Föräldrarna har en Mazda 6 -03 som drar åt båda hållen oregelbundet. Den har alltid velat dra lite åt höger, men efter framvagnsinställning så går den ibland rakt fram helt felfritt, men rätt som det är "fastnar" den i nåt spår och drar iväg som helvete åt nåt håll. Oftare höger än vänster. Kan hända när man åker i nåt gupp, bromsar eller svänger kraftigt bara. Nybesiktigad, alla bussningar och leder kollades extra noga - inga bekymmer. Tänker styrväxeln? Vad kan vara tokigt?
Ju bredare däck, desto känsligare för spårning brukar bilar bli. 215 är smala däck i sammanhanget. Lufttrycket i däcken kan påverka väghållningen rejält. Mcpearson framvagn med slitna dämpare eller topplagring kan påverka styrningen. Bussningar som håller styrväxel. Rattstångens led. Spindelleder. Styrändar inre resp yttre. Snedslitna däck. Fel rotationsriktning hos däcken.
Min 240 är spårkänslig pga för breda fälgar med för lågt ET men din beskrivning låter extrem.
Yes, originalfälgar. Verkar ju lite orimligt då kan jag tycka..
shogun skrev:
Ju bredare däck, desto känsligare för spårning brukar bilar bli. 215 är smala däck i sammanhanget. Lufttrycket i däcken kan påverka väghållningen rejält. Mcpearson framvagn med slitna dämpare eller topplagring kan påverka styrningen. Bussningar som håller styrväxel. Rattstångens led. Spindelleder. Styrändar inre resp yttre. Snedslitna däck. Fel rotationsriktning hos däcken.
Tack för svaret. Börjar fundera på om det kan vara nån mer led eller bussning som är tokig ändå.. Kanske skulle köra igenom besiktningen ännu en gång..
Har äntligen fått fram pappret på framvagnsinställningen, såhär ser det ut:
Såg förresten nu att de använt årsmodell 2007-2013 (generation 2) att utgå ifrån. Nu är ju det här en 2003a, så frågan är om det är samma vinklar som gäller då?
Som jag skrev så har den alltid velat dra åt höger så länge de haft den (7 år), det med olika däck (nya/gamla/sommar/vinter), olika fälgar och sådär. MEN, den har också "hackat" fram när man kör iväg försiktigt, alltså från stillastående till 5 km/h, det kan kännas som att hjulen "hoppar" och greppar om vartannat. Eller om det är kopplingen. Det går att undvika om man vill, t.ex. om man gasar på lite hårdare så känns det inte alls. Men skumt är det. Det är fortfarande kvar men det är klart mindre sen framvagnsinställningen.
Kört en del till sen senast jag skrev och det är klart inte trevligt. Gasar man på drar den åt ett håll, släpper man på gasen så kan den gå tillbaka (även fast man inte ändrar ratten). Likaså när man bromsar så kan den sticka iväg, sen ändrar den igen när man börjar gasa. Känns ju inte som att man har koll på bilen alls. Och så är den otrolig känslig för om vägen lutar eller har nåt "spår", den sticker iväg med full kraft alltså.
Hade exakt samma symptom på min 850 när länkarmsbussningarna var gamla. De var inte trasiga så de gick igenom besiktningen, men de var för mjuka så de flexade..