Generatorfel? (Problemet återkom)

VipMartie
25 juli 2014 · 537 Inlägg

Alltid bra med diskussioner!

Att spänningen blir lägre vid värme håller jag med om, men som idag, så nådde värmen även 31 gradigt, vid stadskörning var det omöjligt att få högre än 12,5V.

Kusinen kom och hälsa på från danmark, han har en Galant V6, manuell dock, men resultaten borde bli lika? Ska se vad jag kan få fram för värde.

Det var väldigt nyttigt med voltmätare installerad, måste jag säga, kan knappt vänta tills mina ordinariemätare dyker upp på posten.

MVH / Martie

:: MartieCars.com ::..:..::.
Mitsubishi Grandis "EvoBussen" (2005)
Honda Civic 1.8 Sport FK2 "Diamantbilen" (2006)
Mitsubishi Outlander Turbo "Evolander" (2006)
kjell-gbg
26 juli 2014 · 85 Inlägg

det är inte säkert att det är fel med 12,5 volt vid 31 grader ...
batteriets kapacitet ökar med spänningen och med temperaturen

jag tror inte det är fel på generator eller laddstyrning på din bil...

kolla kapaciteten på generatorn vid 20 grader lufttemperatur så här...

låt motorn gå på tomgång och mät spänningen på generatorn ...
koppla in lampor bakrutevärme stolsvärme bromsljus ...

om nu generatorn ska ge 100 A skall du kunna koppla in 1200 watt ...
eller 1420 watt vid 14,2 volt ...
nu kan du mäta hur många ampere generatorn klarar att ladda vid tomgång....
genom att räkna watt och sedan räkna ut strömmen ...

Volt x Ampere = Watt .... Ohms lag

sen kan du prova med lite högre varvtal och se om generatorn klarar mer belastning...

spänningen kommer att sjunka så fort generatorn når sin max ström .... då kan du bedömma skicket
en viss tröghet viss ... batteriet "håller emot"

det värsta ett batteri kan råka ut för är värme ...

Senast redigerat av kjell-gbg (26 juli 2014)

Drönirettab
26 juli 2014 · 21 761 Inlägg

http://tudor.se.loopiadns.com/wp/wp-con … nktion.pdf Sidan 169 under rubriken "Laddningssystemet".

http://tudor.se.loopiadns.com/wp/wp-con … terier.pdf Under rubriken "Tre faser".

Där är några exempel på hur rekommendationen för laddspänning i varierande temperatur bör vara. Kanske inte definitiva "regler" som alltid ska gälla, men allmänna rekommendationer. 50 plusgraders omgivningstemperatur brukar vara en gräns där "vanliga" batterier börjar ta ordentligt med stryk, det har jag läst i flera batterihandböcker och i allmänna batteriråd. AGM-batterier brukar ha större värmetålighet än "våta" batterier.

Så länge batteriet i bilen inte sitter monterad nästan bredvid motorblocket (vilket i sig skulle vara helt fel) anser jag att det är direkt felaktigt med omkring eller strax över 13 V laddspänning, någonting i bilens laddfunktion fungerar inte som det ska i så fall. Generator, eventuell datorstyrning av laddsystemet eller eventuell värmegivare i närheten av batteriet borde ha en dålig funktion som jag ser det.

Blir intressant att veta hur den andra bilens laddsystem beter sig. smile

Förresten, när generatorns spänning är 12,5 V så ger den ingen laddning alls. Istället dras batteriet ur. Ingen kan övertyga mig om att en sån sak är rätt, oavsett värme.

Senast redigerat av Drönirettab (26 juli 2014)

VipMartie
27 juli 2014 · 537 Inlägg

Tack så jättemycket! Ska ta och läsa igenom det där!

Jag har bokat tid med kusinen att få kolla hans bil imorgon.

Precis, jag har tolkat det som så att allt under 12,7V (som batterierna ger) slukar batteri istället för att ladda?

Är det något mer än spänningsregulatorn i generatorn som styr vilken spänning som generatorn ska alstra? ECU?

Återkommer imorgon när jag har mätt på andra bilen.

MVH / Martie

:: MartieCars.com ::..:..::.
Mitsubishi Outlander Turbo "Evolander" (2006)
Mitsubishi Grandis "EvoBussen" (2005)
Honda Civic 1.8 Sport FK2 "Diamantbilen" (2006)
kjell-gbg
27 juli 2014 · 85 Inlägg

jag tolkar det som så ... du vill ladda batterierna bra för att sedan stå still och spela musik
sen vill du starta och köra därifrån

om du köper  batterifrånskiljare tex biltema 80-516 och sätter en sån på varje batteri .....

så kan du koppla från ett batteri / det som sitter närmast startmotorn ... när du stängt av motorn
och spela musik på de andra batterierna ...

när du sedan skall starta bilmotorn kopplar du bort de batterier du spelat musik med
och kopplar till det batteriet som du kopplade från när du stannade

då har du ett friskt batteri att starta på .... sen kan du koppla in batterierna efter vad du kan läsa ut på voltmetern

detta är i princip som man kopplar i en båt ... med ett speciellt relä ... och två batterier
när båten ligger still tar man ström från det batteriet som man inte startar med .....och bara det

Senast redigerat av kjell-gbg (27 juli 2014)

Drönirettab
27 juli 2014 · 21 761 Inlägg

Fast då är det ju bättre att använda skiljerelä istället för manuella brytare på varje batteri, där har Biltema ett som automatiskt aktiveras eller avaktiveras beroende på systemspänning och en del folk har provat relät med bra resultat vad jag vet. smile

VipMartie
31 juli 2014 · 537 Inlägg

Resultat dåra... (blir inte riktigt klok)

Jag har lånat kusinens bil, som också är en Galant V6 (med utbytt stereo och baslåda + steg), manuell växlad (min är automat).

Innan jag börjar... Tomgången är ju såklart densamma på våra V6:or (500-600rpm), båda har kört lika långt innan mätningen (från och med att vi startade motorerna) dvs. ca 30 minuters körning varav 10 minuter kö och 20 min landsväg. Temperaturen ute var 23 grader (fuktigt, småregnigt) mitt på dagen.

Jag har (som nämnt tidigare) monterat voltmätare i min bil, kopplat till batteripolerna, samt att jag verifierat med multimeter att samma värden uppnås (vilket det gör).

När vi kom fram till destination, så behöll vi motorerna påslagna. Jag mätte först på min bil, som visar 13,0V på tomgång och hans på 14,0V motsvarande varvtal. Ingen av oss hade mer än 0,1V i skillnad från generatorn till batteri.

Sedan varvade vi (3000rpm) på min och fick 13,8V (mätt på batteri), kussens visade 14,2V motsvarande.

Vi stängde ner min bil och körde startkablar (försökte få så bra kontakt som möjligt) mellan hans batteri och mitt första batteri, närmast generatorn (vi försökte simulera att hans generator blir min generator). När jag drog igång tändläget på min bil (med min motor avstängd och hans påslagen, på tomgång), så visade den ca 13,2V (0,2V mer än min). Vid 3000rpm (hans motor) visade voltmätaren 13,9V (0,1V mer än min).

Sedan stängde vi ner hans motor... när jag vi hade plockat undan startkablarna och startade båda motorerna, bestämde jag mig för att mäta igen. Då visade min motor ca 13,1V (tomgång) och hans 13,8V motvarande.

Senare på kvällen (ungefär 21 gradig temperatur utomhus) visade min bil 12,8V tomgång och så fort jag petade på gasen gick den upp till 13,8V (sjunker givetvis ner till 12,8V) när jag slutar gasa. På motorvägen hemmåt, visade den alltid 13,8V så länge motorn varvade mer än 1000rpm (vilket händer rätt så konstant på motorväg, även för automatare). Kan ju nämna att direkt efter uppstart av bilen (efter att den har stått i 4-5 timmar) så visade den 13,4V i kanske 1 minut innan mitt angivna 12,8V.

Så frågan är... min generator må säkert vara sliten jämfört med kussens, men anses den som fungerande?

MVH / Martie

Senast redigerat av VipMartie (31 juli 2014)

:: MartieCars.com ::..:..::.
Mitsubishi Grandis "EvoBussen" (2005)
Honda Civic 1.8 Sport FK2 "Diamantbilen" (2006)
Mitsubishi Outlander Turbo "Evolander" (2006)
Drönirettab
31 juli 2014 · 21 761 Inlägg

När laddspänningen sjunker så där mycket och att det bevisligen är tydlig skillnad mellan era bilar så är min åsikt att ditt laddsystem inte är tillräckligt bra, sedan är frågan om själva generatorn/regulatorn är boven eller om det finns mer avancerad utrustning som inte styr laddningen korrekt. smile

VipMartie
31 juli 2014 · 537 Inlägg

Drönirettab skrev:
När laddspänningen sjunker så där mycket och att det bevisligen är tydlig skillnad mellan era bilar så är min åsikt att ditt laddsystem inte är tillräckligt bra, sedan är frågan om själva generatorn/regulatorn är boven eller om det finns mer avancerad utrustning som inte styr laddningen korrekt. smile

Hmm, jag kanske ska skicka in generatorn på kontroll ändå... Får ta mig en hel dag att riva loss skitet. Inte lätt med dessa trånga utrymmen tongue

Brukar det vara annat än regulatorn som styr laddningen?

En annan fundering... mitt första batteri har original jordning från fabrik (typ 8mm² kabel) medan mitt andra batteri har 50mm² kabel både plus och minus, kan den klenare jordkabeln göra onytta?

MVH / Martie

Senast redigerat av VipMartie (31 juli 2014)

:: MartieCars.com ::..:..::.
Honda Civic 1.8 Sport FK2 "Diamantbilen" (2006)
Mitsubishi Outlander Turbo "Evolander" (2006)
Mitsubishi Grandis "EvoBussen" (2005)
kjell-gbg
31 juli 2014 · 85 Inlägg

du kan inte jämföra "så där rakt av" eftersom ni har olika batteriuppsättningar ....

du borde kopplat bort dina extrabatterier och mätt över bara "orginalbatteriet"
sen skulle ni bytt batterier mellan bilarna och mätt igen ....

det kan vara så att du har ett dåligt batteri som orkar hålla nere spänningen på tomgång
och där ett högre varvtal behövs för att ge så mycket ström till batteriet att spänningen ökar ...

jag hävdar att du inte skall riva generatorn ... än ... utan mäta mera

jag har vart med om ett dåligt batteri som orkat hålla emot en 50A generator och mätt spänningen till 9,0 volt ...
nytt batteri så vart spänningen 14,2 volt ...

jag har beskrivit hur du kan mäta spänningen och räkna Watt och sedan räkna ut hur många Ampere generatorn orkar ladda ...

ett automatiskt skiljerelä kan göra att du kopplar in för mycket batterier på en gång ...
varvid strömmen blir så hög att generatorn brinner upp ...
därför är det bättre att manuellt koppla in batterierna och mäta späningen samtidigt

Senast redigerat av kjell-gbg (31 juli 2014)

VipMartie
31 juli 2014 · 537 Inlägg

kjell-gbg skrev:
du kan inte jämföra "så där rakt av" eftersom ni har olika batteriuppsättningar ....

du borde kopplat bort dina extrabatterier och mätt över bara "orginalbatteriet"
sen skulle ni bytt batterier mellan bilarna och mätt igen ....

det kan vara så att du har ett dåligt batteri som orkar hålla nere spänningen på tomgång
och där ett högre varvtal behövs för att ge så mycket ström till batteriet att spänningen ökar ...

jag hävdar att du inte skall riva generatorn ... än ... utan mäta mera

jag har vart med om ett dåligt batteri som orkat hålla emot en 50A generator och mätt spänningen till 9,0 volt ...
nytt batteri så vart spänningen 14,2 volt ...

jag har beskrivit hur du kan mäta spänningen och räkna Watt och sedan räkna ut hur många Ampere generatorn orkar ladda ...

ett automatiskt skiljerelä kan göra att du kopplar in för mycket batterier på en gång ...
varvid strömmen blir så hög att generatorn brinner upp ...
därför är det bättre att manuellt koppla in batterierna och mäta späningen samtidigt

Hej Kjelle!

Batterierna är helt nya sedan någon vecka tillbaka, fick bättre värden i några dagar... tror inte batterierna är dåliga, de är uppmätta till 12,8V när de är helt urkopplade från bilen (båda två).

Helst så vill jag ha alla batterier inkopplade som en enda stor familj, vad finns det för föredelar med att kunna sära på batterierna bortsätt från att jag alltid kan starta bilen med ett batteri? Jag spelar mer musik när jag kör än när jag står still egentligen. För mig är det kul att dunka en eller två låtar per träff bara... annars förstör jag hörseln med hjulen rullandes tongue wink

kjell-gbg skrev:
det är inte säkert att det är fel med 12,5 volt vid 31 grader ...
batteriets kapacitet ökar med spänningen och med temperaturen

jag tror inte det är fel på generator eller laddstyrning på din bil...

kolla kapaciteten på generatorn vid 20 grader lufttemperatur så här...

låt motorn gå på tomgång och mät spänningen på generatorn ...
koppla in lampor bakrutevärme stolsvärme bromsljus ...

om nu generatorn ska ge 100 A skall du kunna koppla in 1200 watt ...
eller 1420 watt vid 14,2 volt ...
nu kan du mäta hur många ampere generatorn klarar att ladda vid tomgång....
genom att räkna watt och sedan räkna ut strömmen ...

Volt x Ampere = Watt .... Ohms lag

sen kan du prova med lite högre varvtal och se om generatorn klarar mer belastning...

spänningen kommer att sjunka så fort generatorn når sin max ström .... då kan du bedömma skicket
en viss tröghet viss ... batteriet "håller emot"

det värsta ett batteri kan råka ut för är värme ...

Jag är, som sagt, rätt gröngöling på el, hur gör jag för att koppla in 1200W respektive 1420W vid 14,2V? Är det något speciellt instrument jag behöver?

Om vi antar din formel "Volt x Ampere = Watt" så blir det i praktiken att jag mäter upp spänningen (volt) och får därmed ut watt på samma gång, då exempel 12V motsvarar 1200W? I mitt fall exempel 1280W/12,8V=100A, om mitt ampere-värde avviker från formeln så har jag alltså fel på generatorn (förutsatt att jag mäter spänning på generatorn och inte batteri)? Kan jag tänka så?

Dessvärre sitter generatorn på dåligt ställe... Tvärställd V6 med generatorn närmast torpedväggen och ena grenröret alldeles intill. Motorn är i vägen för fartvinden som kan kyla generatorn också, bör jag dra fram ett kylrör tro?

MVH / Martie

Senast redigerat av VipMartie (31 juli 2014)

:: MartieCars.com ::..:..::.
Mitsubishi Outlander Turbo "Evolander" (2006)
Honda Civic 1.8 Sport FK2 "Diamantbilen" (2006)
Mitsubishi Grandis "EvoBussen" (2005)
kjell-gbg
2 augusti 2014 · 85 Inlägg

när du kör bilen är det generatorn som levererar spänning och ström till musiken och bilen ...
antalet batterier spelar egentligen ingen roll då ... men det måste vara ett batteri inkopplat

när du spelar musik när motorn står still levererar batterierna spänning och ström ..
det är då viktigt att du kan starta motorn igen ..
det löser du genom att ha ett "startbatteri" som är frånkopplat när du står still och spelar musik...

när du skall starta så kopplar du bort "musikbatterierna" och sedan kopplar du till "startbatteriet"
om alla batterier kopplas in innan du startar motorn så laddar "startbatterieret" "musikbatterierna" med hög ström och det blir mycket värme av det ... så kanske du inte kommer igång i alla fall

genom att koppla in ett "musikbatteri" i taget när du fått igång motorn så begränsar du maxströmmen för generatorn ... varvid den håller ... när du kan koppla in ett musikbatteri kan du mäta dig till med voltmetern ...
är spänningen cirka 13,5 - 14,2 volt kan du koppla in ett musikbatteri till ...

helljus 2x60 watt parkering 6x5 watt extraljus 60-100 watt styck
elbakruta kanske 100 watt ... värme i stolarna kanske 200 Watt styck ...motorn elsystem 50-100 watt ...
de e långt kvar till 1200 watt som du märker

kan du koppla på alltihop och ändå ha samma spänning som generatorn lämnar utan all denna belastning
så är det inte fel på den ....

VipMartie
2 augusti 2014 · 537 Inlägg

kjell-gbg skrev:
när du kör bilen är det generatorn som levererar spänning och ström till musiken och bilen ...
antalet batterier spelar egentligen ingen roll då ... men det måste vara ett batteri inkopplat

när du spelar musik när motorn står still levererar batterierna spänning och ström ..
det är då viktigt att du kan starta motorn igen ..
det löser du genom att ha ett "startbatteri" som är frånkopplat när du står still och spelar musik...

när du skall starta så kopplar du bort "musikbatterierna" och sedan kopplar du till "startbatteriet"
om alla batterier kopplas in innan du startar motorn så laddar "startbatterieret" "musikbatterierna" med hög ström och det blir mycket värme av det ... så kanske du inte kommer igång i alla fall

genom att koppla in ett "musikbatteri" i taget när du fått igång motorn så begränsar du maxströmmen för generatorn ... varvid den håller ... när du kan koppla in ett musikbatteri kan du mäta dig till med voltmetern ...
är spänningen cirka 13,5 - 14,2 volt kan du koppla in ett musikbatteri till ...

helljus 2x60 watt parkering 6x5 watt extraljus 60-100 watt styck
elbakruta kanske 100 watt ... värme i stolarna kanske 200 Watt styck ...motorn elsystem 50-100 watt ...
de e långt kvar till 1200 watt som du märker

kan du koppla på alltihop och ändå ha samma spänning som generatorn lämnar utan all denna belastning
så är det inte fel på den ....

Ahaaa! Då är jag med!

Dessvärre får jag nog bygga ihop något som jag kan belasta bilen med i så fall...

Den switchen som du rekommenderade mig ifrån biltema, hur ser en sådan ut och hur fungerar den? Kan jag ha switchar i bilen som jag slår på varje batteri med?

MVH / Martie

:: MartieCars.com ::..:..::.
Mitsubishi Grandis "EvoBussen" (2005)
Mitsubishi Outlander Turbo "Evolander" (2006)
Honda Civic 1.8 Sport FK2 "Diamantbilen" (2006)
kjell-gbg
4 augusti 2014 · 85 Inlägg

jag fick inte upp nån bild på biltemas hemsida ...
jag sökte på 80-516 ...

du skruvar loss anslutningen på minuspolen ...
och skruvar dit batterifrånskiljaren ...
sen skruvar du dit minussladden i batterifrånskiljaren ...

så har du en grön "ratt" att vrida på ...
åt ena hållet .. batteriet inkopplat
åt andra hållet .. batteriet frånkopplat
ungefär som att vrida på en vattenkran
inga lösa sladdar eller möjligheter till kortslutning

användes "normalt" normalt för att brandsäkra veteranbilar på utställningar och vid förvaring

för att "konceptet" skall fungera behöver du ha en batterifrånskiljare per batteri ... 35 kr styck ...

du behöver nog inte bygga nån belastning ....
klarar generatorn att leverera lika hög spänning när alla dina elförbrukare i bilen är påslagna
som utan ... så kan du nöja dig med det ...
då orkar ju generatorn ladda batteriet trots belastningen ...

VipMartie
5 augusti 2014 · 537 Inlägg

OK, fick inte heller upp någon bild när jag sökte hos biltema. Aha, den kräver alltså manuell påkoppling?

Intressant grej i helgen som jag upptäckte... på tomgång, när jag slår av halvljuset (xenonkonverterat, 35W) så ökar batterivolten med ca 0,8V.

När jag stod på parkeringen och väntade på tjejen, så visade voltmätaren 12,8V (tomgång, varm motor) då fick jag för mig att börja slå av saker för att se skillnad! Jag är dessvärre en sådan som kör med hel och halvljus samtidigt, när jag slog av båda så ökade voltmätaren till 13,6! (AC fortfarande på). Jag slog på bara dimljusen och då sjunker spänningen till 12,8. Samma sak om jag stänger av dimljusen och bara slår på halvljus, då visade voltmätaren 12,8V. Jag testade detta flera gånger för att se om det inte var tillfällighet. Men den varierar alltså så pass mycket, direkt när jag trycker på knappen för dimljus eller slår på halvljusen. Den sjunker dock inte mer för att jag har både dimljus och halvljus på. Musiken är på nästan lägsta volym och AC var påslagen (auto-läge, klimatanläggning).

Kan detta fortfarande vara generatorfel?

MVH / Martie

:: MartieCars.com ::..:..::.
Mitsubishi Grandis "EvoBussen" (2005)
Mitsubishi Outlander Turbo "Evolander" (2006)
Honda Civic 1.8 Sport FK2 "Diamantbilen" (2006)
Drönirettab
6 augusti 2014 · 21 761 Inlägg

Jag har både misstänkt och inte misstänkt generatorn, men med tanke på mätvärdena för din kusins Galant så tycker jag ändå att generatorns laddspänning ska vara högre.

En strömmätning med tångamperemätare på generatorns laddkabel skulle nog vara bra, då ser man hur hög ström generatorn ger ut med olika förbrukare igång och med hjälp av varvtal+laddspänning låta en generatorkunnig avgöra hur skicket på generatorn är.

När klimatanläggningen står i auto så lär ju fläkten gå för fullt i sån här sommarvärme och då drar det en del ström, du kan testa att ställa i manuellt läge och vrida ner fläkthastigheten till ganska låg fart och se hur spänningen blir på tomgång med halvljuset igång.

VipMartie
6 augusti 2014 · 537 Inlägg

Drönirettab skrev:
Jag har både misstänkt och inte misstänkt generatorn, men med tanke på mätvärdena för din kusins Galant så tycker jag ändå att generatorns laddspänning ska vara högre.

En strömmätning med tångamperemätare på generatorns laddkabel skulle nog vara bra, då ser man hur hög ström generatorn ger ut med olika förbrukare igång och med hjälp av varvtal+laddspänning låta en generatorkunnig avgöra hur skicket på generatorn är.

När klimatanläggningen står i auto så lär ju fläkten gå för fullt i sån här sommarvärme och då drar det en del ström, du kan testa att ställa i manuellt läge och vrida ner fläkthastigheten till ganska låg fart och se hur spänningen blir på tomgång med halvljuset igång.

Yes, AC drar ner ungefär 0,3V, inte lika mycket som halvljus (Xenonkonverterad, 35W) eller dimljusen (original halogen).

Problemet är just att det är så bökigt att få ut generatorn efter att man har lossat på den... har pratat med flera "generatorexperter" som gärna vill prova den på bänk först. Jag kanske får ta mig i kragen och göra detta för att verkligen utesluta generatorn? En nyrenoverad generator skadar ju aldrig wink. Svider bara för plånboken smile

MVH / Martie

:: MartieCars.com ::..:..::.
Honda Civic 1.8 Sport FK2 "Diamantbilen" (2006)
Mitsubishi Grandis "EvoBussen" (2005)
Mitsubishi Outlander Turbo "Evolander" (2006)
Drönirettab
6 augusti 2014 · 21 761 Inlägg

Det är förstås inte kul när generatorn sitter så pass trångt till, men eftersom att batterierna riskerar "för tidig död" pga av för låg laddspänning så bör det vara värt besväret tycker jag. smile

VipMartie
6 augusti 2014 · 537 Inlägg

Drönirettab skrev:
Det är förstås inte kul när generatorn sitter så pass trångt till, men eftersom att batterierna riskerar "för tidig död" pga av för låg laddspänning så bör det vara värt besväret tycker jag. smile

Jupp, jag antar det också. Då har vi uteslutet en sak i alla fall...

Jag river generatorn och försöker få loss den på något sätt. Det skadar aldrig att få en renoverad generator ändå.

Tusen tack för all hjälp!

MVH / Martie

:: MartieCars.com ::..:..::.
Honda Civic 1.8 Sport FK2 "Diamantbilen" (2006)
Mitsubishi Outlander Turbo "Evolander" (2006)
Mitsubishi Grandis "EvoBussen" (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang