Lurad vid bilköp av (ev.) bilförsäljare - vad göra?

limpsalas
11 februari 2016 · 17 Inlägg

spillolja skrev:
... att tänka på om man ska stämma och tvistesumman ligger på högst ett halv basbelopp  är rätten till jurist/advokat begränsad till en timme/1628:-  om man vinner målet
om så är fallet bör man ha stämingsansökan färdig för genomläsning ...

Tack för svaren.

Ang tvistesumman på ett halvt basbelopp. Om jag skulle skicka in en stämningsansökan på ca 20,000 - hade någon jurist ens velat ta detta ärende till sitt bord då? Jag menar om de bara har 1628 kr att casha in, skulle de ens bry sig om att göra något vettigt av det då? Eller förstår jag fel?

/Salas

Senast redigerat av limpsalas (12 februari 2016)

Juggen1988
12 februari 2016 · 161 Inlägg

Hamilton skrev:
Jag tror nog att du får dras med ditt dåliga bilköp, det flesta har en friskrivningsklausul för fel i annonstexter.
Men det viktigaste som talar till fördel för försäljaren är att du inte undersökt bilen innan köpet.

Säljarna kan friskriva sig hur mycket de vill i annonserna, men de kan inte friskriva sig från tex konsumentsköpslagen. ARN har flera gånger avgjort bilköp till köparens fördel trots att diverse bilföretag har haft omfattande friskrivningsklausuler.

Toyota Prius HSD 1.5 "Den feta systern Bettan" (2009)
torsen
12 februari 2016 · 7 238 Inlägg

Är bilförsäljningsföretaget inte MRF-anslutet har de ingen skyldighet att följa ARN:ns rekommendationer, som f ö mest går på "fackhandelns" uppgifter.
Att bevisa för ARN är omöjligt - de är lekmän som mest är vana att ta upp tvister om rullskridskor och barnvagnar.
ARN är definitivt inte på konsumentens sida.
Man kan misstänka att de är korrupta.

Juggen1988
12 februari 2016 · 161 Inlägg

torsen skrev:
Är bilförsäljningsföretaget inte MRF-anslutet har de ingen skyldighet att följa ARN:ns rekommendationer, som f ö mest går på "fackhandelns" uppgifter.
Att bevisa för ARN är omöjligt - de är lekmän som mest är vana att ta upp tvister om rullskridskor och barnvagnar.
ARN är definitivt inte på konsumentens sida.
Man kan misstänka att de är korrupta.

Det är helt sant att om försäljaren inte är ansluten till MRF så behöver denne inte följa ARN:s beslut. Får hålla tummarna för trådskaparens räkning att försäljaren är det.

Toyota Prius HSD 1.5 "Den feta systern Bettan" (2009)
limpsalas
12 februari 2016 · 17 Inlägg

Juggen1988 skrev:

torsen skrev:
Är bilförsäljningsföretaget inte MRF-anslutet har de ingen skyldighet att följa ARN:ns rekommendationer, som f ö mest går på "fackhandelns" uppgifter.
Att bevisa för ARN är omöjligt - de är lekmän som mest är vana att ta upp tvister om rullskridskor och barnvagnar.
ARN är definitivt inte på konsumentens sida.
Man kan misstänka att de är korrupta.

Det är helt sant att om försäljaren inte är ansluten till MRF så behöver denne inte följa ARN:s beslut. Får hålla tummarna för trådskaparens räkning att försäljaren är det.

Tack för svar. Kan man kolla upp detta på något sätt?

Edit: hittade detta http://www.mrf.se/medlem/sok-medlem/
... men hittar inte försäljarens bolag där

Senast redigerat av limpsalas (12 februari 2016)

Juggen1988
12 februari 2016 · 161 Inlägg

limpsalas skrev:

Juggen1988 skrev:

torsen skrev:
Är bilförsäljningsföretaget inte MRF-anslutet har de ingen skyldighet att följa ARN:ns rekommendationer, som f ö mest går på "fackhandelns" uppgifter.
Att bevisa för ARN är omöjligt - de är lekmän som mest är vana att ta upp tvister om rullskridskor och barnvagnar.
ARN är definitivt inte på konsumentens sida.
Man kan misstänka att de är korrupta.

Det är helt sant att om försäljaren inte är ansluten till MRF så behöver denne inte följa ARN:s beslut. Får hålla tummarna för trådskaparens räkning att försäljaren är det.

Tack för svar. Kan man kolla upp detta på något sätt?

Edit: hittade detta http://www.mrf.se/medlem/sok-medlem/
... men hittar inte försäljarens bolag där

Då blir det ju som sagt jobbigare för dig att få rätt, tycker som någon annan här att du ska hänga ut säljaren då denne helt klart har blåst dig som köpare.

Toyota Prius HSD 1.5 "Den feta systern Bettan" (2009)
viccoA
12 februari 2016 · 3 110 Inlägg

spillolja skrev:

limpsalas skrev:
Stort tack för alla svar!



Just nu har jag skickat runt lite mail till de lokala juristfirmorna och kort beskrivit ärendet och efterfrågat möte. Det ligger dock på runt 1,500 kr per timma att sitta där så man är ju inte jättesugen på att gå dit om det inte leder till något...

Jag kan skicka lite bilder på några av lackskadorna så ni får en uppfattning. Alla de skador som jag skickar bilder på här efter var dolda av klistermärken när jag hämtade ut bilen.


Ursäkta om jag är lite vag på vissa detaljer, vill inte ge ut för mkt information i detta skede.

limpsalas skrev:
http://i.imgur.com/lbXpiy4.jpg

Här kommer tre exempelbilder på lackskador/spricka som alla var dolda av klistermärken.

/Salas

hade varit mer intressant även med bilfabrikat, modell, årsmodell etc.


Kolla villkoren i din hemförsäkring, oftast har man rätt till rättshjälp upp till ca 25.000kr.


en begagnad bil har alltid någon form av spår av anvädning

att tänka på om man ska stämma och tvistesumman ligger på högst ett halv basbelopp  är rätten till jurist/advokat begränsad till en timme/1628:-  om man vinner målet
om så är fallet bör man ha stämingsansökan färdig för genomläsning

om han inte behöver ta tillbaka bilen är det skillnaden i värdet på 10000mil resp 15000mil
osäker på om en värderingsman kan hjälpa till med det   kostar såfall 3000-4000:-
http://besiktning.nu/Inspectors  finner man värderingsman

Xebers76
12 februari 2016 · 2 271 Inlägg

skriv ett inlägg på facebook om alltihopa, med tydlig text och tydliga bilder där du förklarar hur dåligt detta företag är, eller så hotar du försäljaren med att lägga upp ett inlägg och se om han är villig att fixa detta, annars bara häng ut han, han har helt klart ljugit om bilen han sålt

Hamilton
12 februari 2016 · 8 864 Inlägg

Xebers76 skrev:
skriv ett inlägg på facebook om alltihopa, med tydlig text och tydliga bilder där du förklarar hur dåligt detta företag är, eller så hotar du försäljaren med att lägga upp ett inlägg och se om han är villig att fixa detta, annars bara häng ut han, han har helt klart ljugit om bilen han sålt

Den här typen av svar ser man allt oftare på diverse forum.
Kan du med 100% säkerhet verifiera att det trådskaparen säger är sant och att motparten ljuger?
För att du ska kunna göra det måste du ha varit med vid samtalen, allt annat är bara spekulationer och gissningar.

Fotograf på tierpidag.se
Janneutanb
12 februari 2016 · 7 271 Inlägg

Säg åt säljaren att köpa tillbaka bilen annars så tar du det till rätten.
Du kommer garanterat vinna.

Low
12 februari 2016 · 3 313 Inlägg

Tycker det låter lustigt alltihop..

torsen
12 februari 2016 · 7 238 Inlägg

Low skrev:
Tycker det låter lustigt alltihop..

Du stavade fel/glömde en bokstav = "O" som i olustig.cool

REJ
12 februari 2016 · 89 Inlägg

Tyvärr låter det nog hårt men du får nog skylla dig själv.
Om man är intresserad av en bil så åker man och tittar på den oavsett hur långt det är.
Att köpa en bil osedd och betala hela summan innan man sett den, vilket jag fattar att du gjort, gör man inte.
Verkar även vara hemligt vad det är för bil och årsmodell. Förstår inte det.

Low
12 februari 2016 · 3 313 Inlägg

torsen skrev:

Low skrev:
Tycker det låter lustigt alltihop..

Du stavade fel/glömde en bokstav = "O" som i olustig.cool

Jaja :-)

limpsalas
12 februari 2016 · 17 Inlägg

REJ skrev:
Verkar även vara hemligt vad det är för bil och årsmodell. Förstår inte det.

Jag känner inte att det i dagsläget finns anledning att ge tillräckligt med information för att det lätt ska kunna gå att söka upp vem säljaren är. Jag är väldigt dåligt påläst på vilka regler som gäller för att "hänga ut" folk och tänker därför inte röra mig i riskzonen. Jag skriver här på forumet för att få ev. råd på hur man skulle kunna ta detta vidare och för att få en uppfattning vilka regler som gäller.

Men, om det nu spelar någon roll, så rör dig sig om en 7 år gammal bil amerikanskt märke och ca 100k i köpeskilling.

//Salas

Hamilton
12 februari 2016 · 8 864 Inlägg

Brains skrev:
Säg åt säljaren att köpa tillbaka bilen annars så tar du det till rätten.
Du kommer garanterat vinna.

Att ha rätt och få rätt i en domstol är inte samma sak.
I det här fallet så finns det inte på kartan att han skulle gå vinande ur en tvist då han med lätthet skulle ha upptäckt felen han beskriver.

Fotograf på tierpidag.se
Muttley
12 februari 2016 ·

Brains skrev:
Säg åt säljaren att köpa tillbaka bilen annars så tar du det till rätten.
Du kommer garanterat vinna.

Du kan inte skriva garanterat. De är aldrig glasklart vid tvister.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang