Vilken modell är bäst att trimma? ......S40 2.0T -VS- S40 T4......

-S40- Livsnjutare
15 januari 2008 · 403 Inlägg

Det går mycket rykten kring att 2.0T skulle vara bättre för trim med tanke på 2liters motorn m,m .. medans andra menar att T4an är den ultimata trimkungen..

Men då är frågan vilken modell står för trycket, och vilken levererar mest? vi snackar mer än bara steg 1 chipning nu!

kanske har ni egna erfarenheter..!

Gta Iv 31april
m_a_c X40 Nordic
15 januari 2008 · 784 Inlägg

Kolla in på X40nordic.com så kan du läsa hur mycket som hellst om ämnet.

Volvo S40 T4 "Exclusive Edition" (1998)
mebben Troligen galen...
15 januari 2008 · 567 Inlägg

T4 -98 t.o.m -00 (framför allt T4-00) är de bästa x40 motorerna att trimma då borrningen är 81mm mot 83mm i 2.0T (fas1&2) -98 till -04 och T4 (fas2) -01 till -03.
Den mindre borrningen betyder tjockare cylinderväggar vilket i sin tur ger högre motståndskraft till de stora tryck som skapas i en turomotor.

I en del trimmade 2.0T och T4 fas2 har cylinderväggarna gett med sig/spruckit vilket lett till att nya block behövt monteras. Ytterst få orginalmotorer har drabbats av detta, huvuddelen av de drabbade maskinerna har haft steg 3 eller mer.

Samtidigt som det finns en del som gått länge och fint med strax under 400hk. En viss misstanke väcks om att volvo eventuellt haft problem med materialkvalitén.
Denna tes växer sig starkare när trimfirmorna märkt att vid uppborrning av dessa block är en del mjuka som smör att borra i medans andra är stenhårda att borra upp...

Senast redigerat av mebben (15 januari 2008)

Reichte86
15 januari 2008 · 509 Inlägg

s40 2,0t från 00 uppåt ska vara bäst! Det är något med toppen har jag för mig! sen är ju 2,0t billigare i försäkring så det tjänar du en liten slant på! men då om du ska trimma för typ 100000!

mebben Troligen galen...
15 januari 2008 · 567 Inlägg

Reichte86 skrev:
s40 2,0t från 00 uppåt ska vara bäst! Det är något med toppen har jag för mig! sen är ju 2,0t billigare i försäkring så det tjänar du en liten slant på! men då om du ska trimma för typ 100000!

Jag håller inte med.
2.0T-00 är mycket riktigt bästa 2.0T motorn att trimma, men ska mer än 250-270 "säkra" hästar plockas ut riskerar blocket att spricka.
2.0T -01 till -04 har kolvar tjocka som plastmuggar som endast tål runt 230-240hk och 350nm i vrid. Ska det bytas kolvar och stakar så håller blocket ändå inte till mer än 250-270 "säkra" hästar.

Summan av kardemumman är att ska det trimmas mer än 250-270 hk så är alltid T4 blocket med 81mm (-98 till -00) borr stabilast och mest driftsäkert.

Det enda som är bättre på 2.0T är försäkringspremien...

Senast redigerat av mebben (15 januari 2008)

torpis Forummoderator
16 januari 2008 · 10 572 Inlägg

lyssna på Mebben, han vet smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
torpis Forummoderator
16 januari 2008 · 10 572 Inlägg

-S40- skrev:
Det går mycket rykten kring att 2.0T skulle vara bättre för trim med tanke på 2liters motorn m,m .. medans andra menar att T4an är den ultimata trimkungen..

Men då är frågan vilken modell står för trycket, och vilken levererar mest? vi snackar mer än bara steg 1 chipning nu!

kanske har ni egna erfarenheter..!

Med facit i handen så bör du inte går över 260hk på din 2.0t (T4 turbo större ic mappning/chip) pga tunna cylinderväggar. Siktar du 280-700hk så är det T4 98-00 som gäller. Att plocka mer än 350hk ur 1.8liter motor gör den lite mer svårkörd och inte lika harmonisk, men det går att hitta effekt som man tvunget vill. cool

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
SportPilot Ubåtsingenjör
18 maj 2012 · 7 217 Inlägg

sorry för det extrema tråd lyftet, men de är bättre än att starta en ny tråd smile

Jag har en v40 2,0t 01 som gått 15 000 mil på g...

Vad jag har sett finns steg 1 trim som ger ca 200 hk men finns de steg 2 ? så man landar runt 230 hk ? eller håller inte motorn för det ?

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
arenwik
18 maj 2012 ·

CHEEVA skrev:
sorry för det extrema tråd lyftet, men de är bättre än att starta en ny tråd smile

Jag har en v40 2,0t 01 som gått 15 000 mil på g...

Vad jag har sett finns steg 1 trim som ger ca 200 hk men finns de steg 2 ? så man landar runt 230 hk ? eller håller inte motorn för det ?

230hk är väl precis vad en 2.0T Fas 2 klarar om jag inte missminner mig. Kassa kolvar eller något, goooogle it wink

Senast redigerat av arenwik (18 maj 2012)

cheffer
19 maj 2012 · 1 422 Inlägg

CHEEVA skrev:
sorry för det extrema tråd lyftet, men de är bättre än att starta en ny tråd smile

Jag har en v40 2,0t 01 som gått 15 000 mil på g...

Vad jag har sett finns steg 1 trim som ger ca 200 hk men finns de steg 2 ? så man landar runt 230 hk ? eller håller inte motorn för det ?

230hk ska du klara dig med om du inte ligger och tokpressar hela tiden. Men över 250hk börjar det bli farligt. Kassa cylinderväggar och klena kolvar. Bara att satsa på fas 1 t4 om du ska åt höga effekter smile Eller förstärka blocket radikalt för att undvika sprickbildningar.

Mazda rx7 "WankelPower" (1994)
Saab 9-5 Aero "Sedanen" (2006)
SportPilot Ubåtsingenjör
19 maj 2012 · 7 217 Inlägg

cheffer skrev:

CHEEVA skrev:
sorry för det extrema tråd lyftet, men de är bättre än att starta en ny tråd smile

Jag har en v40 2,0t 01 som gått 15 000 mil på g...

Vad jag har sett finns steg 1 trim som ger ca 200 hk men finns de steg 2 ? så man landar runt 230 hk ? eller håller inte motorn för det ?

230hk ska du klara dig med om du inte ligger och tokpressar hela tiden. Men över 250hk börjar det bli farligt. Kassa cylinderväggar och klena kolvar. Bara att satsa på fas 1 t4 om du ska åt höga effekter smile Eller förstärka blocket radikalt för att undvika sprickbildningar.

nej har inga planer på någon monster effekt då den ska gå som brukis, så 200 får räcka så lever man säkert

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Driven08
8 juni 2014 · 152 Inlägg

Fråga, Blocket på S40 1,9 Dieseln är väl På 80mm? Hur hållbara är dessa? Några som trimmat dieseln ?

Senast redigerat av Driven08 (8 juni 2014)

X40 Nordic Forum
Volvo S40 "2.0T Blackline" (2000)
djukk34
8 juni 2014 · 309 Inlägg

Driven08 skrev:
Fråga, Blocket på S40 1,9 Dieseln är väl På 80mm? Hur hållbara är dessa? Några som trimmat dieseln ?

Ja 80mm är dom. Tanken på att trimma en sådan finns dock ej.

Driven08
8 juni 2014 · 152 Inlägg

maaw skrev:

Driven08 skrev:
Fråga, Blocket på S40 1,9 Dieseln är väl På 80mm? Hur hållbara är dessa? Några som trimmat dieseln ?

Ja 80mm är dom. Tanken på att trimma en sådan finns dock ej.

Innebär det att dem är hållbarare? Om så är fallet, várför trimmar man inte med dessa ?

Sedan finns det några "kända" fall utav trimmade volvo s40 1.9 diesel?

2.0 S finns ju en del som trimmat som VOC exmp :

X40 Nordic Forum
Volvo S40 "2.0T Blackline" (2000)
djukk34
8 juni 2014 · 309 Inlägg

Driven08 skrev:

maaw skrev:

Driven08 skrev:
Fråga, Blocket på S40 1,9 Dieseln är väl På 80mm? Hur hållbara är dessa? Några som trimmat dieseln ?

Ja 80mm är dom. Tanken på att trimma en sådan finns dock ej.

Innebär det att dem är hållbarare? Om så är fallet, várför trimmar man inte med dessa ?

Sedan finns det några "kända" fall utav trimmade volvo s40 1.9 diesel?

2.0 S finns ju en del som trimmat som VOC exmp :

Av samma skäl man inte trimmar en Hyundai Getz. Varför skulle man roll

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang