2680
Sök

Bilen går "i spår" trots felfri hjulinställning och besiktning

Inte Feltema
156 Inlägg
28 maj 2015
Trådstartare
#1
Tjena!

Föräldrarna har en Mazda 6 -03 som drar åt båda hållen oregelbundet. Den har alltid velat dra lite åt höger, men efter framvagnsinställning så går den ibland rakt fram helt felfritt, men rätt som det är "fastnar" den i nåt spår och drar iväg som helvete åt nåt håll. Oftare höger än vänster. Kan hända när man åker i nåt gupp, bromsar eller svänger kraftigt bara. Nybesiktigad, alla bussningar och leder kollades extra noga - inga bekymmer. Tänker styrväxeln? Vad kan vara tokigt?

Tack på förhand smile
Senast redigerat av DiskBengt (28 maj 2015)

Mvh // DiskBengt aka GRDL

7 281 Inlägg
28 maj 2015
#2
Hur breda hjul sitter på?


Kokar ris
923 Inlägg
28 maj 2015
#3
visa en bild på protokollet från framvagnsinställningen också, cambervinklar hade varit intressant att veta.

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"

Inte Feltema
156 Inlägg
29 maj 2015
Trådstartare
#4
Tack för svaren smile

Brains skrev:
Hur breda hjul sitter på?

215/45 R17

cenoxide skrev:
visa en bild på protokollet från framvagnsinställningen också, cambervinklar hade varit intressant att veta.

Yes, fixar det smile

Mvh // DiskBengt aka GRDL

10 164 Inlägg
29 maj 2015
#5
Är det original fälgar ?

Min 240 är spårkänslig pga för breda fälgar med för lågt ET men din beskrivning låter extrem.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

2 117 Inlägg
29 maj 2015
#6
Ju bredare däck, desto känsligare för spårning brukar bilar bli. 215 är smala däck i sammanhanget.
Lufttrycket i däcken kan påverka väghållningen rejält.
Mcpearson framvagn med slitna dämpare eller topplagring kan påverka styrningen.
Bussningar som håller styrväxel.
Rattstångens led.
Spindelleder.
Styrändar inre resp yttre.
Snedslitna däck.
Fel rotationsriktning hos däcken.


Inte Feltema
156 Inlägg
11 juni 2015
Trådstartare
#7
Djo skrev:
Är det original fälgar ?

Min 240 är spårkänslig pga för breda fälgar med för lågt ET men din beskrivning låter extrem.

Yes, originalfälgar. Verkar ju lite orimligt då kan jag tycka..

shogun skrev:
Ju bredare däck, desto känsligare för spårning brukar bilar bli. 215 är smala däck i sammanhanget.
Lufttrycket i däcken kan påverka väghållningen rejält.
Mcpearson framvagn med slitna dämpare eller topplagring kan påverka styrningen.
Bussningar som håller styrväxel.
Rattstångens led.
Spindelleder.
Styrändar inre resp yttre.
Snedslitna däck.
Fel rotationsriktning hos däcken.

Tack för svaret. smile Börjar fundera på om det kan vara nån mer led eller bussning som är tokig ändå.. Kanske skulle köra igenom besiktningen ännu en gång..

Mvh // DiskBengt aka GRDL

Inte Feltema
156 Inlägg
11 juni 2015
Trådstartare
#8
Har äntligen fått fram pappret på framvagnsinställningen, såhär ser det ut:

http://danielgardell.se/mazda-framvagn.jpg

Såg förresten nu att de använt årsmodell 2007-2013 (generation 2) att utgå ifrån. Nu är ju det här en 2003a, så frågan är om det är samma vinklar som gäller då? yikes

Som jag skrev så har den alltid velat dra åt höger så länge de haft den (7 år), det med olika däck (nya/gamla/sommar/vinter), olika fälgar och sådär. MEN, den har också "hackat" fram när man kör iväg försiktigt, alltså från stillastående till 5 km/h, det kan kännas som att hjulen "hoppar" och greppar om vartannat. Eller om det är kopplingen. Det går att undvika om man vill, t.ex. om man gasar på lite hårdare så känns det inte alls. Men skumt är det. Det är fortfarande kvar men det är klart mindre sen framvagnsinställningen.

Kört en del till sen senast jag skrev och det är klart inte trevligt. Gasar man på drar den åt ett håll, släpper man på gasen så kan den gå tillbaka (även fast man inte ändrar ratten). Likaså när man bromsar så kan den sticka iväg, sen ändrar den igen när man börjar gasa. Känns ju inte som att man har koll på bilen alls. Och så är den otrolig känslig för om vägen lutar eller har nåt "spår", den sticker iväg med full kraft alltså.

Mvh // DiskBengt aka GRDL

360 Inlägg
11 juni 2015
#9
Prova att sätta bakdäcken fram och tvärtom?

Vad har dom för lufttryck i däcken?
Senast redigerat av St3v3 (11 juni 2015)

Cupra_
11 juni 2015
#10
Hade exakt samma symptom på min 850 när länkarmsbussningarna var gamla. De var inte trasiga så de gick igenom besiktningen, men de var för mjuka så de flexade..


Sök