Pendlarbil, lite funderingar

trubbelturbo
30 december 2015 · 1 459 Inlägg

En snabb googling visar att punkteringsfria däck, katalysatorn och även v8:an är ifrån början franska skapelser.
Det jag hade i tanken var Citroëns gashydraliska fjädring. Visst är det kanske inga revolutionerande uppfinningar, men ändå.

Edit: ursäkta niille för off topic.

Senast redigerat av trubbelturbo (30 december 2015)

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
caromania Forummoderator
30 december 2015 · 9 296 Inlägg

Men jisses... Om man fick en krona varje gång...

En parallell. Honda Accord syns inte alls i Sverige. Varför det? För att det är en dålig bil? Nja, den har legat på olika topplistor över mest sålda och pålitliga bilar under mer eller mindre hela sin levnad. Den svenska marknaden betyder helt enkelt inte ett piss. Till och med Volvo dissade ju den svenska marknaden under en period då de satsade på USA-marknaden med "varierande" framgång. ("Volvo. Nice but boxy" - Robin Williams) Marknaden i Sverige är en fis i rymden. Att använda Sverigemarknaden som någon slags måttstock är ju hyfsat slött. FIAT har sålt en jävla massa bilar i Italien, trots att de med handen på hjärtat varit skit.

Bugatti är ju inte franskt. Egentligen. Fransmännen är ju annars bara kompetenta när det handlar om mat, ost och vin.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Mack Forum- och sitemoderator
30 december 2015 · 26 136 Inlägg

Okej att vi alla har meningsskiljaktigheter, men vid direkta påhopp drar i alla fall jag gränsen.
Skärpning!

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Juggen1988
30 december 2015 · 161 Inlägg

Som många här säger så rostar alla bilar, mängden rost beror på dels det grundläggande rostskyddet från fabrik samt hur ägaren/na har tagit hand om bilen.

Såg att en annan användare tog upp Honda Accord, med din budget så skulle jag titta på en sådan. Gott om utrymme för barnvagn och bilbarnstol.

Tex:
http://www.blocket.se/uppsala/Honda_Acc … 15&w=3

Min Prius är 6 år gammal och gått snart 14k mil, finns en del ytrost på underredet men inte värre än så, pratade med besiktningsgubben och han sa att det såg normalt ut med tanke på bilens ålder. Kört 3 000 mil med den den och inte haft några problem öht, endast inlämnad för ordinarie service enligt schema. Så ur driftsynpunkt kan jag rekommendera den. Även för mig var ett krav att barnvagn och bilbarnstol skulle få plats och det går att lasta in bra med grejer i bilen utöver dessa. Men som många här säger så är den inte direkt snygg och ganska tråkig att köra tongue 

Lycka till, jakten är halva nöjet!

Senast redigerat av Juggen1988 (30 december 2015)

Toyota Prius HSD 1.5 "Den feta systern Bettan" (2009)
Power-krille
30 december 2015 · 672 Inlägg

haha dom här diskussionerna är faktiskt skojiga  "Saab är och förblir smörja som en snäv skara människor har det dåliga omdömmet att uppskatta"  smile

det enda jag personligen skulle aktivt undvika, är det franska innovationerna

"Väx inte upp! det är en fälla"
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 december 2015 · 17 470 Inlägg

Om ni åker till Trollhättan så är det nog mer Saab än Volvo, var där för ett tags sedan. För övrigt är Saab väldigt prisvärda bilar. Så ta en titt.

Citroen C5 är inte dum. "Franskt skit"? Nja, de rullar på bra.

Prius? Givetvis. Vår bara går å går. Haft den i över 2 år.

Men en Volvo V70 är ju ett säkert kort. Inget snack om detta.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
caromania Forummoderator
30 december 2015 · 9 296 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Om ni åker till Trollhättan så är det nog mer Saab än Volvo, var där för ett tags sedan. För övrigt är Saab väldigt prisvärda bilar. Så ta en titt.

Citroen C5 är inte dum. "Franskt skit"? Nja, de rullar på bra.

Prius? Givetvis. Vår bara går å går. Haft den i över 2 år.

Men en Volvo V70 är ju ett säkert kort. Inget snack om detta.

Jag håller absolut med - till viss del. Jag har inte ägt någon V70 själv, har bara kört dem ytterst lite och borde egentligen vara tyst. Men rykten om ägare som fullständigt drabbats av mellanårsmodellerna i Fords ägande duggar ju tätt.

En bekant har vad jag tror är en tidig 2000talare, kanske -05(?), bara en massa krångel och elände. Han har den stående i garaget för att den är för dyr att ideligen laga men den är fortfarande bekväm så han hoppas på trissvinsten. Om jag jämför den med min Accord 2.4 från -04 så skiljer det en faslig massa 10.000kr i nedlagda reparationer på samma 10 år vi ägt våra bilar. En annan kompis har en -12a som är hur bra som helst även om den iofs fortfarande är ganska ny.

Jag tror att Geely säkerligen gjorde en rejäl höjning av kvalitetskontroller när de tog över. Under Fords vingar var ju Volvo bara något katten släpat in. En ny V70 (läs nyare än 10-11) skulle jag helt klart kunna tänka mig om jag sökte en bra bil, men av principiella skäl tittade jag inte på en V70 när jag nyligen köpte ny bil.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 december 2015 · 17 470 Inlägg

caromania skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Om ni åker till Trollhättan så är det nog mer Saab än Volvo, var där för ett tags sedan. För övrigt är Saab väldigt prisvärda bilar. Så ta en titt.

Citroen C5 är inte dum. "Franskt skit"? Nja, de rullar på bra.

Prius? Givetvis. Vår bara går å går. Haft den i över 2 år.

Men en Volvo V70 är ju ett säkert kort. Inget snack om detta.

Jag håller absolut med - till viss del. Jag har inte ägt någon V70 själv, har bara kört dem ytterst lite och borde egentligen vara tyst. Men rykten om ägare som fullständigt drabbats av mellanårsmodellerna i Fords ägande duggar ju tätt.

En bekant har vad jag tror är en tidig 2000talare, kanske -05(?), bara en massa krångel och elände. Han har den stående i garaget för att den är för dyr att ideligen laga men den är fortfarande bekväm så han hoppas på trissvinsten. Om jag jämför den med min Accord 2.4 från -04 så skiljer det en faslig massa 10.000kr i nedlagda reparationer på samma 10 år vi ägt våra bilar. En annan kompis har en -12a som är hur bra som helst även om den iofs fortfarande är ganska ny.

Jag tror att Geely säkerligen gjorde en rejäl höjning av kvalitetskontroller när de tog över. Under Fords vingar var ju Volvo bara något katten släpat in. En ny V70 (läs nyare än 10-11) skulle jag helt klart kunna tänka mig om jag sökte en bra bil, men av principiella skäl tittade jag inte på en V70 när jag nyligen köpte ny bil.

Vår V70 är ju från 2002. Så i princip antik. Men haft några under åren och ingen har krånglat. Sen tror jag det beror lite på vem som sitter bakom ratten, vissa har bara problem med sina bilar medan jag kunde köra ett flertal Citroen CX som bara rullade på i min ungdom. Körde en bil med extremt dålig växellåda ett par månader på 90-talet. Gick bra. När den bytte ägare rasade lådan efter 2 dagar...

Men en japansk bil tror jag tål lite mer stryk.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Muttley
30 december 2015 ·

Var tog alla förslagen vägen som skulle rymma en barnvagn och pendlas med?

Ser knappt några smile

Så jag ger ett säkert kort.  Avensis,  Toyota är ju inte världens största biltillverkare i kamp mot GM för ingenting.

niille
30 december 2015 · 7 Inlägg

dawwe skrev:
Alltid alltid alltid samma visa....Diwraz: Volvo!!!! Evil: Inte nån jäkla bil från VAG-koncernen, de e bara JUNK! Prius for life! Seriöst, kan man/vi inte nyansera oss liiiite mer? Vidga vyerna en aning o inte stampa i samma gamla spår?
Vad kommer jag tipsa om då? Ja vad tror ni...?

VAG: FSI motorerna skall du välja bort. TDi är ett bättre val, du kommer ju köra 60 mil i veckan så låg förbrukning borde vara rätt högt prioriterat. Ett exempel på en bil som uppfyller flertalet av dina önskemål

BMW: Gå inte i taket nu ni som känner er träffade, detta är bara ett exempel

Sittåträng (Citroen): Ännu ett exempel, inget mer än så big_smile

Ford: Bättre än ryktet big_smile

Ja, nu är det fritt fram att börja tjabba, igen...

Vill helst inte köpa någon bil för dom pengarna som har gått 20k mil, med tanke på att jag kommer bränna av 3000 mil per år så känns det inte som att dom kommer hålla 5 år till utan massa trubbel.

tkd_rille skrev:

niille skrev:
* Måste ha plats med BARNVAGN i bagaget och en bilbarnstol i baksätet
* Billig försäkring och skatt

Volvo:
S40/V40/V40/C30: Tidiga modeller rostar, bristande kvalitét då dom är byggda av Ford? Snålare än S60/S80 dock.
S60/S80: Riktiga volvo, bra komfort, håller länge men drar mycket?

Vad har ni för tips?

Mitt tips.
Det fetmarkerade. 

Radera de 2 faktorerna ihop. Speciellt c30. För de är väl en vanlig svensk barnvagn vi pratar?

S60 är liten,  alltså jätteliten, så samma sak med barnvagnen där.
S80 funkar, men blir bökigt med barnvagn. 

Tänkte bara så du tänker på ungen wink

Men V40/S40 är väl inte större än S60 ens? Känns osäkra då det är Ford som ligger bakom dom.
Har kikat en del på S60/S80 nu med 140hk motorn som verkar hyfsat snål på motorvägen, verkar dra runt 0.75-0.9. S80 är väl mer aktuellt eftersom den är större än S60, och drar ungefär lika mycket. Verkar inte rosta så jävulskt, verkar driftsäkra och man hittar en schysst som gått 10k mil för 50k.

Hybridsmurfen skrev:
Om ni åker till Trollhättan så är det nog mer Saab än Volvo, var där för ett tags sedan. För övrigt är Saab väldigt prisvärda bilar. Så ta en titt.

Citroen C5 är inte dum. "Franskt skit"? Nja, de rullar på bra.

Prius? Givetvis. Vår bara går å går. Haft den i över 2 år.

Men en Volvo V70 är ju ett säkert kort. Inget snack om detta.

Vet många som har haft problem med sina Citroens, har ingen bra erfarenhet av dom.

Prius känns mer som en stadsbil, lär bullra på rätt bra på motorvägen samt komforten i dom verkar inte vara den bästa.

V70 känns som ett vettigt alternativ med 140hk motorn, men är mer sugen på S80 då det verkar vara ungefär samma bil bara att S80 är tystare. Behövs egentligen ingen kombi då S80 har rätt stort bagage bara att själva öppningen till bagaget är lite knöligt, går nog att komma runt.

tkd_rille skrev:
Var tog alla förslagen vägen som skulle rymma en barnvagn och pendlas med?

Ser knappt några smile

Så jag ger ett säkert kort.  Avensis,  Toyota är ju inte världens största biltillverkare i kamp mot GM för ingenting.

Avensis har varit ett alternativ också, verkar dock varva en del på motorvägen vilket många japanare verkar ha gemensamt, samt tveksamt rostskydd på tidigare modeller.

Men just nu lutar det nog faktiskt mot en S80 om man ser till pris, säkerhet, komfort, storlek.

Muttley
30 december 2015 ·

niille skrev:

tkd_rille skrev:

niille skrev:
* Måste ha plats med BARNVAGN i bagaget och en bilbarnstol i baksätet
* Billig försäkring och skatt

Volvo:
S40/V40/V40/C30: Tidiga modeller rostar, bristande kvalitét då dom är byggda av Ford? Snålare än S60/S80 dock.
S60/S80: Riktiga volvo, bra komfort, håller länge men drar mycket?

Vad har ni för tips?

Mitt tips.
Det fetmarkerade. 

Radera de 2 faktorerna ihop. Speciellt c30. För de är väl en vanlig svensk barnvagn vi pratar?

S60 är liten,  alltså jätteliten, så samma sak med barnvagnen där.
S80 funkar, men blir bökigt med barnvagn. 

Tänkte bara så du tänker på ungen wink

Men V40/S40 är väl inte större än S60 ens? Känns osäkra då det är Ford som ligger bakom dom.
Har kikat en del på S60/S80 nu med 140hk motorn som verkar hyfsat snål på motorvägen, verkar dra runt 0.75-0.9. S80 är väl mer aktuellt eftersom den är större än S60, och drar ungefär lika mycket. Verkar inte rosta så jävulskt, verkar driftsäkra och man hittar en schysst som gått 10k mil för 50k.

Hybridsmurfen skrev:
Om ni åker till Trollhättan så är det nog mer Saab än Volvo, var där för ett tags sedan. För övrigt är Saab väldigt prisvärda bilar. Så ta en titt.

Citroen C5 är inte dum. "Franskt skit"? Nja, de rullar på bra.

Prius? Givetvis. Vår bara går å går. Haft den i över 2 år.

Men en Volvo V70 är ju ett säkert kort. Inget snack om detta.

Vet många som har haft problem med sina Citroens, har ingen bra erfarenhet av dom.

Prius känns mer som en stadsbil, lär bullra på rätt bra på motorvägen samt komforten i dom verkar inte vara den bästa.

V70 känns som ett vettigt alternativ med 140hk motorn, men är mer sugen på S80 då det verkar vara ungefär samma bil bara att S80 är tystare. Behövs egentligen ingen kombi då S80 har rätt stort bagage bara att själva öppningen till bagaget är lite knöligt, går nog att komma runt.

tkd_rille skrev:
Var tog alla förslagen vägen som skulle rymma en barnvagn och pendlas med?

Ser knappt några smile

Så jag ger ett säkert kort.  Avensis,  Toyota är ju inte världens största biltillverkare i kamp mot GM för ingenting.

Avensis har varit ett alternativ också, verkar dock varva en del på motorvägen vilket många japanare verkar ha gemensamt, samt tveksamt rostskydd på tidigare modeller.

Men just nu lutar det nog faktiskt mot en S80 om man ser till pris, säkerhet, komfort, storlek.

S60 är liten precis som v/s40, så du får de bökigt med barnvagn. S60 är även mycket trång i kupen så barnvagn och barnstol är inget roligt i trångt utrymme.

Du får ju Avensis runt 2006.
Jag tror du är inne på 90 tal?
Har själv inte sett så många efter 2005 som är rosthögar. 
Och toyota är driftsäkra till tusen.   
Brorsan har en förvisso celica 2002 och efter 16000 mil mycket pendlande har han nu börjat byta delar som bromsskivor, termostat och drivremmen som klippte sig själv.

Alltså extremt låga driftskostnader smile

Om du inte bryr dig så mycket om designen invändigt så är de en bra bil.

S80 är också en trevlig bil,  om du orkar med att böka ner barnvagnen i bagaget.  Men till skillnad från s60 så har du iallafall utrymmet i kupen.
Välj inte en T6.   140 hk är väl rätt driftsäker men halvtörstiga.

Senast redigerat av tkd_rille (30 december 2015)

dawwe ...has left the building...
30 december 2015 · 4 474 Inlägg

niille skrev:
Vill helst inte köpa någon bil för dom pengarna som har gått 20k mil, med tanke på att jag kommer bränna av 3000 mil per år så känns det inte som att dom kommer hålla 5 år till utan massa trubbel.

Några exempel... Köpte 2007 en *tada* Passat 2.0i Kombi -95, ca 20000 mil vid inköp, pris 14000. Körde 16000 mil under 4 år o sålde 2011 för drygt 5000. Reparationer: Laddregulator (ca 250 kr, bytte själv på 20 min). Tändspole (500 kr, bytte själv 10 min). Hjullager,bromsskivor & belägg bak (ca 700 kr, monterade själv). Drivknut fram (400 kr monterade själv. Nya drivknuten gav upp efter ca 10000 mil, så 400 kr till). I övrigt nada och noll förutom oljebyten ca var 1300 mil, byte stift+luftfilter ca var 5000:e mil. Kamremsbyte två gånger (bör bytas var 9000:e mil, 600 kr, monterade själv) Så repkostnad, exklusive arbete ca 2500 kr exkl arbete, det är kaffepengar! Delarna köpte jag antingen på Biltema elller ebay.de. Bilen innan denna var även den en Passat Kombi, en 1.8 -91, 34000 mil. Köptes för 6000 med kassa hjullager bak (kostnad 200 kr, bytte själv). En olycka tog bilen vid 38500 mil sad. O så min nuvarande Passat som rullat över 15000 mil i min ägo med noll bekymmer, skall dock tilläggas att jag renoverat/säkrat upp den "maximalt". Jag har ägt flertalet långmilade bilar, håller man koll på "varningstecken" o lagar i tid om det behövs så blir man inte stående vid sidan av vägen. 20000 välskötta fullservade mil är ingenting. Och, hellre en 22000 milare med nya dämpare,fjädrar,bromsskivor mm än en 13000 mil där inget av detta bytts...

Senast redigerat av dawwe (30 december 2015)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Muttley
30 december 2015 ·

dawwe skrev:

tkd_rille skrev:
Vill helst inte köpa någon bil för dom pengarna som har gått 20k mil, med tanke på att jag kommer bränna av 3000 mil per år så känns det inte som att dom kommer hålla 5 år till utan massa trubbel.

Några exempel... Köpte 2007 en *tada* Passat 2.0i Kombi -95, ca 20000 mil vid inköp, pris 14000. Körde 16000 mil under 4 år o sålde 2011 för drygt 5000. Reparationer: Laddregulator (ca 250 kr, bytte själv på 20 min). Tändspole (500 kr, bytte själv 10 min). Hjullager,bromsskivor & belägg bak (ca 700 kr, monterade själv). Drivknut fram (400 kr monterade själv. Nya drivknuten gav upp efter ca 10000 mil, så 400 kr till). I övrigt nada och noll förutom oljebyten ca var 1300 mil, byte stift+luftfilter ca var 5000:e mil. Kamremsbyte två gånger (bör bytas var 9000:e mil, 600 kr, monterade själv) Så repkostnad, exklusive arbete ca 2500 kr exkl arbete, det är kaffepengar! Delarna köpte jag antingen på Biltema elller ebay.de. Bilen innan denna var även den en Passat Kombi, en 1.8 -91, 34000 mil. Köptes för 6000 med kassa hjullager bak (kostnad 200 kr, bytte själv). En olycka tog bilen vid 38500 mil sad. O så min nuvarande Passat som rullat över 15000 mil i min ägo med noll bekymmer, skall dock tilläggas att jag renoverat/säkrat upp den "maximalt". Jag har ägt flertalet långmilade bilar, håller man koll på "varningstecken" o lagar i tid om det behövs så blir man inte stående vid sidan av vägen. 20000 välskötta fullservade mil är ingenting. Och, hellre en 22000 milare med nya dämpare,fjädrar,bromsskivor mm än en 13000 mil där inget av detta bytts...

Höddedu din perfektionist. Citera inte mig fel.

Jag sålde förresten min passat wink

dawwe ...has left the building...
30 december 2015 · 4 474 Inlägg

Solly! Fixat big_smile

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Evildan
30 december 2015 ·

niille skrev:

dawwe skrev:
Alltid alltid alltid samma visa....Diwraz: Volvo!!!! Evil: Inte nån jäkla bil från VAG-koncernen, de e bara JUNK! Prius for life! Seriöst, kan man/vi inte nyansera oss liiiite mer? Vidga vyerna en aning o inte stampa i samma gamla spår?
Vad kommer jag tipsa om då? Ja vad tror ni...?

VAG: FSI motorerna skall du välja bort. TDi är ett bättre val, du kommer ju köra 60 mil i veckan så låg förbrukning borde vara rätt högt prioriterat. Ett exempel på en bil som uppfyller flertalet av dina önskemål

BMW: Gå inte i taket nu ni som känner er träffade, detta är bara ett exempel

Sittåträng (Citroen): Ännu ett exempel, inget mer än så big_smile

Ford: Bättre än ryktet big_smile

Ja, nu är det fritt fram att börja tjabba, igen...

Vill helst inte köpa någon bil för dom pengarna som har gått 20k mil, med tanke på att jag kommer bränna av 3000 mil per år så känns det inte som att dom kommer hålla 5 år till utan massa trubbel.

tkd_rille skrev:

niille skrev:
* Måste ha plats med BARNVAGN i bagaget och en bilbarnstol i baksätet
* Billig försäkring och skatt

Volvo:
S40/V40/V40/C30: Tidiga modeller rostar, bristande kvalitét då dom är byggda av Ford? Snålare än S60/S80 dock.
S60/S80: Riktiga volvo, bra komfort, håller länge men drar mycket?

Vad har ni för tips?

Mitt tips.
Det fetmarkerade. 

Radera de 2 faktorerna ihop. Speciellt c30. För de är väl en vanlig svensk barnvagn vi pratar?

S60 är liten,  alltså jätteliten, så samma sak med barnvagnen där.
S80 funkar, men blir bökigt med barnvagn. 

Tänkte bara så du tänker på ungen wink

Men V40/S40 är väl inte större än S60 ens? Känns osäkra då det är Ford som ligger bakom dom.
Har kikat en del på S60/S80 nu med 140hk motorn som verkar hyfsat snål på motorvägen, verkar dra runt 0.75-0.9. S80 är väl mer aktuellt eftersom den är större än S60, och drar ungefär lika mycket. Verkar inte rosta så jävulskt, verkar driftsäkra och man hittar en schysst som gått 10k mil för 50k.

Hybridsmurfen skrev:
Om ni åker till Trollhättan så är det nog mer Saab än Volvo, var där för ett tags sedan. För övrigt är Saab väldigt prisvärda bilar. Så ta en titt.

Citroen C5 är inte dum. "Franskt skit"? Nja, de rullar på bra.

Prius? Givetvis. Vår bara går å går. Haft den i över 2 år.

Men en Volvo V70 är ju ett säkert kort. Inget snack om detta.

Vet många som har haft problem med sina Citroens, har ingen bra erfarenhet av dom.

Prius känns mer som en stadsbil, lär bullra på rätt bra på motorvägen samt komforten i dom verkar inte vara den bästa.

V70 känns som ett vettigt alternativ med 140hk motorn, men är mer sugen på S80 då det verkar vara ungefär samma bil bara att S80 är tystare. Behövs egentligen ingen kombi då S80 har rätt stort bagage bara att själva öppningen till bagaget är lite knöligt, går nog att komma runt.

tkd_rille skrev:
Var tog alla förslagen vägen som skulle rymma en barnvagn och pendlas med?

Ser knappt några smile

Så jag ger ett säkert kort.  Avensis,  Toyota är ju inte världens största biltillverkare i kamp mot GM för ingenting.

Avensis har varit ett alternativ också, verkar dock varva en del på motorvägen vilket många japanare verkar ha gemensamt, samt tveksamt rostskydd på tidigare modeller.

Men just nu lutar det nog faktiskt mot en S80 om man ser till pris, säkerhet, komfort, storlek.

En Avensis 1.8 T25 varvar ungefär som en Golf V 1.6 eller BMW 318i E46 på högsta växeln, Priusen varvar mindre.

S80 är en bekväm bil, det instämmer jag i. Säkerheten är dock bara fyra stjärnor i EURONCAP mot Avensis T25 som har full pott med fem stjärnor, så är det viktigt med säkerheten är det nog läge att tänka om då det ändå är äldre bilar med ett mkt bra och ett halvdant betyg 15år tillbaka i tiden. wink

http://www.euroncap.com/sv/betyg-utmaer … nsis/15627

http://www.euroncap.com/sv/betyg-utmaer … /s80/15532

Jokabsson
30 december 2015 · 1 175 Inlägg

Förstår att du vill sortera bort Saab men de har i ärlighetens namn ett bra rostskydd efter 05 och det verkar som att du skulle kunna få en roligt fin och välskött till din budget. Dessutom är det inga direkta maskinella typfel efter på varesig 9-5 eller 9-3 efter den årgången. Dämparna fram är det som brukar kunna ge sig.

Förstår återigen om Saab är helt otänkbart men faktum kvarstår att de är bra och hållbara bilar efter 2005 smile

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
666_Beast
30 december 2015 · 1 863 Inlägg

Ford S-Max?

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang