Cheva 6.2/6.5 V8 Diesel Dubbel turbo bygge?

Bengen95
9 augusti 2014 · 39 Inlägg

Hej!

sitter och funderar om den kommer spika vid dubbel turbo?
med full påställd turbo arnas blir de väll att skicka pumpen till Dieselmeken.

gärna fler råd tack big_smile

tekniknissen1
9 augusti 2014 · 866 Inlägg

Nej en diesel kan inte spika ! Och med mekanisk pump så reglerar den med mängden diesel. och 6,5 orna har WG men använder den mer till att hålla avgas mot trycket nere vid låglast. Vist vinner man på dubbelturbo men var rädd om 6,2 an den tål inte att bara skruvas upp. EGT tempen sticker upp och man smälter motorn internt.
Har plågat min men är ett under att den funkar och det är en hybrid 6,2/6,5 med lågt komp om 18:1 är lågt :-D din har 21:1 i komp.

Bengen95
14 augusti 2014 · 39 Inlägg

Ok!
Blir nog köpa 6.5 turbo grejer och göra om min 6.2 till turbo!
Hur många varv ska man skruva på dieselpumpen? smile

henke_99 Offroad Racing
14 augusti 2014 · 3 122 Inlägg

Nu får vi nog ta det lite lugnt här... För det första, chevas dieslar är känsliga maskiner som vill lufsa fram lugnt och försiktigt. Dom gillar inte att plågas.

Däremot gillar 6.2:an att turbokonverteras, så länge man inte försöker ge sig på att jaga en massa effekt. Då går den både snålare och svalare än utan turbo. Lagom är att hålla sig till max 0,5 bar laddtryck och skruva upp pumpen ett kvarts varv. Avgastempmätare är att rekommendera, så man inte smälter några kolvar...

Vill man ha mer effekt än vad som blir av det så ska man för det första kompsänka och sätta dit starkare topplocksbultar så den tål mer laddtryck. Sen bör man även sätta stödjärn för att stärka upp vid ramlagren, en av dom svagaste punkterna på dom här motorerna. Framför allt får man inte skruva på pumpen så den svartryker en massa, det är att be om smälta kolvar och ventiler...

Dubbelturbo går lika bra som singelturbo, då slipper man ju avgasröret som går under motorn för att få alla avgaser till singelturbon. Visserligen medför det ju lite andra saker som blir dubbelt då istället... men du kan inte ta ut mer effekt.

Vidare är wastegaten på 6,5td är vacuumstyrd, datorn sköter laddtrycket. Så den får man bygga om, till att antingen styras av laddtryck eller fjäderbelastad.



tekniknissen1 skrev:
Nej en diesel kan inte spika ! Och med mekanisk pump så reglerar den med mängden diesel. och 6,5 orna har WG men använder den mer till att hålla avgas mot trycket nere vid låglast. Vist vinner man på dubbelturbo men var rädd om 6,2 an den tål inte att bara skruvas upp. EGT tempen sticker upp och man smälter motorn internt.
Har plågat min men är ett under att den funkar och det är en hybrid 6,2/6,5 med lågt komp om 18:1 är lågt :-D din har 21:1 i komp.

Vad reglerar den med mängden diesel? Wastegaten används för att man ska kunna använda en "för liten" turbo och därmed få mer laddtryck vid lägre varv. Utan wastegate skulle man då få för högt laddtryck på höga varv och den släpper således förbi avgaserna runt turbon för att hålla ett laddtryck som den klarar av. En större turbo som skulle ge tillräckligt lågt ladd på högvarv utan wg kommer således inte ge nåt ladd alls på lägre varv.

Det som får egt-tempen att stiga är främst svartrök (för mycket diesel eller lite laddtryck), hög temp på insugsluften (blir mer problem ju högre ladd man har, motverkas med ic) och motstånd på avgassidan genom både dåligt konstruerat avgasrör och turbo som stryper på högre varv. (6.5:ans originalturbo)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
tekniknissen1
14 augusti 2014 · 866 Inlägg

Jag skev slarvigt !roll Laddtrycket är intimt med mängden diesel du ger motorn. Har du original 6,2,a orörd utan WG så ger den inte mer en 0,4- 0.5 beroende på att den inte ger mer diesel vid ladd. det gör 6,5.an med el pump följer den med laddet så man inte får brist på avgaser.

Chevypowerr
13 september 2015 · 17 Inlägg

Personligen tycker jag att en intercooler är obligatoriskt på alla turbo byggen. Kallare insugsluft ger mer effekt (mer syre ju kallare luft)  och bättre kylning på motorn. (På bensinmotorer motverkar detta spikningar) en diesel spikar hela tiden, det är liksom dieselmotorns huvuduppgift att spika, annars skulle den inte ens starta wink

Jag har går också i tankarna på att Turbo konvertera min 6.2:a. Dock så är jag väldigt osäker på vilket turbo aggregat jag ska använda. Jag har kollat lite på t3/t4 turbo från Kl-racing som många använder till att trimma volvos och även t04E turbo. Kan nån av dessa vara använd bara?

Sen undrar jag även om turbogrenrören från chevas 6.5td passar rakt på 6,2:an eller måste man modda om dom?

Mvh Erik

tekniknissen1
13 september 2015 · 866 Inlägg

Jo det är bolton !!  I princip samma motor med något större borr 6,2 har 101 mm och 6,5 har 103 mm med 97mm slag i båda 21:1 i komp 6,2 an och 18:1 i 6.5 an. det som är skillnad är att 6,5 har 4 bultat i övefallen men är inte 6,2 an . dock så är båda känsliga för sprickor runt bultarna.

Bengen95
23 september 2015 · 39 Inlägg

har ju 6.5 turbo grejer på min 6.2 funkar klockrent! big_smile

Chevypowerr
23 september 2015 · 17 Inlägg

Har du Turbon från 6.5:an också?  smile

6.2:an har är väl också 4-bultade block? Iallafall alla dem jag sett smile

Bengen95
11 oktober 2015 · 39 Inlägg

japp både turbon ochså smile

min 6.2 är 4 bultad smile

tekniknissen1
12 oktober 2015 · 866 Inlägg

det är jag som är sinnesfövirrad !! 6,2 och 6,5 är 4 bultad .....

Bengen95
13 oktober 2015 · 39 Inlägg

haha xD

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang