Bortkoppling nivåreglering e34 m5 3,6

Saxxa
6 augusti 2014 · 18 Inlägg

Tänkte byta till coilovers på min bmw (originaldämparna bak läcker olja och är allmänt slut) och håller som bäst på med urkoppling av nivåregleringen.

Efter att ha läst en massa forumtrådar fram och tillbaka har jag fått klart för mig att en bygling av tillopp och frånrör till nivåregleringen från servopumpen verkar vara den bästa lösningen. Dock verkar åsikterna gå isär ganska mycket om vart det ska göras eller hur det lämpligen ska gå till.

Jag kollade in under min bil och kom fram till att det går fyra rör som har med hydraulik/bromsar att göra bak under bilen. De två i mitten verkar gå till bromsarna och de två yttre till nivåregleringen. Jag gjorde som så att jag följde ledningarna och kom fram till att det absolut lättaste sättet borde vara att bara köpa ett litet bromsrör och skruva dit mellan två anslutningar strax under vänster framhjul. Det syns ganska tydligt på bilden hur jag dragit röret då det är det enda nya.

Är detta rätt?

https://www1.garaget.org/gallery/images/133/132670/132670-a98bd0faa9c191ae0579134d179d842b.jpg

Om jag har gjort rätt borde det rimligtvis bara vara att skruva loss armen från regulatorn bak och ta loss alla ledningar och tankar m.m. som har med nivåregleringen att göra nu? Kostnaden för urkopplingen på det här sättet blir hela 33 kronor för ett 30 cm långt bromsrör med A-nipplar på BDS. Att jämföra med tusentals kronor för diverse "kit" som säljs här och där......

Det enda ytterligare man behöver för att ha tagit bort nivåregleringen är nya topplagringar bak?

Kommer jag att få några problem med någon givare för nivåregleringen? Tips på hur man löser det?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang