3177
Sök

Ny i gruppen och vill ha råd och tips!

19 Inlägg
17 augusti 2015
Trådstartare
Hej alla!
Som sagt så är jag ny i gruppen och behöver råd. Är så grön på detta som man kan vara.
Jag ska nu uppfylla en dröm som jag haft i många år nu.
Jag ska fixa (pimpa) min egen bil.
Första jag behöver är bilen, självklart big_smile
Jag har varit ute på nätet en hel del och kollat.
Men min fråga blir; vad är det jag ska tänka på? Vad ska jag kolla närmare på? Vad blir man lätt lurad på?
Då jag har haft otur med min bmw vill jag vara extra försikig för att inte gå på någon nit.
Jag har tittat på en V70 för det är det jag vill ha, men känner osäkerhet.
Jag hoppas verkligen på en vänlig själ här som kan ge mig lite tips och råd.

Tack för er uppmärksamhet och på förhand!

Angie

Forummoderator
18 347 Inlägg
17 augusti 2015
Angiev70 skrev:
Hej alla!
Som sagt så är jag ny i gruppen och behöver råd. Är så grön på detta som man kan vara.
Jag ska nu uppfylla en dröm som jag haft i många år nu.
Jag ska fixa (pimpa) min egen bil.
Första jag behöver är bilen, självklart big_smile
Jag har varit ute på nätet en hel del och kollat.
Men min fråga blir; vad är det jag ska tänka på? Vad ska jag kolla närmare på? Vad blir man lätt lurad på?
Då jag har haft otur med min bmw vill jag vara extra försikig för att inte gå på någon nit.
Jag har tittat på en V70 för det är det jag vill ha, men känner osäkerhet.
Jag hoppas verkligen på en vänlig själ här som kan ge mig lite tips och råd.

Tack för er uppmärksamhet och på förhand!

Angie

Vad har du för budget? 20tkr? 80tkr?

Köpte denna för 15 tusen:
http://www.garaget.org/?car=381943

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

19 Inlägg
17 augusti 2015
Trådstartare
Det är samma summa jag har tänkt att lägga. så ca max 15 tkr.
Har kollat på en som är inne på blocket för 15 men jag vill inte göra något förhastat och så helt plötsligt så går den inte en meter. Volvo V70 2.5 144HK -99. Vill ju gärna ha en bil som rullar utan att behöva köpa ny motor eller något annat stort fel som kostar en massa. Kommer lägga mycket pengar på bilen i senare fråga.

Forummoderator
18 347 Inlägg
17 augusti 2015
Angiev70 skrev:
Det är samma summa jag har tänkt att lägga. så ca max 15 tkr.
Har kollat på en som är inne på blocket för 15 men jag vill inte göra något förhastat och så helt plötsligt så går den inte en meter. Volvo V70 2.5 144HK -99. Vill ju gärna ha en bil som rullar utan att behöva köpa ny motor eller något annat stort fel som kostar en massa. Kommer lägga mycket pengar på bilen i senare fråga.

Det känns väl som ett rätt skottsäkert alternativ. I ditt fall hade jag försökt hitta en V70N 01-, dvs nya modellen. Om du nu ska ha den ett tag. Du bor ju i södra delen av landet, där bilarna är billiga. Bör gå att hitta. Jag letade länge och var och tittade på 6 bilar innan vi köpte vår bil.

140Hk är inte så dumt. Samma maskin som 170Hk. En chippning är allt som krävs. Då får man oftast 180Hk...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

19 Inlägg
17 augusti 2015
Trådstartare
Vad vill skillnaden vara på en V70 -98 el 99 till en V70N-01?
Jag ska ju ändra utseendet och interiör i bilen.
Varför borde jag hellre se på den oavsett om jag ska ha den ett tag?
Jag kommer ju inte köra med den till dagligt. Då kör jag min BMW big_smile

Forummoderator
18 347 Inlägg
17 augusti 2015
Angiev70 skrev:
Vad vill skillnaden vara på en V70 -98 el 99 till en V70N-01?
Jag ska ju ändra utseendet och interiör i bilen.
Varför borde jag hellre se på den oavsett om jag ska ha den ett tag?
Jag kommer ju inte köra med den till dagligt. Då kör jag min BMW big_smile

Titta på mina V70N
http://www.garaget.org/?car=381943
http://www.garaget.org/?car=365431

De är lite mer bulliga i karossen. Ser modernare ut helt enkelt. Kamrem byts vid 16000 mil eller 10 år. Bra att tänka på vid köp. Min mekare ska ha 4500kr för byte av denna.

19 Inlägg
17 augusti 2015
Trådstartare
Ska man tänka på hur mycket bilen har gått?
Den V70 som jag tittat på har bytat kamrem vid 19000 mil och har nu gått 25000 mil. Bra eller dåligt?
Du vill inte sälja då? big_smile hahaha. Skämt å sido.

Forummoderator
18 347 Inlägg
17 augusti 2015
Angiev70 skrev:
Den V70 som jag tittat på har bytat kamrem vid 19000 mil och har nu gått 25000 mil. Bra eller dåligt?

Men va fan... Har ju precist köpt den, fick åka och kolla på bilar mååånga timmar innan vi hittade "pärlan" :-)
Kamrem gått 6000 mil alltså. Kanon! Bilen du tittar på ska vara:
-Rostfri
-ACC fungerar
- Inget knarr från framvagnen
- Bra om bakrutetorkare fungerar, den behövs snart.

Evildan
17 augusti 2015
Hybridsmurfen skrev:
Angiev70 skrev:

Men va fan... Har ju precist köpt den, fick åka och kolla på bilar mååånga timmar innan vi hittade "pärlan" :-)
Kamrem gått 6000 mil alltså. Kanon! Bilen du tittar på ska vara:
-Rostfri
-ACC fungerar
- Inget knarr från framvagnen
- Bra om bakrutetorkare fungerar, den behövs snart.

sälj... wink

Nåväl, långmilare eller inte är en evig frågeställning på forumet.

En välskött lågmilare är givetvis att föredra framför en dito långmilare.
Däremot är en välskött långmilare att föredra framför en misskött lågmilare.

Regelbunden service är A&O.

19 Inlägg
17 augusti 2015
Trådstartare
Ja jag får leta och kolla på måååånga bilar jag med. smile

Kan ju hoppas att jag har tur och hittar en lika bra.
Dina bilar ser bra ut. Varit inne och kollat lite på bilderna.

Bra tips! Tackar!

19 Inlägg
18 augusti 2015
Trådstartare
Är det rätt att ac i v70-99 strular?

Forummoderator
26 546 Inlägg
18 augusti 2015
Angiev70 skrev:

Varför skulle den det?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Forummoderator
18 347 Inlägg
18 augusti 2015
Mack skrev:
Angiev70 skrev:

Varför skulle den det?

Säljare säger ofta att AC är tom, bara fylla. Kanske inte. MEN nu råkar det vara så att en kompis köpte en kanonfin V70 2.4T -00 i helgen för 4500:- (hur hittade han den?)

Åkte in till Göteborg och fyllde AC för 800:- och nu kyler den prima. Han hade nog tur. Jag tror inte AC strular mer i en Volvo än någon annan bil. Kompressorn kan behöva shimsas nån gång men varken dyrt eller kostsamt.

19 Inlägg
18 augusti 2015
Trådstartare
Alla säger olika och tycker olika. Man får så mycket olika svar så man vet inte vilket man ska tycka.
Sen e de ju att man kan ju ha lika mycket tur som otur.
Men sedan jag kanske ändå kommer till att byta ut det mesta kanske det då inte spelar någon roll....
Har otroligt mycket funderingar och många alternativ att välja mellan på hur jag ska göra...
Jag vill ju bygga upp bilen från grunden och sätta mitt eget lilla preg på bilen, så gott som det går.
Frågan är om man ska köpa en skrottbil eller en fungerande bil?

Vad säger ni?😕

Forummoderator
18 347 Inlägg
18 augusti 2015
Angiev70 skrev:
Alla säger olika och tycker olika. Man får så mycket olika svar så man vet inte vilket man ska tycka.
Sen e de ju att man kan ju ha lika mycket tur som otur.
Men sedan jag kanske ändå kommer till att byta ut det mesta kanske det då inte spelar någon roll....
Har otroligt mycket funderingar och många alternativ att välja mellan på hur jag ska göra...
Jag vill ju bygga upp bilen från grunden och sätta mitt eget lilla preg på bilen, så gott som det går.
Frågan är om man ska köpa en skrottbil eller en fungerande bil?

Vad säger ni?😕

Här är det ingen tvekan: köp en fin fungerande bil. Punkt slut :-)
Det lönar sig om du nu inte skulle få en gratis.

19 Inlägg
18 augusti 2015
Trådstartare
Skänker du en bil? big_smile hahaha... Skojar bara...

Tackar för ditt svar big_smile

Forummoderator
18 347 Inlägg
18 augusti 2015
Angiev70 skrev:

Du kan köpa min BMW 523iA -99 för kaffepengar men jag tror inte det är din grej :-)

19 Inlägg
18 augusti 2015
Trådstartare
Nej det är det inte😀

Ingen himmel är så blå som min
2 983 Inlägg
19 augusti 2015
Hybridsmurfen skrev:
Mack skrev:
Angiev70 skrev:

Varför skulle den det?

Säljare säger ofta att AC är tom, bara fylla. Kanske inte. MEN nu råkar det vara så att en kompis köpte en kanonfin V70 2.4T -00 i helgen för 4500:- (hur hittade han den?)

Åkte in till Göteborg och fyllde AC för 800:- och nu kyler den prima. Han hade nog tur. Jag tror inte AC strular mer i en Volvo än någon annan bil. Kompressorn kan behöva shimsas nån gång men varken dyrt eller kostsamt.

Frågan är ju hur länge den kyler prima. Det finns ju en anledning till att den var tom innan..

Fick själv fyllt en bil en gång snabbt, enkelt och billigt. Det höll i ett par månader, sen skar kompressorn. Det blev lite dyrare i längden helt plötsligt. Men visst, funkar det i 2 år så är ju 800 billigt på nåt sätt. Miljöaspekten lägger vi till sidan..

/Mattias

2 350 Inlägg
19 augusti 2015
Hybridsmurfen skrev:
Angiev70 skrev:

Du kan köpa min BMW 523iA -99 för kaffepengar men jag tror inte det är din grej :-)

Har du fortfarande inte gjort dig av med den där?! tongue

OnT: Kolla erbjudanden på t ex Groupon, när jag kollade runt efter AC-service för min BMW i våras (ac:n slutade kyla förra sommaren för förra ägaren) hittade jag ett erbjudande för 599kr inklusive fyllning, trycktest och hela köret. Visade sig inte finnas några synliga läckor, förmodligen läcker det lite lite grann någonstans (tänk liten pyspunka) men det kan jag leva med tills vidare. Värt att nämna är att den tidigare lämnade felkod på kompressorn sporadiskt (har så jag kan koppla upp min laptop till bilen) men fick höra av en bekant som jobbat med det att det mycket väl kan vara pga avsaknad av kylmedium. Tog en liten chansning och fyllde på, och den kyler bra fortfarande. Se till att försöka vara med när de trycktestar, om du är intresserad av att se själv. smile

Sök