Kan man tänka sig, med tanke på VAG, att.........

valle22 Smidd i rostigt stål
29 september 2015 · 933 Inlägg

DasAuto skrev:

valle22 skrev:

DasAuto skrev:
Hade jag haft modellen med "fuskprogramvaran" så hade jag verkligen inte lämnat in den för åtgärd. Varför riskera att få slöare bil?

Förvisso så går det att kringgå med "chippning" av motorstyrdonet och öka effekten men själv tror jag avgasvärdena ökar också då, men då är det ett eget val man gör.

Om man nu kommer med en återkallning med att man uppdaterar mjukvaran så vet man inget om vad den innehåller eller kommer göra, eller hur? Mest troliga är att effekten på en "original" motor sänks för klara avgasvärdena. Jag tror frågorna kommer vara många om vad en kanske uppdatering innebär.

Fast vi mäter ju ändå inte de värdena som "fuskprogramvaran" manipulerar. Därför märks det inte om bilen är chipad eller ej. Så med andra ord finns det ingen anledning till att åtgärda detta så länge man inte är extra orolig för utsläppen.

För mig är detta mer en skada för företaget än vad det är för 2.0TDI ägarna. Bilen går ju genom besiktning i vilket fall som.

Kan instämma som du skriver med mätvärdena som manipulerats vid test oavsett om den är original eller chippad. Men dock att tänka på att det finns en hel del som kanske är miljömedvetna och gjort ett aktivt val av sitt köp av en diesel pga avgasutsläppen och inte allra minst alla de företag som profilerar sig som miljömedvetna. Detta kan slå på så många i ledet.

Smällen kommer mest troligt på tillverkaren än den enskilde bilägaren eller företaget och i det längre perspektivet ett tapp på marknadsandelar/kunder/uppsägningar etc etc

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
DasAuto
29 september 2015 · 2 751 Inlägg

valle22 skrev:

DasAuto skrev:

valle22 skrev:
Förvisso så går det att kringgå med "chippning" av motorstyrdonet och öka effekten men själv tror jag avgasvärdena ökar också då, men då är det ett eget val man gör.

Om man nu kommer med en återkallning med att man uppdaterar mjukvaran så vet man inget om vad den innehåller eller kommer göra, eller hur? Mest troliga är att effekten på en "original" motor sänks för klara avgasvärdena. Jag tror frågorna kommer vara många om vad en kanske uppdatering innebär.

Fast vi mäter ju ändå inte de värdena som "fuskprogramvaran" manipulerar. Därför märks det inte om bilen är chipad eller ej. Så med andra ord finns det ingen anledning till att åtgärda detta så länge man inte är extra orolig för utsläppen.

För mig är detta mer en skada för företaget än vad det är för 2.0TDI ägarna. Bilen går ju genom besiktning i vilket fall som.

Kan instämma som du skriver med mätvärdena som manipulerats vid test oavsett om den är original eller chippad. Men dock att tänka på att det finns en hel del som kanske är miljömedvetna och gjort ett aktivt val av sitt köp av en diesel pga avgasutsläppen och inte allra minst alla de företag som profilerar sig som miljömedvetna. Detta kan slå på så många i ledet.

Smällen kommer mest troligt på tillverkaren än den enskilde bilägaren eller företaget och i det längre perspektivet ett tapp på marknadsandelar/kunder/uppsägningar etc etc

Jag kan förstå att folk är missnöjda med märket osv, men samtidigt tror jag folk är naiva om detta kommer som något jätte överraskande, det handlar om bilföretag, det är ganska självklart att dem fuskar, gillar man inte det skall man undvika märket, men jag utgår från att samtliga fuskar mer eller mindre. Dessutom förstår jag heller inte hela miljöfrågan, 2.0TDI är ju inte direkt en motor man väljer om man vill värna om miljön, snarare förbrukningen, då det är en mellanmotor, varken stor eller liten. Hybrider och små dieslar fungerar ju bättre om man har miljön som prio 1. Dessutom blir bilen varken bättre eller sämre efter denna skandal. Då fuskprogramvaran är överflödig för vår marknad, vi hade ju inte betalat mer skatt om inte programvaran fanns där.

Min teori likt mångas är att de fuskade med denna motorn för att slippa installera AD-Blue(Kostnad) på så sätt införa en "Clean diesel" på amerikanska marknaden utan att behöva betala för Ad-Blue installation. Dåligt? ja, men knappast något som påverkar ägarna till motorn i Europa.

VAG skall ha pisk för detta samt utföra de ändringar som behövs, men snälla 2.0TDI ägare, lugna er och kör vidare som ni gjort, världen har inte gått under smile

Hade jag varit ute efter en ny 2.0TDI så hade jag själv använt denna skandal för att pruta ned på nytt köp. Man får se det som ett tillfälle istället.

Många tror säkert att bilmärket kommer gå under eller något, Toyota gick inte under för deras bromsfel(Även om de inte fuskade) så lär många tittat bort efter att fått höra om att bromsarna failar, vilket enligt mig är betydligt större problem än avgasvärden.

Senast redigerat av DasAuto (29 september 2015)

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
valle22 Smidd i rostigt stål
1 oktober 2015 · 933 Inlägg

DasAuto skrev:

valle22 skrev:

DasAuto skrev:

Fast vi mäter ju ändå inte de värdena som "fuskprogramvaran" manipulerar. Därför märks det inte om bilen är chipad eller ej. Så med andra ord finns det ingen anledning till att åtgärda detta så länge man inte är extra orolig för utsläppen.

För mig är detta mer en skada för företaget än vad det är för 2.0TDI ägarna. Bilen går ju genom besiktning i vilket fall som.

Kan instämma som du skriver med mätvärdena som manipulerats vid test oavsett om den är original eller chippad. Men dock att tänka på att det finns en hel del som kanske är miljömedvetna och gjort ett aktivt val av sitt köp av en diesel pga avgasutsläppen och inte allra minst alla de företag som profilerar sig som miljömedvetna. Detta kan slå på så många i ledet.

Smällen kommer mest troligt på tillverkaren än den enskilde bilägaren eller företaget och i det längre perspektivet ett tapp på marknadsandelar/kunder/uppsägningar etc etc

Jag kan förstå att folk är missnöjda med märket osv, men samtidigt tror jag folk är naiva om detta kommer som något jätte överraskande, det handlar om bilföretag, det är ganska självklart att dem fuskar, gillar man inte det skall man undvika märket, men jag utgår från att samtliga fuskar mer eller mindre. Dessutom förstår jag heller inte hela miljöfrågan, 2.0TDI är ju inte direkt en motor man väljer om man vill värna om miljön, snarare förbrukningen, då det är en mellanmotor, varken stor eller liten. Hybrider och små dieslar fungerar ju bättre om man har miljön som prio 1. Dessutom blir bilen varken bättre eller sämre efter denna skandal. Då fuskprogramvaran är överflödig för vår marknad, vi hade ju inte betalat mer skatt om inte programvaran fanns där.

Min teori likt mångas är att de fuskade med denna motorn för att slippa installera AD-Blue(Kostnad) på så sätt införa en "Clean diesel" på amerikanska marknaden utan att behöva betala för Ad-Blue installation. Dåligt? ja, men knappast något som påverkar ägarna till motorn i Europa.

VAG skall ha pisk för detta samt utföra de ändringar som behövs, men snälla 2.0TDI ägare, lugna er och kör vidare som ni gjort, världen har inte gått under smile

Hade jag varit ute efter en ny 2.0TDI så hade jag själv använt denna skandal för att pruta ned på nytt köp. Man får se det som ett tillfälle istället.

Många tror säkert att bilmärket kommer gå under eller något, Toyota gick inte under för deras bromsfel(Även om de inte fuskade) så lär många tittat bort efter att fått höra om att bromsarna failar, vilket enligt mig är betydligt större problem än avgasvärden.

Fenomenet är inget unikt för någon tillverkare heller tror jag att man "snålkör" motorn utan en massa förbrukare aktiva under testcyklen. Tillverkare idag vill gärna visa siffror som säljargument till en allt kanske miljömedveten grupp eller företag som vill profilera sig som "ett grönt företag".

Visst kan man välja en mindre motor som släpper mindre men här har man "tagit fram" en 2.0lit som med väldigt låga avgasvärden vilket folk/företag har nappat på.
Vilka nu åtgärder eller förändringar kommer göras återstår att se när man har tagit fram den teknik/lösning på dilemmat, vilket både kostar tid och pengar för tillverkaren.

Jag tror det kommer ta tid att komma ur detta problemet inte bara ur ett ekonomiskt perspektiv utan man har varit för fartblind och sett vinster i främsta hand. Märket kommer ej att gå under på långa vägar utan man kommer som alla andra problem man haft göra åtgärder och förbättringar under resans gång.
Man har trots allt haft bekymmer med DSG, kamaxel kedjor och gastankar mm och man ser ut att lösa det mesta trots allt... om inget annat så genererar det jobb på svenska och utländska VW verkstäder.

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
DasAuto
1 oktober 2015 · 2 751 Inlägg

valle22 skrev:

DasAuto skrev:

valle22 skrev:

Kan instämma som du skriver med mätvärdena som manipulerats vid test oavsett om den är original eller chippad. Men dock att tänka på att det finns en hel del som kanske är miljömedvetna och gjort ett aktivt val av sitt köp av en diesel pga avgasutsläppen och inte allra minst alla de företag som profilerar sig som miljömedvetna. Detta kan slå på så många i ledet.

Smällen kommer mest troligt på tillverkaren än den enskilde bilägaren eller företaget och i det längre perspektivet ett tapp på marknadsandelar/kunder/uppsägningar etc etc

Jag kan förstå att folk är missnöjda med märket osv, men samtidigt tror jag folk är naiva om detta kommer som något jätte överraskande, det handlar om bilföretag, det är ganska självklart att dem fuskar, gillar man inte det skall man undvika märket, men jag utgår från att samtliga fuskar mer eller mindre. Dessutom förstår jag heller inte hela miljöfrågan, 2.0TDI är ju inte direkt en motor man väljer om man vill värna om miljön, snarare förbrukningen, då det är en mellanmotor, varken stor eller liten. Hybrider och små dieslar fungerar ju bättre om man har miljön som prio 1. Dessutom blir bilen varken bättre eller sämre efter denna skandal. Då fuskprogramvaran är överflödig för vår marknad, vi hade ju inte betalat mer skatt om inte programvaran fanns där.

Min teori likt mångas är att de fuskade med denna motorn för att slippa installera AD-Blue(Kostnad) på så sätt införa en "Clean diesel" på amerikanska marknaden utan att behöva betala för Ad-Blue installation. Dåligt? ja, men knappast något som påverkar ägarna till motorn i Europa.

VAG skall ha pisk för detta samt utföra de ändringar som behövs, men snälla 2.0TDI ägare, lugna er och kör vidare som ni gjort, världen har inte gått under smile

Hade jag varit ute efter en ny 2.0TDI så hade jag själv använt denna skandal för att pruta ned på nytt köp. Man får se det som ett tillfälle istället.

Många tror säkert att bilmärket kommer gå under eller något, Toyota gick inte under för deras bromsfel(Även om de inte fuskade) så lär många tittat bort efter att fått höra om att bromsarna failar, vilket enligt mig är betydligt större problem än avgasvärden.

Fenomenet är inget unikt för någon tillverkare heller tror jag att man "snålkör" motorn utan en massa förbrukare aktiva under testcyklen. Tillverkare idag vill gärna visa siffror som säljargument till en allt kanske miljömedveten grupp eller företag som vill profilera sig som "ett grönt företag".

Visst kan man välja en mindre motor som släpper mindre men här har man "tagit fram" en 2.0lit som med väldigt låga avgasvärden vilket folk/företag har nappat på.
Vilka nu åtgärder eller förändringar kommer göras återstår att se när man har tagit fram den teknik/lösning på dilemmat, vilket både kostar tid och pengar för tillverkaren.

Jag tror det kommer ta tid att komma ur detta problemet inte bara ur ett ekonomiskt perspektiv utan man har varit för fartblind och sett vinster i främsta hand. Märket kommer ej att gå under på långa vägar utan man kommer som alla andra problem man haft göra åtgärder och förbättringar under resans gång.
Man har trots allt haft bekymmer med DSG, kamaxel kedjor och gastankar mm och man ser ut att lösa det mesta trots allt... om inget annat så genererar det jobb på svenska och utländska VW verkstäder.

Håller med! Lite sorgligt är det också hur folk "hoppas" på att ett märke går under, för att man kanske kör ett annat konkurerande bilmärke, man tänker inte längre än näsan, finns hur många underleverantörer som helst till VAG i Sverige, HALDEX ett av dem.

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
valle22 Smidd i rostigt stål
1 oktober 2015 · 933 Inlägg

DasAuto skrev:

valle22 skrev:

DasAuto skrev:

Jag kan förstå att folk är missnöjda med märket osv, men samtidigt tror jag folk är naiva om detta kommer som något jätte överraskande, det handlar om bilföretag, det är ganska självklart att dem fuskar, gillar man inte det skall man undvika märket, men jag utgår från att samtliga fuskar mer eller mindre. Dessutom förstår jag heller inte hela miljöfrågan, 2.0TDI är ju inte direkt en motor man väljer om man vill värna om miljön, snarare förbrukningen, då det är en mellanmotor, varken stor eller liten. Hybrider och små dieslar fungerar ju bättre om man har miljön som prio 1. Dessutom blir bilen varken bättre eller sämre efter denna skandal. Då fuskprogramvaran är överflödig för vår marknad, vi hade ju inte betalat mer skatt om inte programvaran fanns där.

Min teori likt mångas är att de fuskade med denna motorn för att slippa installera AD-Blue(Kostnad) på så sätt införa en "Clean diesel" på amerikanska marknaden utan att behöva betala för Ad-Blue installation. Dåligt? ja, men knappast något som påverkar ägarna till motorn i Europa.

VAG skall ha pisk för detta samt utföra de ändringar som behövs, men snälla 2.0TDI ägare, lugna er och kör vidare som ni gjort, världen har inte gått under smile

Hade jag varit ute efter en ny 2.0TDI så hade jag själv använt denna skandal för att pruta ned på nytt köp. Man får se det som ett tillfälle istället.

Många tror säkert att bilmärket kommer gå under eller något, Toyota gick inte under för deras bromsfel(Även om de inte fuskade) så lär många tittat bort efter att fått höra om att bromsarna failar, vilket enligt mig är betydligt större problem än avgasvärden.

Fenomenet är inget unikt för någon tillverkare heller tror jag att man "snålkör" motorn utan en massa förbrukare aktiva under testcyklen. Tillverkare idag vill gärna visa siffror som säljargument till en allt kanske miljömedveten grupp eller företag som vill profilera sig som "ett grönt företag".

Visst kan man välja en mindre motor som släpper mindre men här har man "tagit fram" en 2.0lit som med väldigt låga avgasvärden vilket folk/företag har nappat på.
Vilka nu åtgärder eller förändringar kommer göras återstår att se när man har tagit fram den teknik/lösning på dilemmat, vilket både kostar tid och pengar för tillverkaren.

Jag tror det kommer ta tid att komma ur detta problemet inte bara ur ett ekonomiskt perspektiv utan man har varit för fartblind och sett vinster i främsta hand. Märket kommer ej att gå under på långa vägar utan man kommer som alla andra problem man haft göra åtgärder och förbättringar under resans gång.
Man har trots allt haft bekymmer med DSG, kamaxel kedjor och gastankar mm och man ser ut att lösa det mesta trots allt... om inget annat så genererar det jobb på svenska och utländska VW verkstäder.

Håller med! Lite sorgligt är det också hur folk "hoppas" på att ett märke går under, för att man kanske kör ett annat konkurerande bilmärke, man tänker inte längre än näsan, finns hur många underleverantörer som helst till VAG i Sverige, HALDEX ett av dem.

Jag finner också det väldigt märkligt att där är en massa folk som gnuggar händerna, skrattar och hoppas på ett märke går i graven. Underleverantörer som kanske får minska/permittera sin personal och allt bara spinner vidare i en nedåt gående spiral. Problemen är långt mer gångna som ekonomisk belastning och ett betydligt större samhälls problem i en sådan framtid i varje enskilt land pga den arbetslösa massan som skall kunna överleva. Jag ser mer

Personligen så kände jag när SAAB försvann och hur det hanterades vara bara sorgligt. Inte för jag direkt hade något för SAAB så är det tragiskt att det gick som det gick. SAAB's sista kärror är ruskigt snygga vill jag påstå och jag kan förstå det finns vissa aktörer som vill köpa och driva deras koncept vidare.

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
DasAuto
1 oktober 2015 · 2 751 Inlägg
Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
torsen
1 oktober 2015 · 7 238 Inlägg

Är det rätt att VAG-bilarnas mjukvara ska justeras så att NOX-emmisionerna blir mindre på bekostnad av att bilägarna får en bränsleförbrukning som inte överensstämmer med vad som utlovats utan blir högre?

Är det rätt att statskassan undanhållits skattemedel p g a att felaktiga uppgifter om bränsleförbrukning och emmisioner, som legat till grund för beräkningen av vägtrafikskatten?

Är inte VAG skyldiga att kompensera bilägare och staten för falska uppgifter?

Om inte, vad/vem har vi då att lita på vid bilval?

macattac
2 oktober 2015 · 201 Inlägg

torsen skrev:
Är det rätt att VAG-bilarnas mjukvara ska justeras så att NOX-emmisionerna blir mindre på bekostnad av att bilägarna får en bränsleförbrukning som inte överensstämmer med vad som utlovats utan blir högre?

Är det rätt att statskassan undanhållits skattemedel p g a att felaktiga uppgifter om bränsleförbrukning och emmisioner, som legat till grund för beräkningen av vägtrafikskatten?

Är inte VAG skyldiga att kompensera bilägare och staten för falska uppgifter?

Om inte, vad/vem har vi då att lita på vid bilval?

Nej det är för tidigt att uttala sig om. Det går att minska NOx utsläpp på ett flertal olika sätt. Adblue, EGR och SCR är ett par av sätten. Vi får nog vänta och se vad VAG går ut och säger.

Återigen så handlar detta om NOx och inte CO2 som är vad som beskattas inom EU. Ingenting tyder, idagsläget på att vi kommer få utökat CO2 utsläpp av ny mjukvara. För bilarna har inte brutit mot regler i EU. Inom EU tror jag att de endast byter mot en motorstyrningsmjukvara som tar bort "fusk"-delen. Denna har inte behövt användas inom NEDC för att fordonen skall klara av miljökraven.

Och falska uppgifter....de har manipulerat resultaten i USA inte i EU. De har inte ljugit för EU. Att marknaden är påverkad här (bilarna alltså) är att även våra bilar har fuskmjukvaran och denna måste de ta bort. Sluta lyssna så mycket på idioter som Magdalena Andersson och Åsa Romson. Läs på de officiella rapporter som finns och jämför sedan själv med EU5-normens stipulerade regler för att bilda dig en egen uppfattning.

Audi A5 "3.0tdi Sportback" (2010)
DasAuto
2 oktober 2015 · 2 751 Inlägg

macattac skrev:

torsen skrev:
Är det rätt att VAG-bilarnas mjukvara ska justeras så att NOX-emmisionerna blir mindre på bekostnad av att bilägarna får en bränsleförbrukning som inte överensstämmer med vad som utlovats utan blir högre?

Är det rätt att statskassan undanhållits skattemedel p g a att felaktiga uppgifter om bränsleförbrukning och emmisioner, som legat till grund för beräkningen av vägtrafikskatten?

Är inte VAG skyldiga att kompensera bilägare och staten för falska uppgifter?

Om inte, vad/vem har vi då att lita på vid bilval?

Nej det är för tidigt att uttala sig om. Det går att minska NOx utsläpp på ett flertal olika sätt. Adblue, EGR och SCR är ett par av sätten. Vi får nog vänta och se vad VAG går ut och säger.

Återigen så handlar detta om NOx och inte CO2 som är vad som beskattas inom EU. Ingenting tyder, idagsläget på att vi kommer få utökat CO2 utsläpp av ny mjukvara. För bilarna har inte brutit mot regler i EU. Inom EU tror jag att de endast byter mot en motorstyrningsmjukvara som tar bort "fusk"-delen. Denna har inte behövt användas inom NEDC för att fordonen skall klara av miljökraven.

Och falska uppgifter....de har manipulerat resultaten i USA inte i EU. De har inte ljugit för EU. Att marknaden är påverkad här (bilarna alltså) är att även våra bilar har fuskmjukvaran och denna måste de ta bort. Sluta lyssna så mycket på idioter som Magdalena Andersson och Åsa Romson. Läs på de officiella rapporter som finns och jämför sedan själv med EU5-normens stipulerade regler för att bilda dig en egen uppfattning.

Majoriteten av alla panikryttare visste knappt vad Nox vad innan denna skandal, verkar heller inte veta efter att det har kommit fram heller smile Många tror verkligen deras bilar dricker mer helt plötsligt big_smile

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
Aquilla
6 november 2015 · 299 Inlägg

kan säga att fy fan! kommer aldrig nånsin köpa en VAG bil efter att den här skandalen uppenbarades! vilka tomtar dom är!

En generell BMW ägare: njuter mer av bilen än sambon eller frun, om den har någon vilket inte alltid är vanligt. Åker då gärna en omväg med bilen för att få chans att visa upp sig och gärna med dimljusen på. Mer intresserad av hur han blir uppfattad i sin bil än utanför, Tror det är en snabb sportbil han köpt fast det viktigaste är ändå att den andas premium och status bland arbetskamraterna.
Ford Sierra RS Cosworth 4x4 "Moondust Silver" (1992)
Volvo 940 Turbo "Classic Green" (1997)
Soulman
6 november 2015 · 1 271 Inlägg

Aquilla skrev:
kan säga att fy fan! kommer aldrig nånsin köpa en VAG bil efter att den här skandalen uppenbarades! vilka tomtar dom är!

Sa han som verkar köra två riktiga skitgrisar att döma av din signatur. Utsläppen är ju oavsett vad som skrivs knappt mätbara jämfört med de som dina egna bilar presterar. Läs på vad det handlar om innan du uttalar dig, även i denna tråden.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Aquilla
6 november 2015 · 299 Inlägg

haha jag har inte blivit pålurade att de ska vara några miljöbilar iaf?? och med mina bilar som man får tanka jämt genererar jag mycket skattepengar till staten så jag tror de är nöjda.
Vad åker du i själv för bilar? en ny slö passat oljebrännare?

En generell BMW ägare: njuter mer av bilen än sambon eller frun, om den har någon vilket inte alltid är vanligt. Åker då gärna en omväg med bilen för att få chans att visa upp sig och gärna med dimljusen på. Mer intresserad av hur han blir uppfattad i sin bil än utanför, Tror det är en snabb sportbil han köpt fast det viktigaste är ändå att den andas premium och status bland arbetskamraterna.
Ford Sierra RS Cosworth 4x4 "Moondust Silver" (1992)
Volvo 940 Turbo "Classic Green" (1997)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
6 november 2015 · 13 746 Inlägg

macattac skrev:

torsen skrev:
Är det rätt att VAG-bilarnas mjukvara ska justeras så att NOX-emmisionerna blir mindre på bekostnad av att bilägarna får en bränsleförbrukning som inte överensstämmer med vad som utlovats utan blir högre?

Är det rätt att statskassan undanhållits skattemedel p g a att felaktiga uppgifter om bränsleförbrukning och emmisioner, som legat till grund för beräkningen av vägtrafikskatten?

Är inte VAG skyldiga att kompensera bilägare och staten för falska uppgifter?

Om inte, vad/vem har vi då att lita på vid bilval?

Nej det är för tidigt att uttala sig om. Det går att minska NOx utsläpp på ett flertal olika sätt. Adblue, EGR och SCR är ett par av sätten. Vi får nog vänta och se vad VAG går ut och säger.

Återigen så handlar detta om NOx och inte CO2 som är vad som beskattas inom EU. Ingenting tyder, idagsläget på att vi kommer få utökat CO2 utsläpp av ny mjukvara. För bilarna har inte brutit mot regler i EU. Inom EU tror jag att de endast byter mot en motorstyrningsmjukvara som tar bort "fusk"-delen. Denna har inte behövt användas inom NEDC för att fordonen skall klara av miljökraven.

Och falska uppgifter....de har manipulerat resultaten i USA inte i EU. De har inte ljugit för EU. Att marknaden är påverkad här (bilarna alltså) är att även våra bilar har fuskmjukvaran och denna måste de ta bort. Sluta lyssna så mycket på idioter som Magdalena Andersson och Åsa Romson. Läs på de officiella rapporter som finns och jämför sedan själv med EU5-normens stipulerade regler för att bilda dig en egen uppfattning.

Men miljömupparna säger ju att alla vag bilar är farliga ju ;-)

Folk är så skapligt korkade eftersom dom inte har en aning om vad som är problemet..   det dom borde fokusera på är att höga nox gaser ger i regel lägre förbrukning än tvärsom.     så i konsumentens skalle borde höga utsläpp vara något posetivt..    idag är allt miljöfarligt hur vi än gör..  rent trams bara.     om 10år kommer dom klaga på hur mycket adblue förstörde miljön.  osv smile    fungerar motorerna bra för konsumenten  om ja.. så är det väll bara vara nöjd och hållakäften svårare är det inte.  Dom har inte fuskat med hållbarheten på bilarna utan dom har försökt gjort så kunderna får bränslesnåla motorer utan en massa tranms vilket dom oxå lyckats med.  Ni alla som skriker över Nox gaserna borde ge mig en ny vw bil så jag kan byta ut min v70 som lämnar svarta märken på marken när jag åker iväg vid stoppljusen så har ni sparat in alla noxgaser som era bilar släpper ut mer än vad ni visste för 1år sen smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang