Val av ljuddämpare

SaaB_MaN
19 juli 2009 · 71 Inlägg

Är på jakt efter ljuddämpare då jag ska svetsa ihop ett 3" avgassystem smile

Frågan är vad jag ska välja för ljuddämpare. Vill ha något som håller bra.

Någon som vet något bra märke ?

Saab 9000 cse "skyblue edition" (1996)
angr1ff SlaktareN
19 juli 2009 · 51 Inlägg

SaaB_MaN skrev:
Är på jakt efter ljuddämpare då jag ska svetsa ihop ett 3" avgassystem smile

Frågan är vad jag ska välja för ljuddämpare. Vill ha något som håller bra.

Någon som vet något bra märke ?

finns t ex 3" ljuddämpare på biltema med sida-sida fullflöde (ljudet avgaserna går inte rätt igenom dämparen) kostar 600kr har jag för mig, den typen av ljuddämpare dämpar bra. Finns säkert många andra tillverkare ...

Senast redigerat av angr1ff (19 juli 2009)

Andreas0
20 juli 2009 · 177 Inlägg

Dom andra 3 tum dämparna från biltema, hur bra flöde är det i dom egentligen?

BMW 320d "M-Sport" (2010)
BMW 325 (1991)
Memme I'am AWESOME..
20 juli 2009 · 2 783 Inlägg

Hade en Biltema dämpare på min saab 9-3. å 3" från kat å bak. Men tycker inte att dämpare gjorde mkt att dämpa faktiskt. Kolla med Simons? smile

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
Manne Jajjemen!
20 juli 2009 · 1 512 Inlägg

har byggt tre stycken 3" avgassystem, å har varje gång stått på biltema å kollat på dämparna. Men har lagt till nån hundring å köpt Simonsdämpare istället.
Duger säkert med biltema, men jag vill ha fullflödes, å inte med kammare som dom har på biltema.

Rekommenderar Simons!

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.
Andreas0
20 juli 2009 · 177 Inlägg

Manne skrev:
har byggt tre stycken 3" avgassystem, å har varje gång stått på biltema å kollat på dämparna. Men har lagt till nån hundring å köpt Simonsdämpare istället.
Duger säkert med biltema, men jag vill ha fullflödes, å inte med kammare som dom har på biltema.

Rekommenderar Simons!

Så dom på biltema är inte fullflödes?
Har en liten oval längst bak på min aero, funderar på om den kanske stryper ner lite så bilen går sämre?

BMW 320d "M-Sport" (2010)
BMW 325 (1991)
SaaB_MaN
20 juli 2009 · 71 Inlägg

okej simons är alltså bra smile

tack för svaren !

Saab 9000 cse "skyblue edition" (1996)
Manne Jajjemen!
21 juli 2009 · 1 512 Inlägg

VonPluring skrev:

Manne skrev:
har byggt tre stycken 3" avgassystem, å har varje gång stått på biltema å kollat på dämparna. Men har lagt till nån hundring å köpt Simonsdämpare istället.
Duger säkert med biltema, men jag vill ha fullflödes, å inte med kammare som dom har på biltema.

Rekommenderar Simons!

Så dom på biltema är inte fullflödes?
Har en liten oval längst bak på min aero, funderar på om den kanske stryper ner lite så bilen går sämre?

Dom har både och.. men i den storleken ja kollade på var det inte fullflödes på biltema. Alltså de gick inte kika rakt igenom den.

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.
lillit
21 juli 2009 · 35 Inlägg

simons!!

Andreas0
21 juli 2009 · 177 Inlägg

Manne skrev:

VonPluring skrev:

Manne skrev:
har byggt tre stycken 3" avgassystem, å har varje gång stått på biltema å kollat på dämparna. Men har lagt till nån hundring å köpt Simonsdämpare istället.
Duger säkert med biltema, men jag vill ha fullflödes, å inte med kammare som dom har på biltema.

Rekommenderar Simons!

Så dom på biltema är inte fullflödes?
Har en liten oval längst bak på min aero, funderar på om den kanske stryper ner lite så bilen går sämre?

Dom har både och.. men i den storleken ja kollade på var det inte fullflödes på biltema. Alltså de gick inte kika rakt igenom den.

Ok för på den jag har så är det hål rätt igenom, man ser hur bra som helst, blev förvånad över att den dämpade nånting överhuvudtaget.

BMW 325 (1991)
BMW 320d "M-Sport" (2010)
D_Carlsson Bonntrimmare
21 juli 2009 · 620 Inlägg

biltemas största 3tum är att rekomendera lär inte strypa effekten före 500hk men dit räcker det ju iofs med 2.5tums rör

Senast redigerat av D_Carlsson (21 juli 2009)

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv
945TurboMS
21 juli 2009 · 261 Inlägg

SaaB_MaN skrev:
okej simons är alltså bra smile

tack för svaren !

Har kört med simons på några bilar nu, och nåt man kan säga om dom är dom rostar nåt förskräckligt rent ut sagt......

Finns ju JT också, ska ha det nästa gång jag bygger avgassystem!

Aerocombi Xenoholic
21 juli 2009 · 2 559 Inlägg

Står du i valet mellan Simons o Biltema så skulle jag ta Biltema. Lite billigare o definitivt inte sämre än Simons som rostar upp efter 1 eller 2 vintrar. Annars skulle jag satsa på rostfritt.

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Saab 9-5 AERO "THE RUBY" (2000)
Subaru Forester 2.5 XT "Mörkrädd" (2006)
Saab 9-3 SE "-Autotech killer-" (1999)
SaaB_MaN
21 juli 2009 · 71 Inlägg

Aerocombi skrev:
Står du i valet mellan Simons o Biltema så skulle jag ta Biltema. Lite billigare o definitivt inte sämre än Simons som rostar upp efter 1 eller 2 vintrar. Annars skulle jag satsa på rostfritt.

Okej, kör ju inte på vintern ändå tongue

Saab 9000 cse "skyblue edition" (1996)
Saabmuppen
20 december 2014 ·

En väldigt gammal tråd men jag frågar ändå jag har en 9000 med 3" sista biten är 2.5" men den låter för mycket idag vad ska jag välja för ljuddämpare som dämpar ljudet bra? vill inte den skall bröta så jag har en 3" sport katt idag och en ljuddämpare längst bak tänkte byta den längst bak till en simons och en liten rund efter katten kan det hjälpa något? Kan köpa Biltema med vill bara få ner ljudnivån men det får inte strypa för jävla mycket heller då bilen är trimmad.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang