Köpråd: Billig landsvägskryssare, >20k

efta
9 februari 2015 · 2 Inlägg

Hej!

Nu är det så att jag letar efter en bil att köpa då jag ska flytta ut till landsbygden. Problemet är bara att jag är ganska dålig på bilar generellt sett, och detta blir då mitt första bilköp.

Vad jag vill ha:
*Billig i inköp (låt oss sätta en gräns på 20k, gärna under)
*Billig i drift, både vad gäller drivmedel, försäkring och reparationer (detta är ju relativt)
*Gärna kombi, dock inget krav.
*Ska klara att köra längre sträckor regelbundet, och ska alltså brukas. Funktion över form, alltså. Inget som vägrar startar kalla morgnar, då blir jag sur.
*Bekväm att köra, självfallet får det gärna vara lite drag i den, men i första rummet ska det vara en bruksbil.

Prioriterar lädersäten ganska högt. Just nu drar jag mig mot en volvo s80/v70 (alt. SAAB) från millennieskiftet, känns som man kan få ganska mycket för pengarna om man prickar in rätt exemplar. Antar dock att dessa springer iväg i pris när man räknar ihop skatt, försäkring, soppa och reparationer (hur är S80 generellt om man undviker automatlåderna och elektroniken funkar? Viktiga miltal?).

Det viktigaste är alltså: pålitlig, bekväm och billig. Vad finns för alternativ?

trippelturbo Trucker
9 februari 2015 · 2 710 Inlägg

Om jag vore i din sits, skulle jag för dom pengarna tänka på en Saab 9000 (antingen en 170hk eller 200hk), och inte på Volvo eller Saab from millennieskiftet. I början av 2000-talet har både Saab och Volvo mkt barnsjukdomar. Jag har haft 5 Saabar varav 2 st 9000 (en 200hk och en trimmad 170hk), välj manuell och räds inte mil tal! Gå istället på magkänsla! den på 200hk sålde jag när den hade gått 29,000 mil och den på 170hk har nu gått 27000 mil!

Beroende på vart i landet du bor så kan du finna en fin 9000 för ca 15k!

Fart missbrukare
efta
9 februari 2015 · 2 Inlägg

trippelturbo skrev:
Om jag vore i din sits, skulle jag för dom pengarna tänka på en Saab 9000 (antingen en 170hk eller 200hk), och inte på Volvo eller Saab from millennieskiftet. I början av 2000-talet har både Saab och Volvo mkt barnsjukdomar. Jag har haft 5 Saabar varav 2 st 9000 (en 200hk och en trimmad 170hk), välj manuell och räds inte mil tal! Gå istället på magkänsla! den på 200hk sålde jag när den hade gått 29,000 mil och den på 170hk har nu gått 27000 mil!

Beroende på vart i landet du bor så kan du finna en fin 9000 för ca 15k!

Jo, har kollat på 9000 också. Vilka årgångar är bäst på dem? Vad ska man kolla efter? Vet att turbon brukar lägga av och krångla, samt tändkassetten.

trippelturbo Trucker
9 februari 2015 · 2 710 Inlägg

Du behöver sällan oroa dig för varken turbo eller tänd kassett! Dessa bilar är skottsäkra. Kolla from -95! Gjordes tom -98! Och hittar du en Aero med rätt utr så är det bara bra! Men mellan 15-20 ska du kunna hitta en fin sådan som inte sviker om det är -30 eller +45!  Där har du svenskt stål och inte "svek" som Saab och Volvo är efter millennieskiftet!

Fart missbrukare
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
9 februari 2015 · 3 730 Inlägg

Klart du ska ha en S80. Helt outstanding. 170hk manuell är mitt stalltips. Vissa ex har spökande elektronik (det har alla bilmodeller). I övrigt är det en väldigt bra bil. Hade jag inte haft vovve hade jag fortsatt åka s80. Haft 2 och varit skitnöjd.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Jokabsson
10 februari 2015 · 1 179 Inlägg

Håller med om både Volvo S80 och Saab 9000! Lite finare kvalité på inredning i Volvon. 140 hk i S80 är ganska slött så satsa på 170hk som DiwraZ sa. Saab 9000 kan möjligtvis ha lite skönare säten. Båda bilarna är dock gjorda för motorväg så prova och se vilken som passar dig bäst!

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Joakim-S Hobby Fotograf
10 februari 2015 · 650 Inlägg

Håller med också om S80, ångrar grovt att jag sålde min! Bästa bilen jag haft. Grym komfort, billig att äga (tycker jag) håller bra och bara går och går. Den jag köpte hade gått 39 000 mil och allt funkade och fortsatte och fungera dessutom! Nej, om jag vore du skulle jag köpt mig en S80 alla gånger.

MG e-HS (2021)
steifan DR!FTT3KN!K3R
10 februari 2015 · 10 427 Inlägg

För 20 000 borde man ju kunna få en skaplig Volvo S70 eller senare Volvo 850 också, kanske tom i bättre skick än motsvarande S80.

Kan Volvo 960/S90/V90 vara något möjligen? Old school kaross med lite mindre old school motor & chassi (tänker att det kanske inte är så stor skillnad i ägandekostnader mot S70 eller S80). Kanske sämre på reservdelsfronten.

Lite halvskum: http://www.blocket.se/skaraborg/Volvo_9 … =6&w=3

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
10 februari 2015 · 14 060 Inlägg

efta skrev:
Hej!

Nu är det så att jag letar efter en bil att köpa då jag ska flytta ut till landsbygden. Problemet är bara att jag är ganska dålig på bilar generellt sett, och detta blir då mitt första bilköp.

Vad jag vill ha:
*Billig i inköp (låt oss sätta en gräns på 20k, gärna under)
*Billig i drift, både vad gäller drivmedel, försäkring och reparationer (detta är ju relativt)
*Gärna kombi, dock inget krav.
*Ska klara att köra längre sträckor regelbundet, och ska alltså brukas. Funktion över form, alltså. Inget som vägrar startar kalla morgnar, då blir jag sur.
*Bekväm att köra, självfallet får det gärna vara lite drag i den, men i första rummet ska det vara en bruksbil.

Prioriterar lädersäten ganska högt. Just nu drar jag mig mot en volvo s80/v70 (alt. SAAB) från millennieskiftet, känns som man kan få ganska mycket för pengarna om man prickar in rätt exemplar. Antar dock att dessa springer iväg i pris när man räknar ihop skatt, försäkring, soppa och reparationer (hur är S80 generellt om man undviker automatlåderna och elektroniken funkar? Viktiga miltal?).

Det viktigaste är alltså: pålitlig, bekväm och billig. Vad finns för alternativ?

Vadå gärna under 20000 kr? I rubriken står det ju "Mer än 20 tusen"!!!!
Tecknet ">" betyder "mer än"!!
Tecknet "<" betyder "mindre än"!!

/Benny

Senast redigerat av Vettemannen (10 februari 2015)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Mew
10 februari 2015 · 2 162 Inlägg

Håller med angående S80, relativt billiga bilar med tanke på storleken och komforten. Annars är BMWs e39-modeller (5-serien från samma tidpunkt) också väldigt mycket bil för pengarna. Satsa på en av de mindre 6-cylindriga motorerna, de är relativt billiga i både inköp och underhåll, dock är de lite dyrare än S80 i genomsnitt.

Om du väljer att kolla på e39:or så se upp för bilar med elfel, att airbag-lampan lyser är inte helt ovanligt, detta beror oftast på att mattan under passagerarstolen som känner av om någon sitter där går sönder. Om detta är fallet går det att köpa ett bypass-relä på eBay som gör så att systemet tror att det alltid sitter någon där för ~100kr. Det är busenkelt att montera även för en amatör och går på 5 minuter, men felkoden måste raderas manuellt efter att det installerats, antingen via en egen felkodsläsare (som kopplas till en laptop, finns okså på eBay) eller en verkstad.

Senast redigerat av Mew (10 februari 2015)

SportPilot Ubåtsingenjör
10 februari 2015 · 7 232 Inlägg

Hade helt klart kollat efter en BMW 5 serie med sexa... Dessa har gått ner något enormt i pris så man får jäkligt mycket bil för pengarna

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
steifan DR!FTT3KN!K3R
10 februari 2015 · 10 427 Inlägg

CHEEVA skrev:
Hade helt klart kollat efter en BMW 5 serie med sexa... Dessa har gått ner något enormt i pris så man får jäkligt mycket bil för pengarna

Ja sen underlättar det med helt öppna reservdelskataloger, massvis med GDS/DIY-tips på internet osv om man vill fippla med alla oundvikliga problem som uppstår (he he).

Skönt exempel: torkarna till vindrutan slutade funka på min E46:a och säkringarna var hela. Jahapp.. google, hitta: http://forum.e46fanatics.com/showthread.php?t=819089 0kr investerat & problemet löst cool

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang