rawsezx skrev:
Allt går att räkna på.
Vi ställer upp ett exempel.
Massa (kg): 1800 kg
Gravitationskonstant (m/s/s): 9,800
Koefficient rullmotstånd: 0,015 (gummihjul mot asfalt).
Luftdensitet (kg/m^3): 1,225
Luftmotståndskoefficient (cw): 0,260
Frontarea (m^2): 1
Hastighet (km/h): 100.00
Beräknad energi för att förflytta ovan indataTröghetsmoment (J): 694444,448
Kraft(Dragkraft) (N): 387,478
Effekt (W):
10763,280Jag presenterar inte formlerna här, dessa kommer från beräkningsunderlag som jag har använt mig av inom jobbet för beräkningsmodeller för hur mycket batterikapacitet ett fordon skall bära med sig, dvs hur mycket "dödvikt" skall man släpa runt på i onödan. Just detta projekt gällde elektriska truckar men samma formler går att beräkna vikten på exempelvis bensin, diesel fotogen etc.
Slut på pausunderhållningen, vi återgår till beräkningen igen.
Energi i 1 kg bensin (J): 47300000
Åtgång bensin per sekund (kg): 0,0002275535
Åtgång bensin per timme (kg): 0,8191925752
Åtgång bensin per timme med 30% verkningsgrad på motorn (kg): 2,7306419175
Omräkning kg till liter (l): 3,900917025
Observera att jag inte har räknat med övriga effektförluster såsom hjullager, transmission etc då dessa
är "konstanta" eller försumbarar på en viktminskning på 40 kg.
Ovan beräkning säger alltså att det går åt 3,900917025 liter bensin för att köra 10 mil.
Samma beräkning som ovan fast med ett objekt som väger 1760 kg istället: 3,8417204075 liter.
Skillnaden är alltså: 0,0591966175 liter på 10 mil.
Flyttar vid kommatecknet framåt ett steg så får vi skillnaden per mil istället:
0,00591966175 liters skillnad per mil.
Med ett bensinpris på 11,75 kr/l så sparar man cirka 6 öre per mil. Inte dumt!
Edit:
Skribenten ovan mig tjänar tusenlappar per år genom att inte tanka fullt, så då kan man baklänges räkna ut att han kör minst 40-50.000 mil per år!