4345
Sök

V70 -99, ingen drivning på hjulen

4 Inlägg
18 juli 2014
Trådstartare
Fick ett märkligt fel på min V70 -00 Classic idag. Efter några hundra meters körning och växling så slutade bilen att driva på hjulen. Växlarna går i lätt (även utan koppling), men inget händer. Skrapande/slamrande ljud när man trycker ner kopplingen, annars inget oljud. Lyfte upp bilen ikväll med pallbockar så båda framhjulen var i luften. Utan växel i snurrar hjulen fritt var för sig. Däremot om jag lägger i t.ex. ettans växel så roterar andra hjulet åt motsatt håll. Håller man emot det andra hjulet går det dock ändå lätt att snurra på det ena, ska det vara så?

Kollat "växelvajrarna", de sitter fast i spaken och även i motorrummet, de rör sig som de ska.
Damasken till vänster drivknut har varit trasig länge, enligt besiktningen. Dock ser allt att sitta fast och axlarna rör sig när man snurrar hjulen för hand.

Är det drivaxeln/knuten som är av, vad tror ni? Tänkte isåfall riva ner den vänstra sidan och kolla det i helgen innan jag köper en drivaxel på skroten och byter.

Kopplingen är det väl inte, eller? Känns lite mysko ändå då det skrapar/slamrar när jag trycker ner den? Eller är det nåt i växellådan...?

/Leo

8 282 Inlägg
18 juli 2014
Provat om du kan trycka in den vänstra drivaxeln i lådan? Det händer att den släpper ur sin låsning och glider ut lite och då slutar det driva. Nu verkar det väl på din beskrivning som det är tveksamt i ditt fall, men det skadar inte att kolla då det är ett fenomen som uppstår då och då.

4 Inlägg
18 juli 2014
Trådstartare
Marlboroman skrev:
Provat om du kan trycka in den vänstra drivaxeln i lådan? Det händer att den släpper ur sin låsning och glider ut lite och då slutar det driva. Nu verkar det väl på din beskrivning som det är tveksamt i ditt fall, men det skadar inte att kolla då det är ett fenomen som uppstår då och då.

Tack, ska prova det imorgon.

Med båda hjulen i luften och när jag lade i en växel och snurrade på vänstra hjulet så roterade ju höger åt motsatt håll, men när det högra hjulet hölls fast så gick det fortfarande att snurra på vänstra hjulet. Är det ett tecken på att axeln är loss eller splinesen slut i drivknuten? Utan växeln i så snurrar inte det andra hjulet alls, vilket ju tyder på att växellådan verkar fungera?

4 Inlägg
18 juli 2014
Trådstartare
Borde inte ett av hjulen åtminstone snurra när framvagnen är upphissad, även om ena drivaxeln är kass? Uteblir drivning helt?

248 Inlägg
18 juli 2014
Va med om liknande problem på en hyundai ja låna en gång. då va det slavcylindern till kopplingen som gav upp. På något vänster så blev det så att den låg frikopplad hela tiden. så allt kändes okej förutom att den inte drev. Ta bort den och kolla, brukar väl vara smärtfritt på de flesta bilar.

Lastbilsmekaniker
5 294 Inlägg
18 juli 2014
JinXr2 skrev:
Va med om liknande problem på en hyundai ja låna en gång. då va det slavcylindern till kopplingen som gav upp. På något vänster så blev det så att den låg frikopplad hela tiden. så allt kändes okej förutom att den inte drev. Ta bort den och kolla, brukar väl vara smärtfritt på de flesta bilar.

Den är inte smärtfri på dessa bilar, sitter inne vid kopplingen på dessa.

1 321 Inlägg
19 juli 2014
Fick in en v70 med exakt samma fenomen en gång, Slutade bara att driva. var exakt lika din beskrivning.
felet var: Totalt rensad lamell. Såg ut typ som ett sprängt fågelbo när jag plocka bort startmotorn

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

4 Inlägg
19 juli 2014
Trådstartare
Kopplingen har känts bra innan, kan den ha lagt av totalt omedelbart? Det rasslar och skramlar lite när jag trycker ner kopplingen, inte ett oljud när jag släpper kopplingen - inte heller någon kraftöverföring. Kan peta i alla växlarna med motorn igång utan att använda kopplingen, det går lika lätt som med kopplingen.

Försökte igår kväll lyssna under huven efter var skramlet kom ifrån när en medhjälpare tryckte på kopplingen, det var mer ljud från bilens vänstra sida än högra.

Finns det inget bombsäkert tips på hur man kollar att drivaxlar inte är loss/av om man inte demonterar en? Med framvagnen på pallbockar: Hjulen går som sagt att snurra med växeln i, var för sig när man håller emot ena. Borde inte ett av hjulen snurra när motorn är igång och jag lägger i växeln? Nu snurrar ju ingenting med motorn igång, oavsett vilken växel.

Är det "fågelbofenomenet" på kopplingen som är det mest troliga?

604 Inlägg
19 juli 2014
LeoR skrev:
Kopplingen har känts bra innan, kan den ha lagt av totalt omedelbart? Det rasslar och skramlar lite när jag trycker ner kopplingen, inte ett oljud när jag släpper kopplingen - inte heller någon kraftöverföring. Kan peta i alla växlarna med motorn igång utan att använda kopplingen, det går lika lätt som med kopplingen.

Försökte igår kväll lyssna under huven efter var skramlet kom ifrån när en medhjälpare tryckte på kopplingen, det var mer ljud från bilens vänstra sida än högra.

Finns det inget bombsäkert tips på hur man kollar att drivaxlar inte är loss/av om man inte demonterar en? Med framvagnen på pallbockar: Hjulen går som sagt att snurra med växeln i, var för sig när man håller emot ena. Borde inte ett av hjulen snurra när motorn är igång och jag lägger i växeln? Nu snurrar ju ingenting med motorn igång, oavsett vilken växel.

Är det "fågelbofenomenet" på kopplingen som är det mest troliga?

Håll emot drivaxeln med en rörtång och snurra på hjulet.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!

Sök