2792
Sök

Var kan man få tag i denna vingen/kofångaren bak? mazda 3 -06

450 Inlägg
17 juli 2015
Trådstartare
Tjenare.

vill försöka hitta en sån här vinge och kofångare. dock original. ingen glasfibervinge. så vet nån som säljer eller vart man kan få tag i dessa delar så är jag väldigt tacksam.

https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176360/176360-4592c26c87ee87fda79fe3c0aae373a0.jpg

Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
450 Inlägg
17 juli 2015
Trådstartare
NIzmO skrev:
Din närmaste Mazda återförsäljare?

fast ska jag vara ärlig vet jag inte vilken modell det är denna vingen / kofångaren sitter på. om det är en mps eller ngn "vanlig" sportmodell. men sen vet jag väl inte om man vågar veta vad nytt kostar. men skadar ju dock inte att fråga

Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
17 juli 2015
Bakstötfångaren ser ju ut att vara en original del men allra nedersta delen verkar inte vara svensk standard iaf även om den ser ut att sitta på Mazdas mässbilar när man googlar.

Vingen är nog iaf inte mps original då dom hade ganska liten vinge pga luftmotstånd och viljan till högre toppfart, kan vara 3 sport vingen.

- Time Attack -

Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
17 juli 2015
Kolla lite mer nu och stötfångaren är mps original, bara o kolla bildelsbasen eller hos Mazda.

Vingen är en Mazdaspeed, finns kopior: http://www.ebay.com/itm/xx-04-08-PAINTE … mp;vxp=mtr men annars är det nog dyrt som attan är en gissning, kanske går att köpa via Mazda men annars är det nog att jaga återförsäljare i Japan eller kanske USA?

- Time Attack -

#GoodToBeBad
856 Inlägg
17 juli 2015
Det var bara Sverige och några andra länder som fick den slimmade vingen som sitter direkt på luckan, troligen på grund av någon form av legalia. UK/US-bilarna fick alla den större "Mazdaspeed"-vingen. Jag skulle inte vara rädd för att köpa en glasfibervinge däremot. Jag hade aldrig något som helst problem med min, det var bara att provmontera, lacka och montera permanent. Fördelen är att du får en vinge för 2-3k + lack, istället för det dubbla för en begagnad originalvinge.

Testa att sök på ebay och andra sidor efter "Mazdaspeed3"; då detta var vad Mazda 3 MPS hette internationellt. Finns oerhört mycket att finns om dessa bilar internationellt, och även bakstötar säljs då och då. Framförallt på ebay, men jag har sett på blocket också.

Även det vänsta bakre dimljuset är från en US-såld bil. Byter man den så slipper man den fula osymmetriska röda reflexen som sitter på svenska bilar. smile

EDIT: Exempel på vitt dimbakljus: <<LÄNK>>
Senast redigerat av Squidspeed (17 juli 2015)

450 Inlägg
17 juli 2015
Trådstartare
Squidspeed skrev:
Det var bara Sverige och några andra länder som fick den slimmade vingen som sitter direkt på luckan, troligen på grund av någon form av legalia. UK/US-bilarna fick alla den större "Mazdaspeed"-vingen. Jag skulle inte vara rädd för att köpa en glasfibervinge däremot. Jag hade aldrig något som helst problem med min, det var bara att provmontera, lacka och montera permanent. Fördelen är att du får en vinge för 2-3k + lack, istället för det dubbla för en begagnad originalvinge.

Testa att sök på ebay och andra sidor efter "Mazdaspeed3"; då detta var vad Mazda 3 MPS hette internationellt. Finns oerhört mycket att finns om dessa bilar internationellt, och även bakstötar säljs då och då. Framförallt på ebay, men jag har sett på blocket också.

Även det vänsta bakre dimljuset är från en US-såld bil. Byter man den så slipper man den fula osymmetriska röda reflexen som sitter på svenska bilar. smile

EDIT: Exempel på vitt dimbakljus: <<LÄNK>>

Tack alkihopa. Och tack squidspeed ang med dimljuset. HATAR när det ser osymetriskt ut. Men man kan  fortfarande använda de som dimbakljus om mam köper den och de lyser rött? smile

#GoodToBeBad
856 Inlägg
17 juli 2015
Ja, om du köper en "osynlig" dimljuslampa, ex. denna: http://www.sumex.se/shop/belysning/diml … rom-ba15s/

Blir lite cleanare utseende än standard, helt klart! smile

450 Inlägg
17 juli 2015
Trådstartare
NIzmO skrev:
Kolla lite mer nu och stötfångaren är mps original, bara o kolla bildelsbasen eller hos Mazda.

Vingen är en Mazdaspeed, finns kopior: http://www.ebay.com/itm/xx-04-08-PAINTE … mp;vxp=mtr men annars är det nog dyrt som attan är en gissning, kanske går att köpa via Mazda men annars är det nog att jaga återförsäljare i Japan eller kanske USA?

Kankse får bli em glasfiber då om man inte hittar nån beg originalvinge. Finns ju glasfibervinge allt från 500 upp till 2000.frågan är vilken man ska välja i så fall. Som denna tex: http://m.ebay.com/itm/2004-2008-MAZDA-3 … nav=SEARCH
Senast redigerat av ChrisO (17 juli 2015)

450 Inlägg
17 juli 2015
Trådstartare
tror ni den vingen kan vara bra jag länka till? 1600 kr inkl frakt tycke rjag är helt klart överkomligt

#GoodToBeBad
856 Inlägg
17 juli 2015
Åt ena hållet så säljs den från, och är troligen tillverkad i, Taiwan. Saker från Taiwan har ett visst tvivelaktigt rykte gällande material och passform. Räkna också med att få vänta lite, speciellt eftersom ditt paket kommer mäta typ 150x30x30cm och du bara betalar $30 för frakten. Begär helst spårbar frakt, även om det kostar det tredubbla, för du vill inte stå där med en sprucken glasfibervinge och ingen säkerhet.

Å andra sidan... Säljaren du länkar till har redan sålt 28st likadana vingar, har en eBay-rating på 99.2% och av de få negativa omdömen som finns sista tiden handlar ingen av de om denna produkt. Jag hade köpt den vingen du länkar till! Må så vara att du får slipa och spackla lite för att få en perfekt passform, om du har otur, men det rättfärdigas enligt mig av det fördelaktiga priset! smile

Räkna dock med att få betala moms (25%) och tull (ca. 8%) på vara + frakt. Får du igenom paketet utan att det kollas så är det en bonus, men det är sällan det sker med så stora paket.

450 Inlägg
17 juli 2015
Trådstartare
just de ja. det är ju tull och de från taiwan. ska se om man inte ha få tag i en beg här i sverige då. för lackas om ska det ändå göras smile. du vet inte om nån mazdaskrot?

450 Inlägg
18 juli 2015
Trådstartare
Vad är de som skiljer på på den bakre kofångare på en 06 och 07?

#GoodToBeBad
856 Inlägg
18 juli 2015
Inte helt enkelt att svara på då Mazda använde flera olika bakstötar till olika årsmodeller och motoralternativ.

Från releasen 2003 till och med 2006 sitter på standardbilarna en kofångare med små avsmalnande rödorangea reflexer vid sidorna, och dessa saknar den olackade nederdelen som kom senare. Förutom på Mazda 3 Sport som hade en olackad avgränsare nertill och raka röda reflexer precis ovanför denna.

På bilarna från -07 och framåt sitter den uppdaterade bakre kofångaren, med de raka röda reflexerna. Enda skillnaden där är att Mazda 3 Sport har sina reflexer precis ovanför avgränsaren, medans de "basutrustade" bilarna har sina högre upp.

Sen är det ju skillnad på baklysen också, då 3 Sport från första början hade led-baklysena med de svarta ljusinsatserna (där man med fördel byter ut det vänstra dimbakljuset mot en utan röd reflex), som sedan också satt som standard på MPS:en, medans de vanliga bilarna i början hade strykfula helröda lysen.

Mycket text nu, men hoppas du orkade läsa.. smile

450 Inlägg
18 juli 2015
Trådstartare
Okey. Men kan en kofångare bak från -07 passa mazda -06 2.0 sport?

#GoodToBeBad
856 Inlägg
18 juli 2015
Utan att veta säkert så ja, det tror jag absolut! Ring en skrot och fråga på måndag för att vara säker.. smile

450 Inlägg
18 juli 2015
Trådstartare
Får göra de. För har hittat en på skroten nämligen smile

#GoodToBeBad
856 Inlägg
18 juli 2015
Som sagt, bara ring och snacka med de. Jag har svårt att tänka mig att de bytte stötfångarbalkar osv, för en 2004:a ser i grunden likadan ut underifrån som min gamla MPS -07:a.

450 Inlägg
18 juli 2015
Trådstartare
Ok. Hade varit riktigy najs om de passar smile

450 Inlägg
20 juli 2015
Trådstartare
tjenare igen. hon kunde inte se om de passa då dom inte har samma artikelnr. men som sagt, jag kan inte se nån skillnad på bilderna iaf. men de borde väl passa?

denna är de: http://www.laga.se/visa-produkt?Part=TT-28019808

Sök