Vad är detta för mellanrum? Ligger olja i hålet. Edelbrockinsug på 440 magnum 1970 Dodge Coronet.

stax88
31 augusti 2012 · 6 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/151/150559/150559-9c8a0408e1ce2a584c499495b24d58a3.jpg

Dodge Coronet "MOPAR" (1970)
stax88
31 augusti 2012 · 6 Inlägg

Och varför täcker inte insuget?

Dodge Coronet "MOPAR" (1970)
ice73
31 augusti 2012 · 14 Inlägg

Har du rätt insug??? ser konstigt ut

stax88
1 september 2012 · 6 Inlägg

ice73 skrev:
Har du rätt insug??? ser konstigt ut

https://www1.garaget.org/gallery/images/151/150559/150559-7feaae7efb1a0ac01a8c14281a97a3bf.jpg
68 Charger med samma öppning. Om någon vet något tas det välkommet emot.

Dodge Coronet "MOPAR" (1970)
RD_87 Skrotsamlare
1 september 2012 · 4 031 Inlägg

Öppningen är för förvärmningen av orginalinsuget. Jag skulle tro att du har fel insug, var har du för fabrikat?

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
stax88
2 september 2012 · 6 Inlägg

RD_87 skrev:
Öppningen är för förvärmningen av orginalinsuget. Jag skulle tro att du har fel insug, var har du för fabrikat?

Det är ett Edelbrock m 6pack på, mer vet jag inte, har precis fått hem bilen så jag har ingen riktig koll ännu.
Den står inlåst på verkstad för kopplingsbyte dessutom så det begränsar tillgängliheten för tillfället.

Va händer om det kommer in fukt/vatten där?

Tack! smile

Dodge Coronet "MOPAR" (1970)
chargoholic
3 september 2012 · 13 Inlägg

Förvärmningen ja...
Om det inte kommer avgas eller vatten hade jag lämnat det så, olja... inte bra.
Verkar dock inte vara några mängder, dock brukar dessa kanaler sättas igen och det är olja där och "proppen" släpper.....
Jag har för mig att det går avgaser där men vet inte, fråga mig om nya hemin så har jag svar!! (",)

Det är bara skruv å mutter-hur svårt kan de va?
Dodge Charger 5,7 HEMI "Inte orginal men orginell" (1968)
RD_87 Skrotsamlare
3 september 2012 · 4 031 Inlägg

Jo det är en avgaskanal.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
stax88
5 september 2012 · 6 Inlägg

stax88 skrev:

RD_87 skrev:
Öppningen är för förvärmningen av orginalinsuget. Jag skulle tro att du har fel insug, var har du för fabrikat?

Det är ett Edelbrock m 6pack på, mer vet jag inte, har precis fått hem bilen så jag har ingen riktig koll ännu.
Den står inlåst på verkstad för kopplingsbyte dessutom så det begränsar tillgängliheten för tillfället.

Va händer om det kommer in fukt/vatten där?

Tack! smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/151/150559/150559-8159db019b92520bcf494406e48c8706.jpg

Dodge Coronet "MOPAR" (1970)
RD_87 Skrotsamlare
5 september 2012 · 4 031 Inlägg

Kan inte kolla på min eftersom orginaltopparna ligger i en vedbod. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Volvo-740-R
14 maj 2014 · 16 Inlägg

det är likadant på cheva BB med, det är en avgaskanal som går mellan topparna genom insuget "förvärmning av insuget", det hålet som syns är en "mantel" till avgaskanalen så att det är inget problem med det "hålet" och oljan kommer antagligen från en läckande ventilkåps packning eller så har det spillts lite när det fyllts på olja, det är likadant på min 402 BB med edelbrock insug och det har inte varit några problem!

Chevrolet impala "chevan" (1967)
jockev8
19 juni 2014 · 127 Inlägg

förvärmning till insug ja. behöver man använda ett sådant då? vad har det för funktion?

Volvo-740-R
28 juni 2014 · 16 Inlägg

förvärmningen är ju jätte bra att ha om det är vinter;). När jag bytte insug s fick jag med små stryp brickor som man kunde sätta i packningen för att minska flödet mellan topparna men i papprena om följde med så stod det att man bara behövde strypbrickorna på Heavyduty maskiner. Men sen så är det kanske inte lönt att kladda med det om det fungerar:D

Chevrolet impala "chevan" (1967)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang