Volvo V40 T4 - Ska fixas och fräschas upp - [The End]

Efter ett mindre lyckat byte så måste nu bilen fixas. Hittades en spricka i blocket så motorn var tvungen att bytas ut. Efter att det är gjort kommer jag att fräscha upp bilen och få lite fason på den!
  • 39 Följare
  • 72 540 Visningar
  • Projektet avslutat 2 maj 2015
Volvo-V40-T4
16 juli 2014 · 208 Inlägg

zagzer skrev:

JimBo__ skrev:
Var inne ett tag på att ta bort mina rails jag med, men det är ett jäkla jobb på V50 tongue är dock glad är mina är svarta, dom smälter in lite bättre än dom silvriga som finns också smile

Du måste ner ner med innertaket eller?

Tanken först va att plocka bort som, plastidippa dom svarta istället för grå och sen sätta tillbaks.
Men efter att första plastkåpan gick sönder så hade jag inte mycket till val än att plocka bort ^^
Det va dock lätt gjort, en skruv i varje ände smile

IRONI VARNING

En skruv i var ände. Nu måste du fått skruvar på loftet mannen.
ALLA andra volvosar med rails har bult som håller fast dom.   :-)

Prata utan att tänka är som att torka sig i röven innan man skiter
Volvo V40 T4 "M.A - Emma" (2003)
Ahonen
16 juli 2014 · 350 Inlägg

Volvo-V40-T4 skrev:

zagzer skrev:

JimBo__ skrev:
Var inne ett tag på att ta bort mina rails jag med, men det är ett jäkla jobb på V50 tongue är dock glad är mina är svarta, dom smälter in lite bättre än dom silvriga som finns också smile

Du måste ner ner med innertaket eller?

Tanken först va att plocka bort som, plastidippa dom svarta istället för grå och sen sätta tillbaks.
Men efter att första plastkåpan gick sönder så hade jag inte mycket till val än att plocka bort ^^
Det va dock lätt gjort, en skruv i varje ände smile

IRONI VARNING

En skruv i var ände. Nu måste du fått skruvar på loftet mannen.
ALLA andra volvosar med rails har bult som håller fast dom.   :-)

Inte för att vara den som är den, men... wink

BULT
- Bult är en ogängad cylindrisk kropp som användas vid sammanfogning, med eller utan skalle.

SKRUV
- Skruven har en eller flera gängor som löper i spiral runt centrum, kärnan, vanligen högerrotation för framåtrörelse.


Men jag vet att i folkmun så är bult och skruv samma sak för de flesta, säger även själv bult till skruv! Men har blivit tillrättavisad sååå många gånger av min plastfarsa att det tydligen satt sig i huvet på mig! Hahah

Senast redigerat av zagzer (16 juli 2014)

JimBo__
16 juli 2014 · 1 804 Inlägg

Volvo-V40-T4 skrev:

zagzer skrev:

JimBo__ skrev:
Var inne ett tag på att ta bort mina rails jag med, men det är ett jäkla jobb på V50 tongue är dock glad är mina är svarta, dom smälter in lite bättre än dom silvriga som finns också smile

Du måste ner ner med innertaket eller?

Tanken först va att plocka bort som, plastidippa dom svarta istället för grå och sen sätta tillbaks.
Men efter att första plastkåpan gick sönder så hade jag inte mycket till val än att plocka bort ^^
Det va dock lätt gjort, en skruv i varje ände smile

IRONI VARNING

En skruv i var ände. Nu måste du fått skruvar på loftet mannen.
ALLA andra volvosar med rails har bult som håller fast dom.   :-)

Oj, vaknat på fel sida eller?

Visst vet jag att det sitter med en SKRUV i varje ände, men att det sedan blir ett hål när man har tagit bort railsen kanske du inte tänkte på? Och till V50 finns det inga täckpluggar utan då måste man få tag på ett par taklister från en bil som inte beställdes med rails från fabrik och sedan lämna in på lack! Så det kostar mer än vad det smakar!

Där fick du din ironi, mannen!

Senast redigerat av JimBo__ (16 juli 2014)

Meguiars_sverige
Volvo V60 Polestar "Nr 708" (2018)
BlueScreeen
16 juli 2014 · 2 030 Inlägg

blev riktigt bra med sidomarkeringarna där! helt rätt smile
och tutorna gjorde ju faktiskt stor skillnad de å wink

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Volvo V40 T4 "R-Design" (2001)
SportPilot Ubåtsingenjör
17 juli 2014 · 7 232 Inlägg

zagzer skrev:

Volvo-V40-T4 skrev:

zagzer skrev:

Du måste ner ner med innertaket eller?

Tanken först va att plocka bort som, plastidippa dom svarta istället för grå och sen sätta tillbaks.
Men efter att första plastkåpan gick sönder så hade jag inte mycket till val än att plocka bort ^^
Det va dock lätt gjort, en skruv i varje ände smile

IRONI VARNING

En skruv i var ände. Nu måste du fått skruvar på loftet mannen.
ALLA andra volvosar med rails har bult som håller fast dom.   :-)

Inte för att vara den som är den, men... wink

BULT
- Bult är en ogängad cylindrisk kropp som användas vid sammanfogning, med eller utan skalle.

SKRUV
- Skruven har en eller flera gängor som löper i spiral runt centrum, kärnan, vanligen högerrotation för framåtrörelse.


Men jag vet att i folkmun så är bult och skruv samma sak för de flesta, säger även själv bult till skruv! Men har blivit tillrättavisad sååå många gånger av min plastfarsa att det tydligen satt sig i huvet på mig! Hahah

Det där irriterar mig något fruktansvärt också tongue men man är väl smått skadad !

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
BlueScreeen
18 september 2014 · 2 030 Inlägg

Hur går det här egentligen? smile va ett tag sen du gjorde en update wink

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Volvo V40 T4 "R-Design" (2001)
Tubbex
8 november 2014 · 1 517 Inlägg

Hur går det? big_smile

▂ ▃ ▅ ▆ ▇ ▉ 100%
Ahonen
8 november 2014 · 350 Inlägg

Haha ja nu har det varit tyst här väldigt länge. Men har inte haft mycket att säga faktiskt.
Har mest bara använt bilen, problemfritt, hela sommaren och hösten big_smile

Bilen har väl rullat cirkus 1100-1200mil sen motorn byttes och tuffar på än.

Eftersom vintern nu är här så är dom äckliga plåtfälgarna på plats. Bilen kommer köras över vintern så då kommer det nog inte hända så mycket med den då den alltid kommer vara smutsig och äcklig smile


Blev även påkörd för ett par veckor sedan.
Vems fel det var går att diskutera. Skulden hamna på mig iallafall.
https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpf1/v/t34.0-12/10733610_10152860978745854_1946747695_n.jpg?oh=63a6030fec548f30a08b01016a3d1708&oe=5460A70D&__gda__=1415612124_18bdaf9b08a483261f1aaf5b95337eee

https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpf1/v/t34.0-12/10751532_10152860978665854_1990094245_n.jpg?oh=7647dcff8c088d811e9b8f5b27f1b79a&oe=546053B8&__gda__=1415589865_df5802712ecde52b09985813cd363b9c

Chockerande nog så valde försäkringsbolaget att laga bilen, till både min och skadebesiktarens förvåning smile
Så på måndag ska bilen in till bilsjukhuset för operation!

BlueScreeen
8 november 2014 · 2 030 Inlägg

Den där dörren var inte lite intryckt! Riktigt tråkigt! Men roligt att dom väljer att laga den!!! smile Var bara dörren skrot eller var det mer dom blev skrot, för på bilden ser det bara ut att vara ju framdörren som rök smile

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Volvo V40 T4 "R-Design" (2001)
Ahonen
8 november 2014 · 350 Inlägg

BlueScreeen skrev:
Den där dörren var inte lite intryckt! Riktigt tråkigt! Men roligt att dom väljer att laga den!!! smile Var bara dörren skrot eller var det mer dom blev skrot, för på bilden ser det bara ut att vara ju framdörren som rök smile

Det är mer än bilden visar. Framdörren har skavt på bakdörren så den måste lackas. Även tröskel är knölig och B-stolpen är intryckt lite. Och eftersom bilarna idag är byggda så att kraften ska sprida ut sig genom hela karossen så är även B-stolpen på förarsidan påverkad (sa skadebesiktaren iallafall, han såg det, jag såg inget på den sidan med ögat iallafall).
Men ja, tycker det är helt ofattbart att dom tänker laga den, finns ju liksom inget värde i en x40, tyvärr smile

JimBo__
8 november 2014 · 1 804 Inlägg

Du får väl bjuda lite bilder från sommaren wink

Meguiars_sverige
Volvo V60 Polestar "Nr 708" (2018)
BlueScreeen
8 november 2014 · 2 030 Inlägg

Syntes faktiskt mer när man kollade noga!
Ja om stolparna också är sneda räknar man ju med skroten, för som du säger så finns det inte så högt värde i dessa bilar! Men riktigt riktigt kul, spec för dig, att dom väljer att reparera den!! smile

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Volvo V40 T4 "R-Design" (2001)
cars4ever
9 november 2014 · 834 Inlägg

Tråkigt med skadan men med tanket på jobbet du lagt ner på bilen så är det skönt att de inte löste in den.

Saab 9-3 "Turbo" (2000)
BMW 730iA "E32" (1988)
Volvo V70N "GLT" (2001)
Ahonen
17 januari 2015 · 350 Inlägg

Nu är det sista kapitlet skrivet för bilen i min ägo..

Lämnade den som inbyte samtidigt som jag hämta ut denna skönhet:
Kia Pro_Cee'd GT+
https://www1.garaget.org/archive/122/121711/372061/372061-3519236.jpg

Vill tacka alla som följt projekten! Det har varit väldigt lärorikt och alla positiva kommentarer har hjälpt på vägen när det strulat smile

Nu startar en ny berättelse och ett nytt kapitel, men för en helt annan bil!
Gå jättegärna in och ta en titt på bilen smile

Senast redigerat av Ahonen (17 januari 2015)

BlueScreeen
17 januari 2015 · 2 030 Inlägg

Tråkigt att du lämnar Volvon, men alltid kul att prova ngt nytt också! hoppas du blir nöjd med den nya bilen! smile

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Volvo V40 T4 "R-Design" (2001)
cars4ever
18 januari 2015 · 834 Inlägg

Nytt är alltid nytt wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang