7375
Sök

Hastighetsmätare defekt Volvo 740 -88

4 Inlägg
11 september 2015
Trådstartare
Hej!

Jag har en volvo 740 88a som jag har bytt ut all el i (taget från en 740 -90 lh2.4). Jag har även satt i en 940-instrumentpanel. Allt fungerar förutom hastighetsmätaren och tankmätaren då tankmätaren ej är inkopplad än. Dock fungerar trippmätaren/vägmätaren på något vänster. Det är ingen abs på bilen och hastighetsmätaren kan rycka till ibland och visa ''halva hastigheten'', händer dock mycket sällan.

Saker jag har gjort:
Satt dit en bakaxel från en 740 -92.
Bytt och mätt upp givaren på bakaxeln (ligger stabilt på ~840 ohm).
Flyttat på sladdarna bak på instrumentpanelen så att de stämmer överens med en 940-panel.
Mätt upp kablarna hela vägen fram (får samma signal bak på givaren bak som fram i kontaktstycket).
Lött om lödningar som ser dåliga ut på baksidan.
Provat med fem olika instrument, men det är bara på ett som trippmätaren fungerar.

Skulle verkligen uppskatta om någon kunde hjälpa mig med detta då bilen är obesiktad för tillfället och jag behöver den till jobbet mm smile

Bakhjulsdriven
345 Inlägg
11 september 2015
Vilket år kommer 940 instrumenten ifrån. Din hastighetsgivare på din 740-92 bakaxel måste ge korrekt värden till 940 instrumentet. Det kan ha att göra med hastighetsgivarkransen på din slutväxel. 940 instrumentet kan vara dimensionerat för en annan hastighetsgivarkrans än den som din nuvarande slutväxel har.

4 Inlägg
11 september 2015
Trådstartare
Instrumentet som trippmätaren fungerar på är från -94 och jag har även tagit givaren från samma bil. De andra fyra instrumentena som inte gav något liv är från 90-91. Har provat med givaren från 740 -92an också men fick samma resultat. Kan ta en titt på om hastighetsgivarkranserna ser likandana ut imorgon.

Sök