3176
Sök

Ny i gruppen och vill ha råd och tips!

1 224 Inlägg
19 augusti 2015
matteeee skrev:
Hybridsmurfen skrev:
Mack skrev:

Varför skulle den det?

Säljare säger ofta att AC är tom, bara fylla. Kanske inte. MEN nu råkar det vara så att en kompis köpte en kanonfin V70 2.4T -00 i helgen för 4500:- (hur hittade han den?)

Åkte in till Göteborg och fyllde AC för 800:- och nu kyler den prima. Han hade nog tur. Jag tror inte AC strular mer i en Volvo än någon annan bil. Kompressorn kan behöva shimsas nån gång men varken dyrt eller kostsamt.

Frågan är ju hur länge den kyler prima. Det finns ju en anledning till att den var tom innan..

Fick själv fyllt en bil en gång snabbt, enkelt och billigt. Det höll i ett par månader, sen skar kompressorn. Det blev lite dyrare i längden helt plötsligt. Men visst, funkar det i 2 år så är ju 800 billigt på nåt sätt. Miljöaspekten lägger vi till sidan..

Vem bryr sig om ac fungerar? Vi bor i Sverige, det är aldrig för varmt

i-vtec Do you?

Ingen himmel är så blå som min
2 983 Inlägg
19 augusti 2015
Lowpass skrev:

Flytta då? Jag tycker här är alldeles lagom på vår och höst, helt ok på vintern (om än lite för varmt och för lite snö här i södra delarna). På sommaren skulle jag inte må bra utan AC.
Solsemester åker jag sällan på. Betala för att lida är inte min grej.

/Mattias

1 224 Inlägg
19 augusti 2015
matteeee skrev:
Lowpass skrev:

Flytta då? Jag tycker här är alldeles lagom på vår och höst, helt ok på vintern (om än lite för varmt och för lite snö här i södra delarna). På sommaren skulle jag inte må bra utan AC.
Solsemester åker jag sällan på. Betala för att lida är inte min grej.

Jaha intressant, har du något förslag på vart jag ska flytta också?

i-vtec Do you?

2 983 Inlägg
19 augusti 2015
Nä, det lägger jag mig inte i öht, men förslagsvis ett varmare land om du nu gillar det? Du kan för all del bo kvar också om du tycker det är ok som det är.

/Mattias

1 661 Inlägg
19 augusti 2015
matteeee skrev:
Hybridsmurfen skrev:
Mack skrev:

Varför skulle den det?

Säljare säger ofta att AC är tom, bara fylla. Kanske inte. MEN nu råkar det vara så att en kompis köpte en kanonfin V70 2.4T -00 i helgen för 4500:- (hur hittade han den?)

Åkte in till Göteborg och fyllde AC för 800:- och nu kyler den prima. Han hade nog tur. Jag tror inte AC strular mer i en Volvo än någon annan bil. Kompressorn kan behöva shimsas nån gång men varken dyrt eller kostsamt.

Frågan är ju hur länge den kyler prima. Det finns ju en anledning till att den var tom innan..

Ja och den anledningen är att det läker alltid ut en mindre mängd gas genom packningar och övrigt under årens gång.
Många gånger räcker det att fylla systemet då det kan ligga just så pass under gränsen för att ac inte ska slå igång.

2 983 Inlägg
19 augusti 2015
Absolut (eller egentligen inte, det ska inte läcka normalt), men märkligt att så många bilar annonseras med texten "ACn funkar, behöver bara fyllas på". Gör det innan sälj då, om det nu är så bara.
Visst att det kan funka ett tag, men har det börjat läcka kommer det inte täta sig själv automagiskt. Troligen kommer det bara bli större och större läckage, vilket i slutändan innebär kass AC.

Så frågan kvarstår, hur länge kommer den kyla prima? Svaret blir samma som på frågan "Hur långt är ett snöre?"

/Mattias

19 Inlägg
19 augusti 2015
Trådstartare
Många kommentarer, det gillar vi....
Ac är a&o i bil. Vill inte sitta i en bil utan ac. Blir så jävla dålig luft i bilen. Man blir ju trött och slö efter ett tag.

Men åter till min fråga. Hade ni köpt en fungerande eller en skrotbil för att bygga upp på nytt?

Jag läste det du som la in ang om 945, kan ju vara intressant men vad är den stora skillanden mellan dessa?
Som sagt jag har inte mycket kunskap och vill gärna ha info från er som kan. big_smile

Sök