2x4 Ohm i 1 Ohm?

dIST
10 november 2005 · 25 Inlägg

Går det få ner ett 2-kanals steg till 1 Ohm med en bas med 2x4 Ohms spolar? har fått en mängd olika bud på frågan, hoppas ni kan räta ut mitt frågetecken...

mvh Andreas

Sharky
10 november 2005 · 10 287 Inlägg

Parallellkopplar du två 4 ohms talspolar så får du två ohm. Bryggar du sedan steget så ser varje kanal 1ohm.

"mängd olika bud"....wow....vad hade dom rökt till frukost.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
dIST
10 november 2005 · 25 Inlägg

Haha ja det är frågan smile

Det blir alltså båda spolarnas + till ena kanalens + och båda spolarnas - till stegets andra kanals - , eller? det är lite för rörigt för mig det här känner jag.. hmm

TT-Avant
10 november 2005 · 6 851 Inlägg

Kör man ett 2kanaligt stereo slutsteg i 2ohm mono så är det samma sak som att köra 1ohm stereo när det gäller belastning. Men det är fortfarande 2ohm.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Drönirettab
10 november 2005 · 21 761 Inlägg

Men om det är ett seriöst märke så SKA det stå i bruksanvisningen hur liten högtalarlast slutsteget klarar av i bryggkopplat läge.

dIST
10 november 2005 · 25 Inlägg

Det är ett Rockford Fosgate Punch 801s, som är stabilt i 1 ohm, men det va visseligen inte det jag frågade om. Utan hur jag ska koppla det för att det ska gå ner i 1 ohm med en bas med 2x4 Ohms spolar..

Theo
10 november 2005 · 859 Inlägg

Jag har ju svarat på den här frågan via PM redan, och jag har inte rökt på:-)

Som tidigare sagt, bryggar du i 2 ohm så "känner" steget en last på 1 ohm.

/Theo

Drönirettab
10 november 2005 · 21 761 Inlägg

Både Sharky och Tiaz har gett svar på den frågan. Du parallellkopplar basen, då blir impedansen 2 ohm. När du bryggkopplar steget och kopplar in basen så "tror" steget att det är 1 ohm.

Nää, nu var jag sen igen...Börjar vara dags för rollator tror jag.

Senast redigerat av Drönirettab (10 november 2005)

dIST
10 november 2005 · 25 Inlägg

Theo skrev:
Jag har ju svarat på den här frågan via PM redan, och jag har inte rökt på:-)

Som tidigare sagt, bryggar du i 2 ohm så "känner" steget en last på 1 ohm.

/Theo

haha jaaa men jag fråga ju mer saker men fick ju inge svar tongue å det är inte du som rökt på, du skrev samma som sharky istorsett, de andra "gissningarna" kommer från arbetskamrater.. smile

tänkte det är bäst å få alla frågetecknen uträtade nu innan ny bas beställs. börjar bli lite akut nu, känns inte som jbl gt baserna kommer överens med nya steget. steget har mer att ge, men baserna säger stopp hmm

Theo
10 november 2005 · 859 Inlägg

Tyckte jag svarade på alla dina frågor?

Jag tror inte du skall vara rädd för att brygga i 4 ohm, du får ju som sagt både bättre kontroll och troligen tillräckligt med effekt på det viset.

MVH Theo

dIST
10 november 2005 · 25 Inlägg

Theo skrev:
Tyckte jag svarade på alla dina frågor?

Jag tror inte du skall vara rädd för att brygga i 4 ohm, du får ju som sagt både bättre kontroll och troligen tillräckligt med effekt på det viset.

MVH Theo

Fick du inte mitt andra PM? Tillräckligt med effekt? Man kan aldrig få för mycke effekt tongue skämt å sido, basen jag tänkte beställa ligger på 3000W/1000WRMS, å steget ska lämna 1000WRMS i 1 Ohm. Tänkte jag skulle prova i 1 Ohm iaf.. Hur menar du med bättre kontroll? "Fladdrar" inte basen lika mycket, eller vad blir skillnaden?

mvh Andreas

Theo
11 november 2005 · 859 Inlägg

dIST skrev:

Theo skrev:
Tyckte jag svarade på alla dina frågor?

Jag tror inte du skall vara rädd för att brygga i 4 ohm, du får ju som sagt både bättre kontroll och troligen tillräckligt med effekt på det viset.

MVH Theo

Fick du inte mitt andra PM? Tillräckligt med effekt? Man kan aldrig få för mycke effekt tongue skämt å sido, basen jag tänkte beställa ligger på 3000W/1000WRMS, å steget ska lämna 1000WRMS i 1 Ohm. Tänkte jag skulle prova i 1 Ohm iaf.. Hur menar du med bättre kontroll? "Fladdrar" inte basen lika mycket, eller vad blir skillnaden?

mvh Andreas

Dämpfaktorn blir lägre ju mer du lastar ner steget. Sedan så krävs det att man har REJÄLT med ström för 1000W. Om batteriet inte orkar med riktigt, då är att köra i 2 ohm klart bättre.

MVH Theo

Sharky
11 november 2005 · 10 287 Inlägg

Sedan så skall man veta att man med den låda man har valt inte drabbas av max konutslag långt innan maxeffekt.
För vad skall man med 1000W till om konen bottnar redan vid 100W...
Detta är speciellt viktigt med portade lådor och då bör man ha ett högpassfilter som är matchat mot lådans avstämningsfrekvens så att man inte konar ur sin bas (eller får den att låta illa "mullrigt" etc, vilket blir en konsekvens om man spelar så lågt att elementet tappar akustisk koppling )

Mvh
Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang