Hallå! Om motorkunniga människor skulle kunna ta sig lite tid vore det jääätteschysst!!

Jag var nyss och kikade på en kompis Volvo 740 GL -88 som jag tänker ha medans jag grejar med min 940 i vinter.
Nästan allt fungerar som det ska på den och ingen allvarlig rost.
MEN DOCK.. så verkar den inte vara skött alls på senare år(han är inte så kunnig enligt honom själv)
Jag tror han hade haft den sedan 2010 efter sin morfar/farfar.
Hittade serviceboken som han aldrig hade haft framme och där fanns stämpel på att oljebyte var gjort vid 19000 mil, idag har den gått 25900. Tveksamt att det är gjort någon mer gång efter det

Kollade dock bara oljan efter att jag hade kört, men såg inte ut att vara så jättegott om olja och den var väldigt mörk.
Jag kikade på kylarvätskan, den va väldigt skitig och han sa att han fick fylla på lite då o då. Tänddelar o sånt är aldrig bytt i hans ägo. Den ryckte lite när den va kall, symptom på något? Rotor/fördelarlock bara?
Min fråga är om motorn kan vara skadad om den gått på lite och gammal olja? Det som oroar mig också är att vattnet läcker in i motorn och att den drar olja, så att den i princip smörjs med vatten och smuts? Kan det bli så?
Eller är det bara att byta olja, filter, fördelarlock, rotor, tändstift, tändkablar så går han som ny sen? ;D
Tack på förhand! MVH