Köpråd: SAAB bra?

glad95
29 april 2015 · 107 Inlägg

Är SAAB en bra bil som första bil? Min mor har haft en SAAB en gång i tiden men den var mer på verkstaden än på vägen så jag har lite dåliga erfarenheter...

IceEyes Varningar: För många..
29 april 2015 · 2 552 Inlägg

Beror lite på vilken modell/årgång du syftar på?

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
glad95
29 april 2015 · 107 Inlägg

IceEyes skrev:
Beror lite på vilken modell/årgång du syftar på?

Den här te.x
http://www.blocket.se/malmo/Saab_9_3_Sp … =7&w=3

elektronikfreak tummen mitt i handen
29 april 2015 · 162 Inlägg

Både 9-3 och 9-5 är mycket bra köp idag eftersom man får mycket bil för pengarna. Nu är det en 9-3 som du är spekulant på och en av årsmodell 2004 är väl inte så mycket att kommentera om. Knappa 22K mil är ju inte mycket på en drygt 10 år gammal 9-3 som du säkert kan pruta ner till 25K kronor eller lite drygt 20K kronor om du har tur.

För övrigt - vill du verkligen ha en automat? En kombi står oftast i högre värde.

Annars vad beträffar 9-5. En av årsmodell 2004 är ett "säkert" köp. Årsmodellerna 1998 - 2002 eller om det var 2003 hade problem med vevhusventilation som kunde förorsaka sk oilsludge som kunde förorsaka totalt motorras. I kombination med att kamaxelkedjan blev utsliten i förtid. Dålig tändkassett, turbo som ofta lade av innan 20K mil, lysdioderna på datorn krånglade ofta vintertid var andra problem på dessa främst 2,0t modeller fram tom 2003.

Har själv en 1999 som jag haft i fyra år som jag bara bytt styrleder på så jag har väl haft tur trots att det är en 2,0t. 2,3t modellen är klart att föredra då 150 hk i en bil som väger 1,7 ton är lite väl lite. 2,3t drar faktiskt mindre soppa än en 2,0t.

Elektronikfreak
Stoned Records - bootlegs med bl a Black Sabbath, Queen, Patti Smith, Jimi Hendrix, Roxy Music och Lou Reed
Mitt senaste bilköp - Peugeot 206 SW (2006)
SportPilot Ubåtsingenjör
29 april 2015 · 7 232 Inlägg

SAAB är billiga idag ... men det är ju lite för att det inte är så många som vill köpa en dålig Svensson pulka, finns helt klart bättre alternativ smile

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Funkiee Saab älskare!
29 april 2015 · 4 597 Inlägg

CHEEVA skrev:
SAAB är billiga idag ... men det är ju lite för att det inte är så många som vill köpa en dålig Svensson pulka, finns helt klart bättre alternativ smile

du kan aldrig få en bättre bil för dom pengarna!

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
IceEyes Varningar: För många..
29 april 2015 · 2 552 Inlägg

CHEEVA skrev:
SAAB är billiga idag ... men det är ju lite för att det inte är så många som vill köpa en dålig Svensson pulka, finns helt klart bättre alternativ smile

Såväl du, jag som övrigt levande väsen som befolkar planeten är väl medvetna om att du innerst inne är en sann och självuppoffrande Saabentusiast som hyser en i det närmst gigantisk kärlek till allt från tidlösa 92 till 2000-talets förnämliga flaggskepp 9-5. Din främsta dröm i livet är naturligtvis att kunna stoltsera med en grann och genuin 99 Turbo på garageuppfarten, men även en blank 9-3 Viggen skulle självfallet förgylla och ge ditt orubbliga Saab-hjärta en rejäl boost. Det Vin Diesel gör med en Charger drömmer du om att kunna göra med en 9000.

Det här agget mot Saab som du demonstrerar ovan är sannolikt bara en övergående fas i den livsepok som kallas trotsåldern, där hormonernas virrvarr kan medföra vissa kortslutningar.


CHEEVA <3 SAAB = SANT big_smile

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
trippelturbo Trucker
29 april 2015 · 2 710 Inlägg

Haft 2 st Volvo, 3 st BMW och 5 st Saab.

För pengar upp till ca 20K skulle jag alla dagar i veckan välja en Saab 9000! Brukar själv säga att det är "saabs 740", den bara går och går, inte urgammal teknik och allt funkar efter snart 20 år!! INte heller massa onödig teknik (kan jag tycka), som tex däcktrycksvarnare jag hade på en av mina BMWn (335d -10)

Lycka till!

Fart missbrukare
SportPilot Ubåtsingenjör
29 april 2015 · 7 232 Inlägg

IceEyes skrev:

CHEEVA skrev:
SAAB är billiga idag ... men det är ju lite för att det inte är så många som vill köpa en dålig Svensson pulka, finns helt klart bättre alternativ smile

Såväl du, jag som övrigt levande väsen som befolkar planeten är väl medvetna om att du innerst inne är en sann och självuppoffrande Saabentusiast som hyser en i det närmst gigantisk kärlek till allt från tidlösa 92 till 2000-talets förnämliga flaggskepp 9-5. Din främsta dröm i livet är naturligtvis att kunna stoltsera med en grann och genuin 99 Turbo på garageuppfarten, men även en blank 9-3 Viggen skulle självfallet förgylla och ge ditt orubbliga Saab-hjärta en rejäl boost. Det Vin Diesel gör med en Charger drömmer du om att kunna göra med en 9000.

Det här agget mot Saab som du demonstrerar ovan är sannolikt bara en övergående fas i den livsepok som kallas trotsåldern, där hormonernas virrvarr kan medföra vissa kortslutningar.


CHEEVA <3 SAAB = SANT big_smile

Haha tongue Du har faktiskt rätt i att jag gillar de äldre saabarna lite grann, en 99 turbo eller en kort nos hade inte varit fel att ha smile

men 9-3 och 9-5 och 900 ... nej F! bubblan, det kan jag vara utan !

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Evildan
29 april 2015 ·

CHEEVA skrev:

IceEyes skrev:

CHEEVA skrev:
SAAB är billiga idag ... men det är ju lite för att det inte är så många som vill köpa en dålig Svensson pulka, finns helt klart bättre alternativ smile

Såväl du, jag som övrigt levande väsen som befolkar planeten är väl medvetna om att du innerst inne är en sann och självuppoffrande Saabentusiast som hyser en i det närmst gigantisk kärlek till allt från tidlösa 92 till 2000-talets förnämliga flaggskepp 9-5. Din främsta dröm i livet är naturligtvis att kunna stoltsera med en grann och genuin 99 Turbo på garageuppfarten, men även en blank 9-3 Viggen skulle självfallet förgylla och ge ditt orubbliga Saab-hjärta en rejäl boost. Det Vin Diesel gör med en Charger drömmer du om att kunna göra med en 9000.

Det här agget mot Saab som du demonstrerar ovan är sannolikt bara en övergående fas i den livsepok som kallas trotsåldern, där hormonernas virrvarr kan medföra vissa kortslutningar.


CHEEVA <3 SAAB = SANT big_smile

Haha tongue Du har faktiskt rätt i att jag gillar de äldre saabarna lite grann, en 99 turbo eller en kort nos hade inte varit fel att ha smile

men 9-3 och 9-5 och 900 ... nej F! bubblan, det kan jag vara utan !

900 AERO?
900 Talladega?
9000 Talladega?

http://www.saabveteranernatrollhattan.c … lad31x.jpg

Senast redigerat av Evildan (29 april 2015)

Benni86
29 april 2015 · 167 Inlägg

En fin 9000 gärna A50 alla dagar i veckan. Jag kom över en för 2500 av en polare som han ville bli av med. Rostfri och allt fungerar klockrent. Och det bästa av allt är att den bara gått 15000 mil. Det är den 3 e 9000 jag äger och har även en 9-5a som jag älskar..

ConDodgy
30 april 2015 · 92 Inlägg

Hur är det med kamkedjan i 9-3 från -03 då? Läst mycket om FÖR långa serviceintervaller på nyare bilar, BMW har tydligen problem med nyare bilar där kedjan måste bytas. På äldre BMW håller den bilens livslängd.

OM det är för långa serviceintervaller, så kan man ju inte lita fullt på att "fulltecknad servicebok" hjälper.

Saab-kedjor, bra eller anus?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang