Saab 9-5 2.3t -00 dunsar från höger framdäck

TheRaz
10 juni 2014 · 28 Inlägg

Hej!

Har en Saab 9-5 kombi som "dunsar" från höger framdäck, håller man hjulet hyfsat rakt hörs det inte (t.ex körning på e4an) utan mest på typ landsvägskörning. Det hörs inte heller i hastigheter under ~30.
Som resultat av detta (eller kanske till och med orsaken till dunset?) så ligger höger frambroms på och fälgen blir svart av bromsdamm och skivan blir nått djävulskt varm vilket i sig leder till att efter körning på t.ex kurvig landsväg med mycket inbromsningar kan TCS stängas av tills bromsskivan svalnar.

Har hissat upp bilen och rykt i allting i höger hjulhus och inget glappar, känner inte heller något glapp i hjullagret när jag ruskar på själva hjulet och det går att snurra fritt (bortsett från att bromsen ligger på).

Jag börjar fundera på om det kan räcka att byta skivor + klossar samt smörja upp oken eftersom dem ligger på men vill gärna ha förslag på andra saker jag kan kolla så jag inte lägger massor pengar på bromsarna för att dem sen slits ut direkt av att dem ligger på igen.

UhrJr Nordic Tuning i Norrköping
10 juni 2014 · 839 Inlägg

Byt bromsok båda sidor. Och skivor samt belägg.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.
Saab 90 "Nordic Extreme RWD" (1987)
TheRaz
17 juni 2014 · 28 Inlägg

Körde idag cirka 2.5 kilometer och när jag parkerade bilen skvätte jag vatten på bromsskivorna för att kolla, det pyste till och vart ånga upp direkt, något jag anser inte borde hända efter så lite körning. Med andra ord så antar jag att jag måste byta ok skivor och belägg precis som UhrJr skriver men tänkte bara höra om någon annan har nått förslag på vad jag kan kolla innan jag beställer dem grejerna? Det var oerhört varmt både på höger och vänster skiva och bromsdamm på båda, så både ligger definitivt på.

Edit: Kollade i bromvätskebehållaren (Vet inte varför jag inte gjort det innan) och såg att det var lite geggigt som flöt omkring  i den, kan det vara så att jag helt enkelt måste spola systemet och byta slangarna istället för oken? att dem inte släpper trycket liksom

Senast redigerat av TheRaz (17 juni 2014)

UhrJr Nordic Tuning i Norrköping
17 juni 2014 · 839 Inlägg

Pga ditt igensatta bromsvätskesystem så har dina ok kärvat ihop. Man är i regel för slarvig med att byta detta, trots påpekan i serviceboken.
Spola igenom hela systemet vid byte. Det är försent att bara byta vätska idag.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.
Saab 90 "Nordic Extreme RWD" (1987)
TheRaz
18 juni 2014 · 28 Inlägg

UhrJr skrev:
Pga ditt igensatta bromsvätskesystem så har dina ok kärvat ihop. Man är i regel för slarvig med att byta detta, trots påpekan i serviceboken.
Spola igenom hela systemet vid byte. Det är försent att bara byta vätska idag.

Tack! då vet jag vad lönen går till denna månad då tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang