Ny veteranbilsklubb med mecklokal - efterlyser ideer & regler för selektivitet, ekonomi, ansvar, säkerhet, etc

luftkylt
3 juli 2014 · 21 Inlägg

Vi startar en veteranbilsklubb med lokal för 40-50 bilar med meckmöjligheter och vill gärna ha synpunkter tankar och tips om hur man kan styra detta på bästa sätt.

- Stadgarna: vad är viktigt att inte glömma där.
- Ansvar: hur säkrar man att varje hyresgäst i lokalen tar sitt ansvar
- Vi är en ideell förening ej momspliktig. Kan man då hyra ut platser till icke medlemmar lr blir man momsskyldig?
- För att få en plats ska man deponera 3 mån hyra som garanti. Räcker det?
- Vad är max acceptabel hyra per kvm/år för att det ska gå runt?
- Hur kan man säkra att framtida hyresgäster är schyssta och hur blir man av med dåliga hyresgäster.

- Säkerhet: vi ska sätta upp kameror, hyresvärden har godkänt det, idéer?
- Inbrott: alarm och vaktbolag är ett måste. Något mer?
- Brandsäkerhet: planerar att ha massa pulversläckare lite överallt, räcker det?

mm
mm

Alla tips och synpunkter uppskattas.

Magnum1965
3 juli 2014 · 217 Inlägg

Kan inte svara på allt och vet sällan vad jag pratar om för övrigt, men det brukar inte hindra mig annars, så lite idéer kanske jag kan bidra med.

-Stadgar:

Ingen aning. Se på andra klubbars hemsidor, gärna stora då, för att se vad de har med.

-Ansvar:

Omöjligt. Människan är aldrig att lita på. Mitt tips där någon form av dedikerat ansvar. Ett rullande schema tex, eller att: "den som har mekplats nr X ansvarar för att kaffebryggaren är rengjord och fungerar" och liknande. Generellt gäller, delat ansvar=inget ansvar. Det är alltid "någon annan" som skulle gjort "det där"

-Moms:

Enkelt, man får inte hyra om man inte är medlem. Begränsar det för mycket? Troligen (beroende på medlemskrav eller medlemsavgift) men inför en "stödmedlemsavgift" så löser man det. Man är då medlem, men inte "fullvärdig" Vad det nu kan tänkas ha för praktisk betydelse, för just er förening. Det vet bara ni.

-Deposition:

Ingen aning där heller. Ett rimligt krav i storstäder kanske. Kan ju bli en ruskigt dyr initialkostnad för den enskilde, men ur föreningens synpunkt är det väl ok.

-Hyra kvm/år:

Ingen aning där heller.

-Hyresgäster:

Återigen omöjligt att veta. Man kan vara hur trevlig som helst när man vill ha plats, men det kan ju fort gå över. Mitt tips är att säkerställa regler INNAN man kör igång. Samt att man verkligen efterlever dem när det behövs. Sedan kan man kanske få in folk via rekommendationer? De som ni redan känner till och ni vet att man kan lita på är också de som rekommenderar nya hyresgäster. Kanske någon form av "fadder-system". Den som rekommenderar någon, är också den som "ansvarar" att den nya hyresgästen sköter sig? Höjd hyra eller kanske begränsad tillgång till gemensam utrustning som "straff"? Allt beroende på hur diktatorisk man vill/har råd att vara.

-Säkerhet:

Ingen större input där heller, men något som är möjligt att övervaka på distans givetvis. IP-kameror är dyra, men jag har läst en del om Raspberry Pi, där kan man tydligen få till ip-kameror för en bråkdel av vad de professionella kamerorna kostar. Men de kanske inte är godkända ur försäkringssynpunkt?

-Inbrott:

Gällande vaktbolagens försäkran om att vara på plats inom 10 min, det ska ni verkligen ta med en stor nypa salt om de lovar något sådant. Hinner du själv till garaget på 10 min? Varför skulle då väktaren som åker runt på stan och kollar andra objekt göra det? Det är ju inte så att han står parkerad mitt i stan och väntar på att just ert larm ska gå av... Något att tänka på, åtminstone kostnadsmässigt. Ni får ju betala för "felaktiga utryckningar". Vägra betala om det tog mer än de fastslagna 10 minuterna (om nu just det finns med i avtalet)

Ha gärna något kortsystem för avlarmning/inpassering. Dels för att se vem som gick in när (bla för nästa punkt) samt möjligheten att stoppa någon för att komma in. Tex om man misskött sig och inte ska ha tillträde till lokalen längre. Låskolvar och nycklar är betydligt dyrare att byta ut.

-Brandsäkerhet:

Här finns bara ett svar. Kontakta kommunens brandkår. De är de enda som vet. Har ju bla annat med försäkringar att göra. Brinner stället ner så ska det utredas. Ser man då att brandsäkerheten inte var fullgod, ja då kanske inte era medlemmar får ut några pengar. Detta hör också ihop med punkten ovan. Med inpasseringssystem ser man vem/vilka som var inne senast. Var det någon av dem som orsakade branden eller glömde låsa tex.

Tja, det var väl mina 5 cent...

Senast redigerat av Magnum1965 (3 juli 2014)

Ford Fiesta XR2 "Fritzi" (1988)
luftkylt
3 juli 2014 · 21 Inlägg

tack för ditt inlägg. superbra tips

har läst snabbt och kan säga att flera kommer att användas:
- rullande schema
- stödmedlemmar
- fadder-system
- Raspberry Py
- kanske strunta i vaktbolag
- kontakta brandkåren, tänkte t.o.m. bjuda in brandkåren för att föreläsa medlemmarna vad man ska akta sig för.

- deposition, här måste jag säga att vi SKA ha det, vår verksamhet innebär risk att man förstör saker (ponera att någon polerar och dammar eller lackar och sabbar andras bilar) eller smutsar ner med olja som måste saneras, vi måste gardera oss med en drulle-deposition.

tack för dina synpunkter.

Senast redigerat av luftkylt (3 juli 2014)

luftkylt
3 juli 2014 · 21 Inlägg

Jag har frågat garaget men ingen svarar. Är det någon som vet om man får lov att annonsera ut lediga platser i en entusiastgarage? läst reglerna men blir inte klok. har ni sett en sådan annons på garaget?

Senast redigerat av luftkylt (3 juli 2014)

luftkylt
3 juli 2014 · 21 Inlägg

"Raspberry Pi, där kan man tydligen få till ip-kameror för en bråkdel av vad de professionella kamerorna kostar."

Det vore kul om du kunde utveckla lite mer vad du tänker på här. Kollade lite och ser om "the 35 dollar computer that's gonna change the world". Förklara mer det du nämner om lågpriskameror.

Magnum1965
3 juli 2014 · 217 Inlägg

Kul att det mottogs väl.

Tänk på att allt bara är förslag. Det är inte facit, men ibland behöver man en "input" för att komma på nåt bättre.


Raspberry Pi, då...


Ja du... Har faktiskt inte så stor koll. Köpte mig en för ett tag sedan för att ha som mediaspelare och då vet man ju var det slutar, det är precis som när man köper ny bil. Man lusläser kilometervis med text om den lilla manicken, för att till slut bara...ha den. Fungerar kanon som mediaspelare för övrig. Och med en kostnad runt 350 kr, vad kan gå fel...


Hur som helst. Besök http://www.raspberrypi.org/


Där hittade jag bla


http://www.raspberrypi.org/turn-your-pi … lance-cam/


Jag har inte läst hur man gör, men jag slogs av kvaliteten på videon. Det är annat än de videos man ser på tv när folk blir rånade och allt vad det är. Pi och kanske kamera finns på tex www.kjell.com, men givetvis också på eBay. Jag köpte min på Kjell, mest för garantins skull, men alla tillbehör (har inte köpt kamera) på nätet. Kunde köpt Pi där också, men tyckte inte prisskillnaden var tillräckligt stor för att motivera risken att inte få varan, att det är fel på den eller behöva betala moms/tull.

Så jag kan dessvärre inte hjälpa dig vidare med infon i detalj, men har nu pekat dig i rätt riktning i alla fall.


Kanske det finns mer matnyttigt här:


http://www.raspberrypi.org/forums/viewt … amp;t=2380

Klicka runt på forumet, där finns säkert mer.


Och givetvis en vanlig sökning på Google:

"raspberry pi video security system" eller nåt liknande.




När det gäller annonsering på garaget, har jag i alla fall sett att folk efterfrågar plats. Då borde det ju vara ok att erbjuda det också. Bara att lägga ut. Har du frågat Garaget och ingen svarar, ja då är det väl ok då ;-)


En sak till: Kolla med ert blivande försäkringsbolag. De kanske kräver väktare för att försäkra nåt sånt här. Har ingen inblick, men generellt gäller att alla försöker blåsa en på ens rättigheter. Försäkringsbolag är inget undantag, tvärtom.

Ford Fiesta XR2 "Fritzi" (1988)
Nobrando
4 juli 2014 · 214 Inlägg

Ett krav som försäkringsbolag ibland har på veteranbilar är batteriavskiljare,billigt skydd dessutom mot brand. Jag har 10 st bilar i mitt garage och behöver ha två st 6kg brandsläckare och batteriavskiljare. Däremot inget krav på larm konstigt nog, men det har jag ändå för min egen skull.

En tanke är att ha ett eget utrymme för heta arbeten (kapning/svetsning) för minimera skador på andra bilar samt brandrisk.

Senast redigerat av Nobrando (4 juli 2014)

BMW 728iA (1999)
Audi S6 Avant 4.2 "Nobrando" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang