85 (miljöbränsle), sedan självklart byta till fjädring och drivlina som matchar den tänkta effekten för att kunna regga som ombyggt fordon.

Citerar ur bilsports E36 Turbobygge:
"För att det över huvudtaget ska vara möjligt i en modernare bil (1976 eller nyare) krävs två grundläggande saker - bilen ska vara ombyggt fordon och du ska köra E85. För att det ska bli ombyggt fordon måste du byta minst motor, växellåda, bakaxel och hela bromssystemet. BYTA, inte ändra på.
Absolut lägstanivå kan kanske vara en BMW 316-318 med drivlina och bromsar från 325 med det är verkligen precis på gränsen, kanske under. Allt passar ju rakt på... Enkelt uttryck, ju mer du byter, desto bättre är det.
...
Vill du bygga på en E36 är det alltså en god idé att inte bara plocka på E36-delar."
Från Bilsport Nr7 2014

Bästa är att köpa bilbyggarbibeln SFRO handboken och lusläsa pärm till pärm och då har du det svart på vitt.

Böter kommer det garanterat bli och sannolikheten att det blir reg. besiktning är också stor. Beroende på situation kan de kanske ta det vidare pga. olaglig ändring osv... De hittar nog något om de vill det.

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk
BMW 525i Touring "M-technik" (1996)
P-K Everyday´s my birthday, cause bitches love cake.
2 juni 2014 · 501 Inlägg

är inte på tal om att regga här smile jag byter helt enkelt allt så att det blir en 325, och sen på besiktning så slänger jag bara i 318is-motorn. växellådan är bolt on va? yikes

det jag är ute efter är ju mest vad som händer om jag blir stannad med en 325 turbo-motor i min bil som är reggad för en 318is.. vad det blir för påföljder för mitt körkort, för min plånbok och min bil såklart smile

Stil>Funktion
Putteliten
2 juni 2014 · 9 079 Inlägg

P-K skrev:
är inte på tal om att regga här smile jag byter helt enkelt allt så att det blir en 325, och sen på besiktning så slänger jag bara i 318is-motorn. växellådan är bolt on va? yikes

det jag är ute efter är ju mest vad som händer om jag blir stannad med en 325 turbo-motor i min bil som är reggad för en 318is.. vad det blir för påföljder för mitt körkort, för min plånbok och min bil såklart smile

Om bilen är besiktad med orginal motor och du blir stoppad med 325 turbomotor så är det regbesiktning som gäller.
Böter vet jag inte, men inget med körkortet om du inte kör för fort då....

Putteliten
2 juni 2014 · 9 079 Inlägg

P-K skrev:
är inte på tal om att regga här smile jag byter helt enkelt allt så att det blir en 325, och sen på besiktning så slänger jag bara i 318is-motorn. växellådan är bolt on va? yikes

det jag är ute efter är ju mest vad som händer om jag blir stannad med en 325 turbo-motor i min bil som är reggad för en 318is.. vad det blir för påföljder för mitt körkort, för min plånbok och min bil såklart smile

Om bilen är besiktad med orginal motor och du blir stoppad med 325 turbomotor så är det regbesiktning som gäller.
Böter vet jag inte, men inget med körkortet om du inte kör för fort då....

P-K Everyday´s my birthday, cause bitches love cake.
2 juni 2014 · 501 Inlägg

Putteliten skrev:

P-K skrev:
är inte på tal om att regga här smile jag byter helt enkelt allt så att det blir en 325, och sen på besiktning så slänger jag bara i 318is-motorn. växellådan är bolt on va? yikes

det jag är ute efter är ju mest vad som händer om jag blir stannad med en 325 turbo-motor i min bil som är reggad för en 318is.. vad det blir för påföljder för mitt körkort, för min plånbok och min bil såklart smile

Om bilen är besiktad med orginal motor och du blir stoppad med 325 turbomotor så är det regbesiktning som gäller.
Böter vet jag inte, men inget med körkortet om du inte kör för fort då....

ja jo okej smile det var nästan det jag misstänkte smile va fan gör man vid en regbesiktning då? min är en 93a om det spelar någon roll. tyskimport.

Stil>Funktion
Putteliten
2 juni 2014 · 9 079 Inlägg

P-K skrev:

Putteliten skrev:

P-K skrev:
är inte på tal om att regga här smile jag byter helt enkelt allt så att det blir en 325, och sen på besiktning så slänger jag bara i 318is-motorn. växellådan är bolt on va? yikes

det jag är ute efter är ju mest vad som händer om jag blir stannad med en 325 turbo-motor i min bil som är reggad för en 318is.. vad det blir för påföljder för mitt körkort, för min plånbok och min bil såklart smile

Om bilen är besiktad med orginal motor och du blir stoppad med 325 turbomotor så är det regbesiktning som gäller.
Böter vet jag inte, men inget med körkortet om du inte kör för fort då....

ja jo okej smile det var nästan det jag misstänkte smile va fan gör man vid en regbesiktning då? min är en 93a om det spelar någon roll. tyskimport.

Bästa vore om du kunde ringa till SFRO, så får du alla svar av någon som vet.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang