Kan inte svara på allt och vet sällan vad jag pratar om för övrigt, men det brukar inte hindra mig annars, så lite idéer kanske jag kan bidra med.
-Stadgar:
Ingen aning. Se på andra klubbars hemsidor, gärna stora då, för att se vad de har med.
-Ansvar:
Omöjligt. Människan är aldrig att lita på. Mitt tips där någon form av dedikerat ansvar. Ett rullande schema tex, eller att: "den som har mekplats nr X ansvarar för att kaffebryggaren är rengjord och fungerar" och liknande. Generellt gäller, delat ansvar=inget ansvar. Det är alltid "någon annan" som skulle gjort "det där"
-Moms:
Enkelt, man får inte hyra om man inte är medlem. Begränsar det för mycket? Troligen (beroende på medlemskrav eller medlemsavgift) men inför en "stödmedlemsavgift" så löser man det. Man är då medlem, men inte "fullvärdig" Vad det nu kan tänkas ha för praktisk betydelse, för just er förening. Det vet bara ni.
-Deposition:
Ingen aning där heller. Ett rimligt krav i storstäder kanske. Kan ju bli en ruskigt dyr initialkostnad för den enskilde, men ur föreningens synpunkt är det väl ok.
-Hyra kvm/år:
Ingen aning där heller.
-Hyresgäster:
Återigen omöjligt att veta. Man kan vara hur trevlig som helst när man vill ha plats, men det kan ju fort gå över. Mitt tips är att säkerställa regler INNAN man kör igång. Samt att man verkligen efterlever dem när det behövs. Sedan kan man kanske få in folk via rekommendationer? De som ni redan känner till och ni vet att man kan lita på är också de som rekommenderar nya hyresgäster. Kanske någon form av "fadder-system". Den som rekommenderar någon, är också den som "ansvarar" att den nya hyresgästen sköter sig? Höjd hyra eller kanske begränsad tillgång till gemensam utrustning som "straff"? Allt beroende på hur diktatorisk man vill/har råd att vara.
-Säkerhet:
Ingen större input där heller, men något som är möjligt att övervaka på distans givetvis. IP-kameror är dyra, men jag har läst en del om Raspberry Pi, där kan man tydligen få till ip-kameror för en bråkdel av vad de professionella kamerorna kostar. Men de kanske inte är godkända ur försäkringssynpunkt?
-Inbrott:
Gällande vaktbolagens försäkran om att vara på plats inom 10 min, det ska ni verkligen ta med en stor nypa salt om de lovar något sådant. Hinner du själv till garaget på 10 min? Varför skulle då väktaren som åker runt på stan och kollar andra objekt göra det? Det är ju inte så att han står parkerad mitt i stan och väntar på att just ert larm ska gå av... Något att tänka på, åtminstone kostnadsmässigt. Ni får ju betala för "felaktiga utryckningar". Vägra betala om det tog mer än de fastslagna 10 minuterna (om nu just det finns med i avtalet)
Ha gärna något kortsystem för avlarmning/inpassering. Dels för att se vem som gick in när (bla för nästa punkt) samt möjligheten att stoppa någon för att komma in. Tex om man misskött sig och inte ska ha tillträde till lokalen längre. Låskolvar och nycklar är betydligt dyrare att byta ut.
-Brandsäkerhet:
Här finns bara ett svar. Kontakta kommunens brandkår. De är de enda som vet. Har ju bla annat med försäkringar att göra. Brinner stället ner så ska det utredas. Ser man då att brandsäkerheten inte var fullgod, ja då kanske inte era medlemmar får ut några pengar. Detta hör också ihop med punkten ovan. Med inpasseringssystem ser man vem/vilka som var inne senast. Var det någon av dem som orsakade branden eller glömde låsa tex.
Tja, det var väl mina 5 cent...
Senast redigerat av Magnum1965 (3 juli 2014)