Så får du bilrutorna imfria

Auto-man
12 januari 2016 · 551 Inlägg

1. Vrid upp värmen så mycket det går.

2. Kör igång luftkonditioneringen.

3. Stäng av luftcirkulationen.

4. Veva ner sidorutan en aning.

http://www.nyteknik.se/popular_teknik/t … 955861.ece

Värmen i en kall bil?

(Har inte lyssnat på videon än)

Skattebelastade och skattefria automobiler, nästan som min andra hjärnhalva och jag mha kottar :)
Xebers76
12 januari 2016 · 2 274 Inlägg

haha ja de var lite komiskt xP Känns som att allt dem visar är helt logiskt och inte det minsta komplicerat, Folk har väl kunnat vrida på fläkten i alla tider

Growe Fri fart för ett fritt folk!
12 januari 2016 · 13 744 Inlägg

bara ge fan i att stänga av så blir det aldrig fuktigt i bilen.. smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
dawwe ...has left the building...
12 januari 2016 · 4 474 Inlägg

Intressant big_smile. Men punkt 3 är väl (?) felaktigt formulerad, skall vara "Stäng av friskluftsintaget", dvs luften i kupen återcirkuleras o värms således upp snabbare...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
fish Allfixare
12 januari 2016 · 1 475 Inlägg

Man har varmgarage, problem solved wink

henne_svenne
13 januari 2016 · 668 Inlägg

dawwe skrev:
Intressant big_smile. Men punkt 3 är väl (?) felaktigt formulerad, skall vara "Stäng av friskluftsintaget", dvs luften i kupen återcirkuleras o värms således upp snabbare...

Nej luften går runt i kupén och blir fuktig. Råkade glömma stänga av återcirkuleringen en gång när jag körde och bilen immade igen även med full värme igång typ.

Chrysler Crossfire 3,2 "pappas pärla" (2003)
torpis Forummoderator
13 januari 2016 · 10 572 Inlägg

Auto-man skrev:
Värmen i en kall bil?

Är väl inget konstigt, värmen går ju på batteriet. :-)

http://www.nextgreencar.com/i/new/electric-cars-uk.jpg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Xebers76
13 januari 2016 · 2 274 Inlägg

torpis skrev:

Auto-man skrev:
Värmen i en kall bil?

Är väl inget konstigt, värmen går ju på batteriet. :-)

http://www.nextgreencar.com/i/new/electric-cars-uk.jpg

I vilken bil då?

torpis Forummoderator
13 januari 2016 · 10 572 Inlägg

Xebers76 skrev:

torpis skrev:

Auto-man skrev:
Värmen i en kall bil?

Är väl inget konstigt, värmen går ju på batteriet. :-)

http://www.nextgreencar.com/i/new/electric-cars-uk.jpg

I vilken bil då?

Alla på bilden

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
13 januari 2016 · 17 483 Inlägg

Punkt 3.

Stänga av luftintag? Då immar ju bilen igen fullkomligt? Är det kallt går ju inte AC... Gjorde de dessa förslag på firmafesten?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Xebers76
13 januari 2016 · 2 274 Inlägg

Xebers76 skrev:

torpis skrev:

Auto-man skrev:
Värmen i en kall bil?

Är väl inget konstigt, värmen går ju på batteriet. :-)

http://www.nextgreencar.com/i/new/electric-cars-uk.jpg

I vilken bil då?

kunde visst inte se bilden på mobilen märkte jag nu när jag loggade in på datorn tongue komiskt de blev lol

Growe Fri fart för ett fritt folk!
13 januari 2016 · 13 744 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Punkt 3.

Stänga av luftintag? Då immar ju bilen igen fullkomligt? Är det kallt går ju inte AC... Gjorde de dessa förslag på firmafesten?

märkligt då min v70n d5 iallfall aktiverade ac pumpen när man satte full defrostervärme på smile
oavsätt tempratur ute..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Mervolic Yawn...
14 januari 2016 · 3 151 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Punkt 3.

Stänga av luftintag? Då immar ju bilen igen fullkomligt? Är det kallt går ju inte AC... Gjorde de dessa förslag på firmafesten?

Haha. För att vara Nasaingenjör verkar han inte särskilt vass...

Growe skrev:
märkligt då min v70n d5 iallfall aktiverade ac pumpen när man satte full defrostervärme på smile
oavsätt tempratur ute..

Fast detta "tips" gäller ju bilar utan defrosterfunktion.

nyteknik skrev:
...om bilen saknar en funktion för avfrostning.

Evildan
14 januari 2016 ·

Jag satt och tittade på tv i afton samt åt chips, lättsaltade vickningschips men ingen dip med en skvätt läskande Pepsi till givetvis somnade jag strax efter på soffan till Raw deal med Arnold Schwarzenegger från 1986 när jag vaknade så hade temperaturen sjunkit ute och jag har bara ställt min värmare att gå 15 minuter är det värt att gå ut och ställa om den så den går längre eller är den kylan jag utsätts för nu värre än att låta den vara och gå en kortare tid och ha en mindre het bil senare? Pepsin var förresten kall. Jag tyckte mitt aber passade med tråden istället för att starta en ny om närapå samma ämne fast det i mitt fall faktiskt även finns en frågeställning gällande ett litet annat bekymmer så är det ändå med ventilation att göra.
Tack på förhand för snabba svar då jag ska åka iväg vid 05:25 och behöver veta hur jag bör göra med tiduret kontra den tilltagande kylan. Nu är jag nog lite hungrig och ska äta en smörgås. Jag ska köra en kortare sträcka mestadels i stadskörning om det är av vikt för mitt bekymmer. Tack igen på förhand och hoppas på snabba svar.

Evildan
14 januari 2016 ·

Ps det är en eftermonterad tidurssats jag har av märket Webasto så den korrigerar inte själv för temperaturskillnaden som vissa helt integrerade värmare på andra bilar kan göra.
Jag äter skogaholmslimpa och dricker mjölk till.
Tänkte även på batteriet om det drar ur mycket mer om jag kör värmaren längre tid för värmaren drivs ju på diesel som kan ta slut om jag inte har tankat ordentligt vilket jag tror att jag har och då kollade jag oljan också samt fyllde på lite spolarvätska efter jag köpte en korv på macken strax innan påfyllning av spolarvätska för att slippa få spolarvätskesmak på korven om jag skulle råka spilla på fingrarna vilka jag frös lite om eftersom jag glömt handskarna hemma i hallen.
Men är det värt?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
14 januari 2016 · 17 483 Inlägg

Evildan skrev:
Ps det är en eftermonterad tidurssats jag har av märket Webasto så den korrigerar inte själv för temperaturskillnaden som vissa helt integrerade värmare på andra bilar kan göra.
Jag äter skogaholmslimpa och dricker mjölk till.
Tänkte även på batteriet om det drar ur mycket mer om jag kör värmaren längre tid för värmaren drivs ju på diesel som kan ta slut om jag inte har tankat ordentligt vilket jag tror att jag har och då kollade jag oljan också samt fyllde på lite spolarvätska efter jag köpte en korv på macken strax innan påfyllning av spolarvätska för att slippa få spolarvätskesmak på korven om jag skulle råka spilla på fingrarna vilka jag frös lite om eftersom jag glömt handskarna hemma i hallen.
Men är det värt?

Ditt problem är inte att bilen kanske är kall på morgonen. Ditt problem är att du vräker i dig sjuka mängder mat/chips. Detta funderande på nätterna och din hunger för att driva tankarna kostar mer än den diesel värmaren kan tänkas gurgla i sig.

Och: Hur FAN kan du sitta och vräka i dig vickningschips utan dip? De kräver en Tortilla! Aja baja!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang