V70 t5 -99 vibrerar, va fasen kan de va?

Putteliten
6 april 2014 · 9 074 Inlägg

Tror mer på hjullager då. Mina hjullager trodde inte jag var dåliga innan jag plockade isär naven. Lät inte illa om dom, men dom var lite glappa när man kände på dom. Blev lite skillnad i känsla efter ja bytt dom....

Varolle
6 april 2014 · 18 Inlägg

får lägga till det i kontrollistan då, känns som om det kan bli dyrt innan det här e klart tongue men då har man förvisso en ny v70 I xD

Volvo S80 II V8 "Grey Lady" (2006)
Nybergrobin
6 april 2014 · 2 378 Inlägg

Varolle skrev:
får lägga till det i kontrollistan då, känns som om det kan bli dyrt innan det här e klart tongue men då har man förvisso en ny v70 I xD

Blir ju dyrt om man vettlöst byter delar för att testa smile

Varolle
6 april 2014 · 18 Inlägg

ja när ingen kan berätta vad felet är så blir det lite så att man får pröva.

Volvo S80 II V8 "Grey Lady" (2006)
zzr94092
6 april 2014 · 4 385 Inlägg

som någon sa här,drivknutar inre/yttre,drivaxeln...skulle något vart glappt så skulle ju det ha framkommit vid bes,

Brådhis * Voff voff *
7 april 2014 · 10 277 Inlägg

Jag skulle nog kolla hjullagren i första hand, men samtidigt borde det blivit värre på 1,5 år(!) eftersom ett ledset lager snabbt blir värre.

Svårt detta, men att det har med hjulupphängningen att göra är väl ställt utom rimligt tvivel eftersom det inte påverkas av motorvarvet.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
marcus80 Sir
7 april 2014 · 935 Inlägg

När jag hade problem med vibrationer så som du beskriver var det både inre och yttre drivknutar som gett upp.

Varför läser ingen instruktionsboken??
Och varför kan ingen stava ordentligt längre??
Xoff Volvo tönt... =)
7 april 2014 · 2 344 Inlägg

Det är ingen som har nämnt knarrstagen? knarrstag borde kunna ge upphov till liknande vibbrationer ifall det samtidigt är en lite sliten dämpare fram?

sedan har vi kränghämmaren bak, på min 850 hade vi märkliga vibrationer i bilen som kom och gick, visade sig att kränghämmaren bak hade gått av och låg och skakade...

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
Varolle
7 april 2014 · 18 Inlägg

alla stag o sånt har verkstan vart o ryckt i sa de idag när jag frågade.

Men intressant nog så ökade vibrationerna lite med sommardäcken och idag havererade motorn, en cylinder tänder inte alls. tur i oturen hände det precis utanför min verkstad så de kom ut o kikade på den en snabbis o gissade på att det är nåt med tändningen som pajat. de sku kika på den så snart de kunde. nu är den okörbar för tillfället iallafall. återkommer med updates för framtida referens om andra får samma problem.

Volvo S80 II V8 "Grey Lady" (2006)
Varolle
9 april 2014 · 18 Inlägg

Tändspole cylinder 2 utbytt - mycket av vibrationerna försvann, men det är fortfarande lite kvar.
bytte även övre motorfäste, brummar lite mer när man gasar och känns lite rappare typ tongue gjorde inte så mycket åt vibrationerna men det var inte väntat heller.

nu när tändspolen blev utbytt känns det "tydligare" att bakvagnen studsar på ojämnt underlag. men enligt verkstaden som samtidigt bände o kämde o kände på allt jag begärde så sa att de hittar inga fel. sökandet fortsätter.

Volvo S80 II V8 "Grey Lady" (2006)
mattera
13 januari 2015 · 10 Inlägg

Jag har precis samma problem! Finner fan ingen lösning! Har du lyckats lösa dina vibrationer??

MrPowder
2 maj 2015 · 3 Inlägg

Får man komma med i klubben " Vibrerande Volvo".
Har 2 st v70:
en 36 000milare, går som en riktig långfärdskryssare, inte en krusning.
v70 nr 2, gått 20 000 mil. vibrerar precis enl Varolles beskrivning. Har gjort sen vi köpte den vid ca 17000 mil. Har bytt hjullager fr, bärarmar fr, skivor o klossar runt om , fälgar, däck, styrleder. spindelleder. Hjulinställning, Övre + undre främre motorstöd och ingen som helst skillnad.
Hur har det löst sig ?

jaka54
3 maj 2015 · 5 719 Inlägg

Hej!
Eftersom "felet" bara märks när bilen rullar och inte när den står stilla med motorn igång så ligger felet antingen i de rörliga delarna: hjullager, drivknutar, fälgar/hjul och skivor/bromsbelägg eller något stag där bussningen har gett upp, eller stötdämparna som är slitna.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang