Köpte en Alfa Romeo 166 3.0 24v häromdagen. Det sitter ett "fullflödes avgassytem rostfritt" På den. Kostade 7500:- enligt kvittot. Det ser ut som nytt, jag har givetvis varit under bilen. Det mullrar rejäljt ur slutdämparen men det har jag förstått att det blir mer ljud med detta...
Frågan är om de 226 hk som den lär leverera då motorn är renoverad hindras av detta eller om det ger lite mer effekt?
Bilen går bättre än den 166 v6 jag hade för 2 år sedan. Tror jag??? Bara kört den 6-7 mil från säljaren och sedan i garage för rekond... Den ska ut cirka på tisdag. Då är den klar.
varför skulle ett rostfrittsystem ge sämre effekt? är väl knappast nått från" Harrys mek o avgas" iom,att det kostar 7.500.-
Nej. Det är ett väldigt specat kvitto och systemet i sig ser perfekt ut på bilen. Inget hemmamek... Men om det ger mindre motstånd än original så KAN det ju faktiskt ge mindre effekt? Det är inget sportluftfilter på bilen. Detta vet jag att det sabbar effekten.
Enda anmärkningen är väl att slutröret ser ut som ett stuprör. Men den mullrar rätt lite på tomgång. Så vet inte...
Du får väl plugga igen till hälften.... o se om det blir bättre.
Nja.... jag tror att det som inverkar är hur grenröret är uppbyggt. Är grenröret original, lär det knappast bli sämre om systemet är vidöppet. Sök på extraktorgrenrör. De är uppbyggda så att de suger ut avgaserna från en cylinder, med hjälp av de andra. Är avstämd till ett visst varvtalstregistret.
Köpte en Alfa Romeo 166 3.0 24v häromdagen. Det sitter ett "fullflödes avgassytem rostfritt" På den. Kostade 7500:- enligt kvittot. Det ser ut som nytt, jag har givetvis varit under bilen. Det mullrar rejäljt ur slutdämparen men det har jag förstått att det blir mer ljud med detta...
Frågan är om de 226 hk som den lär leverera då motorn är renoverad hindras av detta eller om det ger lite mer effekt?
Bilen går bättre än den 166 v6 jag hade för 2 år sedan. Tror jag??? Bara kört den 6-7 mil från säljaren och sedan i garage för rekond... Den ska ut cirka på tisdag. Då är den klar.
No-name hemma snickeri system via en firma? Om bilen känns tröttare än den andra kan det bero på kamremmen har byts på felaktigt sätt.
För att du ska tappa så mycket i toppfart har du ju tappat en bra massa effekt. Måste vart fabrikationsfel, typ helt igensatta dämpare eller nåt. Inte ens Simons kan väl va så kass, eller?
För att du ska tappa så mycket i toppfart har du ju tappat en bra massa effekt. Måste vart fabrikationsfel, typ helt igensatta dämpare eller nåt. Inte ens Simons kan väl va så kass, eller?
Jag har inte mätt exakt men som den är nu så är 215 på mätaren typ stopp. Inget märkbart acc efter det. Innan så drog den fortfarande förbi 220-225. Ej kört fortare. Drar betydligt sämre efter 200 med sportsystem. Dock går den minst lika bra och förmodligen bättre upp till 200. Den går gött och låter trevligt i vanligt bruk så jag bryr mig föga. Detta är ju inget vetenskapligt test utan grundar sig i mina upplevelser på en lämplig sträcka i Skaraborg nattetid.
Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Många teorier men jag vet inte. Har bara kört den de 6-7 milen hem. Dessutom har jag bara vågat dra på rejält en gång efter 5 mil. Detta pga att kamremmen skulle bytas snarast... Nu visar det sig att den är bytt en gång till så behövs inte... Ringde bilhandlaren och sa detta (Vi prutade 10 lök på bilen pga kamrem) han tog detta med ro och gratulerade mig till ett bra köp.
Den känns inte slöare än den jag hade innan med org.system Den bullrar mer Bara varvat den över 2500 rpm en kort sekvens så... Inte kört fortare än cirka 105 km/h.
Imorgon är den klar med rengöring och rekond. Men det är rejält med snö här så den lär stanna i garaget i ett par dagar till. Återkommer.