6015
Sök

Vad har försäkringsbolag för skyldighet?

4 283 Inlägg
9 november 2014
Trådstartare
Min mamma krockade på en parkering för några veckor sedan med en v60.
V60n hade väjningsplikt pga högerregeln och körde in i vänster framskärm på mammas 940.

V60n med 800 mil på mätaren blev mer eller mindre skrot, kylaren och ICn sprack, hela fronten ramlade av och airbags löste ut mm. Bilen gick inte köra där ifrån medan mammas bil fick en buckla lika stor som en 5krona och lite glapp i styrleden. Hon körde dock 40 mil hem utan att märka det. Fan va jag älskar gamla pansarvagnsvolvos:)

Hon fick iaf bedömt av någon besiktningsman att skadorna på hennes bil skulle kosta ca 20000 kr att laga. Alltså 10 ggr mer än hon betalade för bilen.

Så jag antar att det inte är troligt att försäkringsbolaget lagar hennes bil. Mamma vill inte heller lösa in bilen för hon trivs med den och den går ganska snålt och en ny bil i 10000 kr klassen är.ju bara nya problem.

Så vad kan man kräva och förvänta sig av försäkringsbolaget?  Är det rimligt att få 10k och behålla bilen och laga den själv, eller kan dom säga att vi löser in den så får du en ny bil i samma skick eller typ 5000 kr som dom värderar bilen till?

Det jag undrar är: vad har mamma rätt till för ersättning och vad är troligt att försäkringsbolaget erbjuder?

5 089 Inlägg
9 november 2014
Ingen här jobbar på din mammas försäkringsbolag så vi vet inte hur dom tänker eller agerar.
Men ja hon kan få en slant (5-10 000) för att "laga felen själv".

\Lindgren

4 248 Inlägg
9 november 2014
Ersättning enligt marknadvärde för bilen

men eftersom motparten är vållande även skadestånd

Om ersättningsbil skaffas ersättning för resor isamband med detta men även hyrbil
kvavarande drivmedel i tank

men även andra skäliga kostnade som uppstår

Det är svårt att göra ett kap när man köper en Renault

7 524 Inlägg
9 november 2014
man kan även kräva att få kontant ersättning,, och behålla bilen,, meo byt styrled, gör en framvagns inst å kör vidare,, å  då med mer pengar på fickan,, å en ful buckla som  man kan leva med

detta har jag gjort ett flertal ggr då jag krockat
Senast redigerat av granadadr (9 november 2014)

Rumpmas
3 860 Inlägg
9 november 2014
Med reservation för att det väl kan bli problem om försäkringsbolagets verkstad bedömer att bilen inte kan framföras i trafik med skadorna väl? Så verkar det ju inte vara i det här fallet.

4 283 Inlägg
9 november 2014
Trådstartare
Okej då vet jag lite mer. Bilen klarade sig så bra att jag inte tror det behövs ens en framvagnsinställning:) bilen är ful och jävlig med rosthål i huven osv så en liten buckla mer eller mindre märks inte ens:)

Får se vad försäkringsbolaget säger nu i veckan då.

7 524 Inlägg
10 november 2014
zemet skrev:
Okej då vet jag lite mer. Bilen klarade sig så bra att jag inte tror det behövs ens en framvagnsinställning:) bilen är ful och jävlig med rosthål i huven osv så en liten buckla mer eller mindre märks inte ens:)

Får se vad försäkringsbolaget säger nu i veckan då.

nja nog kan en framvagnsjustering behövas EFTER styrledsbyte wink

säg åt henne att hon vill få pengar och behålla rostburken wink

4 248 Inlägg
10 november 2014
Före allt annat låt bolaget presenterar förslaget först om den ska repas, lösas in eller ersättas för värdeminskning

Det är svårt att göra ett kap när man köper en Renault

Sök