Volvo S60 T5 effektökning, tips och råd!

Busgrabb Rejsa ?
17 oktober 2011 · 2 959 Inlägg

volvodrajvor skrev:
Ni som kör med avskärmning tror ni seriöst det hjälper med en PLÅT hahaha! luften går ju givetvis runt kanten på plåten, om det skulle vara värmestrålning de skulle skydda mot så blir ju även skärmningsplåten varm till slut och strålar vidare till filtret. Kör på original box OCH original filter om ni vill ha effekt! även K&N försämrar flödet, jämfört med volvo pappersfilter iaf (testat hos turbocenter tror jag det var).

En idé kan ju vara att titta in hos do88 eller liknande och skaffa en luftslang och en tratt/rör, borra ett 2,5 - 3" hål i luftburken...osv.. kostar någon hundring på sin höjd!

Jag har testat lite olika filter i bromsbänk och det ger effekt, dock håller jag med om att typ ett BSR luftfilterkit med avskrämning offta bara suger varmluft och går sämre, dock inte i lite högre fart då det slussas så mycket luft genom motorrummet så motorn inte hinner suga någon direkt varmluft.

Senast redigerat av Busgrabb (17 oktober 2011)

Autotech
BMW 335D (2008)
spokenratt
18 oktober 2011 · 3 860 Inlägg

??? När snackades det om avskärmningar, var det tidigare i tråden innan den lyftes?
Iaf... så är det olika vart man tittar.

Vissa firmor visar papper på ökad effekt med öppna filter tom utan avskärming.

På vissa bilar är org lluftbox något underdimensionerad.

På vissa bilar flyttar man ju även filtret och monterar avskärmning pga att luftboxen, från fabrik, inte är optimalt placerad vid trimning.

Har också sätt någon som mätte temperaturen I ORG luftbox och sedan på luften som var vid hans öppna filter med avskärming, båda temp mätningarna skulle enligt personen i fråga vara efter lika mycket körtid, och han mätte då lägre temp innanför avskärmingen än vad han gjorde i org luftboxen..

Med detta menar ja inte att alla avskärmningar funkar perfekt, men vissa kanske gör...

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
volvodrajvor
18 oktober 2011 · 313 Inlägg

Busgrabb skrev:

volvodrajvor skrev:
Ni som kör med avskärmning tror ni seriöst det hjälper med en PLÅT hahaha! luften går ju givetvis runt kanten på plåten, om det skulle vara värmestrålning de skulle skydda mot så blir ju även skärmningsplåten varm till slut och strålar vidare till filtret. Kör på original box OCH original filter om ni vill ha effekt! även K&N försämrar flödet, jämfört med volvo pappersfilter iaf (testat hos turbocenter tror jag det var).

En idé kan ju vara att titta in hos do88 eller liknande och skaffa en luftslang och en tratt/rör, borra ett 2,5 - 3" hål i luftburken...osv.. kostar någon hundring på sin höjd!

Jag har testat lite olika filter i bromsbänk och det ger effekt, dock håller jag med om att typ ett BSR luftfilterkit med avskrämning offta bara suger varmluft och går sämre, dock inte i lite högre fart då det slussas så mycket luft genom motorrummet så motorn inte hinner suga någon direkt varmluft.

Gärna mer info!

Volvo C70 T5 "RR70" (2000)
volvodrajvor
18 oktober 2011 · 313 Inlägg

spokenratt skrev:
??? När snackades det om avskärmningar, var det tidigare i tråden innan den lyftes?
Iaf... så är det olika vart man tittar.

Vissa firmor visar papper på ökad effekt med öppna filter tom utan avskärming.

På vissa bilar är org lluftbox något underdimensionerad.

På vissa bilar flyttar man ju även filtret och monterar avskärmning pga att luftboxen, från fabrik, inte är optimalt placerad vid trimning.

Har också sätt någon som mätte temperaturen I ORG luftbox och sedan på luften som var vid hans öppna filter med avskärming, båda temp mätningarna skulle enligt personen i fråga vara efter lika mycket körtid, och han mätte då lägre temp innanför avskärmingen än vad han gjorde i org luftboxen..

Med detta menar ja inte att alla avskärmningar funkar perfekt, men vissa kanske gör...

Vilken tråd om trimning snackas det inte öppna luftfilter, ja det var tidigare innan lyftet.

På dessa bilar med underdimensionerad luftbox ser jag det som ett vettigare val att dra en luftslang utifrån och är övertygad om att detta ger kallare insugningsluft och likvärdigt flöde än öppet filter om inte motorutrymmet är väldigt bra ventilerat. Om fler gjorde så hade det inte sålts luftfilteranläggningar för mycket pengar i kolfiber! snackar om CCI-boxen...

S60 och 85x70 har dåligt luftflöde genom motorutrymmet original.

Känns som det behövs verkliga siffror på detta för att komma nånvart, detta enda jag har att gå på är TPC:s studiebesök hos turbocenter där de testade öppna filter vs K&N insats vs begagnat Volvo pappersfilter på en T5 med runt 300 hp, pappersfiltret vann.

Senast redigerat av volvodrajvor (18 oktober 2011)

Volvo C70 T5 "RR70" (2000)
krillehansen
18 oktober 2011 · 24 Inlägg

Ni menar att ett öppet sportfilter med avskärmningsplåt kan vara sämre än det jag har orginal?

Volvo s60 t5 "t5an" (2002)
volvodrajvor
18 oktober 2011 · 313 Inlägg

krillehansen skrev:
Ni menar att ett öppet sportfilter med avskärmningsplåt kan vara sämre än det jag har orginal?

Ja! om turbocenter visade rätt siffror vilket jag inte tvivlar på så ser det ut så ja!

Volvo C70 T5 "RR70" (2000)
krillehansen
18 oktober 2011 · 24 Inlägg

Okej okej intressant...

Om man väljer att chippa hos atm, hur mycket höjer dom laddtrycket med bara steg 1?

Volvo s60 t5 "t5an" (2002)
F4S4N CAD-konstruktör
18 oktober 2011 · 1 392 Inlägg

volvodrajvor skrev:
Ni som kör med avskärmning tror ni seriöst det hjälper med en PLÅT hahaha! luften går ju givetvis runt kanten på plåten, om det skulle vara värmestrålning de skulle skydda mot så blir ju även skärmningsplåten varm till slut och strålar vidare till filtret. Kör på original box OCH original filter om ni vill ha effekt! även K&N försämrar flödet, jämfört med volvo pappersfilter iaf (testat hos turbocenter tror jag det var).

En idé kan ju vara att titta in hos do88 eller liknande och skaffa en luftslang och en tratt/rör, borra ett 2,5 - 3" hål i luftburken...osv.. kostar någon hundring på sin höjd!

En avskärmning ska ju bestå av en skärm och ett friskluftsintag som går genom skärmen, klart man får kallare och bättre luft då.

T.ex http://www.vparts.se/bilder/artiklar/081118.jpg

Att FLÖDET skulle bli sämre med ett sportfilter är ju bara skitsnack. Klart att flödet blir bättre, annars hade det ju inte funnits någon poäng med att ha ett. Tror till och med att biltemas filter förbättrar flödet.

Jag kan ju ha helt fel men jag har aldrig sett en t.ex 800hk Supra med originalburken kvar. Verkar ju konstigt att dom byter ut den mot ett sportfilter isf? Kanske kan vara för att det flödar bättre roll

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
Busgrabb Rejsa ?
18 oktober 2011 · 2 959 Inlägg

volvodrajvor skrev:

Busgrabb skrev:

volvodrajvor skrev:
Ni som kör med avskärmning tror ni seriöst det hjälper med en PLÅT hahaha! luften går ju givetvis runt kanten på plåten, om det skulle vara värmestrålning de skulle skydda mot så blir ju även skärmningsplåten varm till slut och strålar vidare till filtret. Kör på original box OCH original filter om ni vill ha effekt! även K&N försämrar flödet, jämfört med volvo pappersfilter iaf (testat hos turbocenter tror jag det var).

En idé kan ju vara att titta in hos do88 eller liknande och skaffa en luftslang och en tratt/rör, borra ett 2,5 - 3" hål i luftburken...osv.. kostar någon hundring på sin höjd!

Jag har testat lite olika filter i bromsbänk och det ger effekt, dock håller jag med om att typ ett BSR luftfilterkit med avskrämning offta bara suger varmluft och går sämre, dock inte i lite högre fart då det slussas så mycket luft genom motorrummet så motorn inte hinner suga någon direkt varmluft.

Gärna mer info!

Bänkat och mappat lite bilar jag haft och lite minns jag.

Evo 9 Steg 1 med ca 370 Hkr gav nästa 10 Hkr extra med HKS "Svampfilter" av öppen modell.

BMW M3 E46 gav 6 Hkr efter mappning med sportfilter i orginalboxen, tror det var K&N.

BMW M5 E60 gav 5 Hkr direkt med att bara slänga i två K&N filter i boxarna utan att motorn adapterat sig eller med mjukvaran ändrad. Efter adapation brukar det komma lite till.

V40 T4 Steg 3 gav några hästar extra med BMC (Tror jag det var) filter i orginalboxen.

Autotech
BMW 335D (2008)
David_Horvath
3 augusti 2014 · 24 Inlägg

får man ut mer av att mappa bilen eller av att chippa den?

djukk34
3 augusti 2014 · 309 Inlägg

David_Horvath skrev:
får man ut mer av att mappa bilen eller av att chippa den?

Mappa

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang