simlar skrev:
Håller med Baltis, bättre att sänka luft- och rullmotståndet då det är detta som är största "bränsletjuven" vid konstant fart.
Vikten spelar ingen roll vid konstant hastighet (tror till och med man fick lära sig det i högstadie-fysiken).
Enkla sätt att förbättra luftmotståndet:
Gör bilen så platt som möjligt på undersidan.
T.ex täck för undersidan av motorrummet med en plan plast eller alu-bit. Sitter ofta original på de flesta bilar men har en tendens att försvinna med åren.
Gör bilen så slät som möjligt på utsidan genom att t.ex täcka över karosskarvar med tejp (där det inte stör funktionen).
Ta bort eventuellt takräcke när det inte används.
Ta bort eventuella extraljus (är då en fråga om bränsleekonomi vs ljusmängd/trafiksäkerhet om man kör mycket i mörker)
Enkla sätt att förbättra rullmotståndet:
Köra med lite övertryck i däcken, t.ex höj däcktrycket till det trycket manualen anger vid maxlast.
Brukar själv köra med 2,x bar där x ersätts med sista siffran i fälgdiameter. T.ex 15" fälg sätter jag 2,5bar tryck i hjulet.
Investera i smalare däck.
Investera i däck med mönster designat för lågt rullmotstånd.