Köpa dåligt skött/servad Volvo 740? Riskabelt? Kass motor?

Axelsson955
13 oktober 2014 · 55 Inlägg

Hallå! Om motorkunniga människor skulle kunna ta sig lite tid vore det jääätteschysst!! smile

Jag var nyss och kikade på en kompis Volvo 740 GL -88 som jag tänker ha medans jag grejar med min 940 i vinter.
Nästan allt fungerar som det ska på den och ingen allvarlig rost.
MEN DOCK.. så verkar den inte vara skött alls på senare år(han är inte så kunnig enligt honom själv)
Jag tror han hade haft den sedan 2010 efter sin morfar/farfar.
Hittade serviceboken som han aldrig hade haft framme och där fanns stämpel på att oljebyte var gjort vid 19000 mil, idag har den gått 25900. Tveksamt att det är gjort någon mer gång efter det hmm Kollade dock bara oljan efter att jag hade kört, men såg inte ut att vara så jättegott om olja och den var väldigt mörk.
Jag kikade på kylarvätskan, den va väldigt skitig och han sa att han fick fylla på lite då o då. Tänddelar o sånt är aldrig bytt i hans ägo. Den ryckte lite när den va kall, symptom på något? Rotor/fördelarlock bara?

Min fråga är om motorn kan vara skadad om den gått på lite och gammal olja? Det som oroar mig också är att vattnet läcker in i motorn och att den drar olja, så att den i princip smörjs med vatten och smuts? Kan det bli så?
Eller är det bara att byta olja, filter, fördelarlock, rotor, tändstift, tändkablar så går han som ny sen? ;D

Tack på förhand! MVH

Senast redigerat av 2Fast4Snuten (13 oktober 2014)

Volvo 940 "air ride" (1991)
simlar
13 oktober 2014 · 5 526 Inlägg

En storservice så löser sig förmodligen de flesta problemen. En rödblockare tål som tur är mycket misshandel utan att rasa för annars skulle så gott som alla 740 stå med rasad motor.

Däremot är kylvätskeläckage inte så trevligt, i värsta fall kan det vara att toppen är skev eller att blockpackningen farit. Men man får leta sig fram, inte ovanligt att det läcker vid gavlarna på kylaren och vid motorvärmaren.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
13 oktober 2014 · 13 746 Inlägg

det är inte något tyskt junk...  antingen ser du till att ha lagom nivå med olja. fyll på glykol ibland och kör

eller så byter du olja+tändelar och hittar läckan för kylarvätskan och fixar det.    det är som sagt en volvo den tål det och skulle motorn rasa kostar en ny motor 500kr och byts på en eftermiddag

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Arly165 Bakhjulsdriven
13 oktober 2014 · 335 Inlägg

Om priset är rätt och du ska ha den som slit och släng skulle en misskött B230F inte avskräcka mej iaf. Serva den med Biltema grejer eller nåt annat billigt så går den nog som den ska. Det dryga kan som sagt vara kylvätskeläckaget. Men ofta är det något enkelt där med, vattenpumpspackning, kylarens anslutningar, värmekran etc. Brukar inte vara så svårt att lokalisera om det är ett yttre läckage. Spola motorn med högtryckstvätt om den är grisig så ser man bättre..

Volvo 704-862 "760 Turbo" (1984)
Chevrolet Impala SS "Grocery Getter" (1996)
Volvo 744-892 GLT 16 VALVE "Magnum opus" (1989)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
13 oktober 2014 · 14 060 Inlägg

2Fast4Snuten skrev:
Hallå! Om motorkunniga människor skulle kunna ta sig lite tid vore det jääätteschysst!! smile

Jag var nyss och kikade på en kompis Volvo 740 GL -88 som jag tänker ha medans jag grejar med min 940 i vinter.
Nästan allt fungerar som det ska på den och ingen allvarlig rost.
MEN DOCK.. så verkar den inte vara skött alls på senare år(han är inte så kunnig enligt honom själv)
Jag tror han hade haft den sedan 2010 efter sin morfar/farfar.
Hittade serviceboken som han aldrig hade haft framme och där fanns stämpel på att oljebyte var gjort vid 19000 mil, idag har den gått 25900. Tveksamt att det är gjort någon mer gång efter det hmm Kollade dock bara oljan efter att jag hade kört, men såg inte ut att vara så jättegott om olja och den var väldigt mörk.
Jag kikade på kylarvätskan, den va väldigt skitig och han sa att han fick fylla på lite då o då. Tänddelar o sånt är aldrig bytt i hans ägo. Den ryckte lite när den va kall, symptom på något? Rotor/fördelarlock bara?

Min fråga är om motorn kan vara skadad om den gått på lite och gammal olja? Det som oroar mig också är att vattnet läcker in i motorn och att den drar olja, så att den i princip smörjs med vatten och smuts? Kan det bli så?
Eller är det bara att byta olja, filter, fördelarlock, rotor, tändstift, tändkablar så går han som ny sen? ;D

Tack på förhand! MVH

Läcker vattnet in i motorn så ser du det på oljestickan. Den är då sörjig och kladdig.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Axelsson955
13 oktober 2014 · 55 Inlägg

Tack så mycket för alla tips! smile

Volvo 940 "air ride" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang