2088
Sök

Bygga kardan för mopar v8 till Volvo 1031

25 Inlägg
29 december 2015
Trådstartare
Halloj!

Vet inte om det är sökmotorerna som motarbetar mig eller varför jag inte hittar något om det här ämnet, för det finns väll massor med Volvo v8or.

Men iallafall. Har ett projekt med en dodge 318 motor och 904 låda med en 1031 bakaxel från Volvo 740 som ska ihop på något vis.

Så tänkte höra hur folk har byggt sina kardan axlar som enklast.

Läste på Google att någon cheva kardan har samma knutar som "stora" Volvos kardan har (vilket jag inte har kunskap för att veta vad det betyder) :p
Men kan det finnas en mopar kardan som passa 904 lådan och har samma knutar så man bara behöver bry sig om att korta och he på bakre "yoke" grejen?

Tacksam för svar. Mvh

Bakhjulsdriven
344 Inlägg
29 december 2015
Eftersom att 1031an härstammar från Chrysler så borde det väl kanske finnas dodge kardaner med knutkors i samma dimensioner. Enklast är att titta och mäta på div. chrysler fordon. Jeep Cherokee / Grand Cherokee har t.ex Dana 30 som framaxel det är i princip samma som 7/940.
Annars tycker jag det är lättare att gifta ihop främre yoke med befintlig Volvo kardan så har jag gjort på min 740 dock med cheva motor & låda.

25 Inlägg
29 december 2015
Trådstartare
Har en Volvo kardan men den är för kort.
Och har läst att det är lättare att få det bra om man kortar istället för att förlänga.

Sedan har jag en kardan med yoke som passar 904 lådan och den är för lång. Och skulle jag försöka ta bakre delen på Volvo kardan och svetsa ihop med mopar kardan + korta den så känns det som att mycket kan gå snett.

Och knutkorsen på mopar kardan är rätt lik i storlek som på Volvo kardan.
Men då låser ju mopar knutkorsen på insidan av "yoken" med en låsring. Och Volvo låser på utsidan kan man säga vilket känns som att det ställer till problem om man vill försöka få ihop dem :p

Sök