Hur många bilar får man sälja per år?

LocKtar Herr
26 februari 2016 · 1 722 Inlägg

Tjo!

Hur många bilar kan man köpa och sälja utan att man ska bli sköntaxerad?

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
fadret
26 februari 2016 · 1 125 Inlägg

Kompisen hade 17 bilar under 2015 och det har inget hänt

Volvo V70 "Bebisen" (1998)
LocKtar Herr
26 februari 2016 · 1 722 Inlägg

fadret skrev:
Kompisen hade 17 bilar under 2015 och det har inget hänt

köpte han 17 bilar och sålde hur många?

tror inte det finns någon gräns på hur många man kan köpa, men märker skattmasen att man köper och säljer bilar för mycket lär dom väl hojta till?

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
fadret
26 februari 2016 · 1 125 Inlägg

Han sålde allihop,det finns nog ingen gräns.

Volvo V70 "Bebisen" (1998)
simlar
26 februari 2016 · 5 526 Inlägg

Hållt på och söka lite angående det och enda "gränsen" jag lyckades hitta är att man inte får tjäna mer än 45000kr/år utan att skatta på bilförsäljningen.

Så om skatteverket kollar upp dig är det bäst att ha kvitton på allt, dvs köpkvitton, reservdelskvitton och säljkvitton för att bevisa eventuell vinst/förlust på bilarna.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
FabiaHTP
26 februari 2016 · 22 Inlägg

På besiktningen hade de fått till sig att den som byter bil mer än 6 gånger per år får vara beredd att redovisa detta till skatteverket. Sedan är det väl som med alla myndigheter att man ofta går på tips och tar de värsta fallen först.

LocKtar Herr
26 februari 2016 · 1 722 Inlägg

simlar skrev:
Hållt på och söka lite angående det och enda "gränsen" jag lyckades hitta är att man inte får tjäna mer än 45000kr/år utan att skatta på bilförsäljningen.

Så om skatteverket kollar upp dig är det bäst att ha kvitton på allt, dvs köpkvitton, reservdelskvitton och säljkvitton för att bevisa eventuell vinst/förlust på bilarna.

Jo, det är väl det jag forskat mej till också.

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
Slash Saabifierad
26 februari 2016 · 2 026 Inlägg

Det beror väl också på vad det är för summor vi pratar om:
Köper du gamla 740s för 3000 spänn, fixar upp och säljer för 7000 är det nog ingen fara oberoende hur många du sålt.

Köper du Porschar för 300.000 spänn, fixar upp och säljer för 700.000 kan det nog bli problem efter bara några Porschar;)

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
Fjellner
26 februari 2016 · 245 Inlägg

En polare har haft ca 200 bilar sedan han va 18 år, han fyller 28 i år.
Han har aldrig hört nått och han snittar 20st bilar om året smile

torpis Forummoderator
27 februari 2016 · 10 572 Inlägg

Om man köper och säljer bilar i syfte att tjäna pengar så skall man skatta för vinsten. Byter man bara bil ofta så är det ej skatt. Sen var gränsen går förstår nog alla själv. Man har ju för sig själv en klar bild om mn gör affären i syfta att tjäna pengar i första hand eller för bilbytet som sådant.  Eller hur?

Skulle du bli taxerad i efterhand så får du ju ändå bara göra rätt för dig, dvs betala skatt på vinsten.


Från blocket.se, "Regelbunden försäljning av varor

Om du säljer varor regelbundet så ska du redovisa inkomsten i din deklaration oavsett hur mycket du tjänat på försäljningen. Du redovisar då inkomsten antingen som hobbyverksamhet eller som näringsverksamhet beroende på verksamhetens syfte och hur stor omfattning den har.

Mer information finns hos Skatteverket under avsnittet e-handel."

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
NIzmO Ollikkala Racing
27 februari 2016 · 1 724 Inlägg

Sen förekommer det att banken reagerar på kontoaktiviteten, behöver inte handla om stora pengar för att dom ska haja till (några tusen skiter dom självklart i men några 20 - 30 tkr insättningar kan räcka).

- Time Attack -
Muttley
27 februari 2016 ·

NIzmO skrev:
Sen förekommer det att banken reagerar på kontoaktiviteten, behöver inte handla om stora pengar för att dom ska haja till (några tusen skiter dom självklart i men några 20 - 30 tkr insättningar kan räcka).

De beror ju på vad för bank.  Vet någon bekant som förde över 100 tusen i några stötar till sin bror :p   Ingen hörde av sig överhuvudtaget där.

Sen kommer jag och vill sätta in 20 tusen för något jag sålt och får nästan nej för jag inte har kvitto.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
27 februari 2016 · 4 917 Inlägg

Bankerna verkar ha en fantastisk förmåga att kunna skilja agnarna från vetet..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
torsen
28 februari 2016 · 7 238 Inlägg

tommen1 skrev:
Bankerna verkar ha en fantastisk förmåga att kunna skilja agnarna från vetet..

Du tänker inte på en tröska?roll

spillolja
28 februari 2016 · 4 026 Inlägg

Vet en men det var en del år sedan

som sålt och köpt 160 bilar på 5 år   
det är var bara att överklaga så gav myndighetena upp
det var småsummor som han tjänade på detta
bilar köpta för 500-1000:- påkostade 1000:- som såldes för 2000-3000:-

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang