Smörj kolvarna...Härligt svar. Not. Men det är delvis rätt, kolvarna verkar inte gå tillbaka så lätt som de borde.
Möjliga orsaker: Kassa bromslang/bromsslangar (de "löses upp" o kan "slamma" igen o agera som"backventil"). Skadade damasker vilket lett till att bromsokets kolv rostat, dvs går trögare pga detta. Gäller det bakbromsarna kan den i oket integrerade handbromsfunktionen ha "gått sönder".
Förslag på lösningar i den ordning de bör göras...
1: Kontrollera om det finns skadade damasker. Om inte så lyft lätt på damasken o kika om kolven är rostangripen. Är damasken skadad och/eller kolve är rostangripen så bör oket bytas ut eller renoveras. Nya ok finns på Biltema för typ 700.
2: Kontrollera "glidbussningarna", oken skall kunna röra på sig lätt. Kontrollera även så att beläggen inte kärvar i oken.
3: Motionera oken när beläggen är borta, de skall kunna tryckas/skruvas tillbaka rätt enkelt. Behöver man ta i o trixa så kärvar de..
4: Om 1-3 är OK, så är mitt förslag att byta samtliga bromsslangar. Givetvis byter man bromsoljan med, man återanvänder ALDRIG den gamla bromsoljan.
Jag hade likadant på min Bruxis, vänster bak kunde ligga på ibland, till o med så skivan glödde. Oftast så släppte oket men det kunde få för sig att ligga an när som helst. I mitt fall berodde det på att kolven i oket kärvade, monterade nytt ok o sedan dess är allt frid o fröjd.
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure