4749
Sök

Seat ibiza 1.6 sxe -97 skrapljud vid högersväng och luktar bränt i vänster bakhjul

671 Inlägg
27 juni 2014
Trådstartare
hej som rubriken. så märkte jag ett konstigt skrapljud i tvär högersväng och stannade för att kika om nåt låg mot hjulen men såg inget? har sedan kört ca 10 mil och nu när jag parkerade så luktar det bränt och var varmt i vänster hjulhus bak. har även tyckt att vägljudet blivit högre inne i bilen på sista tiden.
sen undrar jag om nån har tips på att justera styrlederna fram då jag bytt dessa och fått flytta ratten några splines och just nu så drar bilen kraftigt åt höger/vänster vid tex ett gupp. tacksam för svar mvh daniel

1 321 Inlägg
27 juni 2014
Kör absolut inte mer föränn någon kollat upp dina hjullager bak!!

Och en hjulinställning bör du absolut göra
Senast redigerat av Volvofarfar (27 juni 2014)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

671 Inlägg
28 juni 2014
Trådstartare
okej tack så mycket. ska kolla upp detta. jag hade nog tur att hjulet inte låste sig på sista bilturen.  men det är väl lika bra man byter alla lager då dessa säkert är lika dåliga

671 Inlägg
1 juli 2014
Trådstartare
hoj. var å lämnade in bilen på verkstad för framvagnsinställning. och kan säga att det var väl värt 680kr då det vart som en helt annan bil att styra:) men åter till hjullagret bak så har jag plockat isär det och det inre koniska känns som att det skrapar när jag snurrar på det och så var det ganska svart i just det lagret. sen provade jag att montera bromstrumman utan yttre lager och mutter på så då gick det att pressa trumman på bägge sidor så man kände ett litet glapp och så hörde jag det berömda knakande ljud som jag dragits med länge. men ska det vara lite glapp i lagret? trumman gick nämligen tungt och var lite skavd i en kant när jag tog av den så det är troligtvis där den brända lukten komifrån

Sök