Import av Westfield från England

Higgins
9 januari 2015 · 1 Inlägg

Jag letar efter Westfieldbilar, och då särskilt Westfield SEight med Rover V8:an. Det är en Lotus Seven-klon, oftast med en Ford-fyra, riktigt snabba på bana eftersom de väger ca 700 kg och har ett riktigt fint chassi. Nu är det som sagt den fetaste varianten som har V8 jag är ute efter. Dessa byggdes mellan 1996 och 2011 (tror jag var sista året, lite osäker på det). Ingen sådan har dykt upp till salu i Sverige medan jag letat, sedan i somras så det lutar åt att jag åker över till Westfields hemland England och köper en.

MEN! Hur tusan funkar det med import till Sverige av en sån bil? En del av dessa bilar är fabriksbyggda, men det flesta är köpta som ett kit och så har ägaren skruvat ihop delarna själv. I England kallar man dessa amatörbyggda fordon för "Q-code". Jag har kontaktat svenska Transportstyrelsen för att få svar på om jag kan regga en engelsk "Q-code" bil i Sverige, men får bara goddag-yxskaft svar typ "importera bilen och ta den till ursprungskontroll". Jotack men då vill jag först veta vad som gäller innan jag åker över och köper en bil för hundra papp! Men det kan de inte berätta.

Nån här som vet vad som gäller för import av Q-code bilar från England..?

/Higgins

Senast redigerat av Higgins (9 januari 2015)

BMW E81 130i "Limited Sport Edition" (2008)
Glesmark
9 januari 2015 · 1 938 Inlägg

Eftersom det redan är en bil som redan är registrerad i ett annat eu-land så bör det inte vara några större problem än att importera en Volvo 740.

Hur du än väljer att göra så tycker jag att du först och främst skall kontakta någon från SFRO, dom är kompetenta inom regelverket för det mesta gällande bilar och kan säkert vägleda dig.

http://sfro.com/index.php/sfro-s-besiktningsman

Lycka till.

sastrom
23 juli 2015 · 1 Inlägg

Samma sug har dykt upp för mig, men jag undrar också hur det fungerar, för Englnad har ju lite speciella regler över bilar man får köra med om jag förstått rätt. Har du fått reda på något?

Mazda MX-5 "Miata" (2016)
Jaguar XK8 (2000)
lillproppen
3 september 2015 · 58 Inlägg

Det finns ett undantag i eu´s regelverk ang bilar å import och det är just bilar i små serier från England. Kollade upp detta när jag skulle köpa en Westfield xtr2. Blev inte nån bil på mej i alla fall.

Livet e för kort för att planera för framtiden, lev livet nu
Vauxhall Formula "The Mean Green Bean" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang